• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elarbete.Är detta rimligt?

F

F.d. 52986

Guest
Ni som kan mycket om el installationer kan säkert svara.
Jag håller på att inreda min skåpbil med bostadsinredning.Elarbetet 12v utfördes av en auktoriserad firma.Tre 95 Ah AGM batterier skulle parallellkopplas samt en säkringsdosa med fem utgångar komplett och klar med utgående kablar för senare inkoppling.Solfångaren med tillhörande MPPT regulator(25A) var monterad och klar och skulle bara kopplas vidare till batterierna.
En digital laddningsregulator skulle kopplas in,kabeldragningen från startbatteriet hade jag gjort( 8 m )Två 100A säkringar behövde el killen sätta in på laddningsregulatorn.
Genomgång av vägg fick göras,två hål,så kablarna kunde komma fram.
Kabelbunten till baklampor o.dyl behövde förlängas ca. en meter vilket skedde genom att de skarvades.Sju st kablar tror jag det var.
Så till frågan.Är 19 timmar en rimlig tid för detta jobb?

Senast redigerad av en moderator:

elliot easy

HBK Medlem
Kommun
Abbekås
HBK-Nr
9392
Medlemskap
2025
Sv: Är detta rimligt?

Nästan 2,5 arbetsdag:wideeyed: hmmm? Låter kanske lite mycket för det jobbet av en yrkesman. Snarare ett dagsverk tycker jag:mcride:

Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Elarbete.Är detta rimligt?

Man nämner "proffs" i tråden. Finns det proffs på 12V-anläggningar i husbilar?
Är det i så fall hos serviceverkstäder för husbilar?

:confused:

F

F.d. 52986

Guest

Proffs finns säkert som du antar hos serviceverkstäder för husbilar.Men vad tycker du om timantalet som jag fick betala för?

elliot easy

HBK Medlem
Kommun
Abbekås
HBK-Nr
9392
Medlemskap
2025

Så! Nu har jag tagit bort ordet proffs så blev det kanske bättre:twitcy:

F

F.d. 54808

Guest

Tycker det låter mycket, det tar mindre tid att byta alla elkablar i en gammal Mercedes personbil, där det varit rejäl kortslutning. Fixade det på en lång dag.
Rev ut det trasiga och plockade ut det hela från annan bil och monterade in i den trasiga.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Proffs finns säkert som du antar hos serviceverkstäder för husbilar.Men vad tycker du om timantalet som jag fick betala för?

Det låter som om du redan innan visste precis vad som skulle göras vilket borde underlätta för utföraren. Mindre planering och funderande. Bara att fatta sidavbitaren och multimetern. Därför kan det tyckas ha tagit lite oväntat lång tid.

Oförutsedda problem kan naturligtvis ändå ha uppstått. Därför är det svårt att uttala sig med säkerhet.

:)

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Aligådd, har du pratat med el-killen om detta? Vad hade ni kommit överens om innan han började "på löpande räkning"? Tog han 300:-/timmen eller 600:- ? Känner du honom sen tidigare eller är det en helt ny människa?
Jag frågar alltid först och försöker komma överens om en takkostnad. Utan den är det risk att man får grisen i säcken. Sen är det garantifrågor, din bil kan brinna upp på nolltid om jobbet inte är utfört på rätt sätt. Tycker jag att takkostnaden (inkl. garantier) blir för hög, då ber jag att få återkomma. Du bestämmer över dina pengar och ingen annan! Nu är du lite sent ute, men kanske en erfarenhet rikare...

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, ja det låter lite underligt med tidsåtgången, och då troligen debiteringen av tiden innebär en minst lika skaplig penning så blir det då troligen väldigt underligt.
Sådana här diffusa jobb bör man nog få ett fast pris på och inte timdebitering i efterhand som en överraskning.
Det är ju svårt att anlita någon som "kan" sådana här jobb för det är ju väldigt udda och olika från fall till fall att bygga upp ett 12V system i en hembyggd båt eller husbil. Det är ju inga inte helt vanliga delar för en vanlig elektriker heller som skall kopplas samman.
Du skulle ha haft tur om du i stället genom bekanta hade hittat den lille hemelektrikern som redan byggt om och dragit el i några egna 12V konstruktioner som båtar eller bilar, för då hade nog debiteringen hamnat på en helt annan nivå.

Tidsåtgången är ju väldig svår att uppskatta tyvärr. Normalt när man bygger något så funderar man ju under bygget var och hur elen skall funka, och det tar massor med tid.
Men här var ju tänkandet rätt färdigt och endast arbetet med lite kopplingstänkande kvar.
Svårt att uppskatta, men några fika, en middag, 800:- och en fin flaska whisky låter som mera jordnära debitering tycker jag :p:.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 52986

Guest

Aligådd, har du pratat med el-killen om detta? Vad hade ni kommit överens om innan han började "på löpande räkning"? Tog han 300:-/timmen eller 600:- ? Känner du honom sen tidigare eller är det en helt ny människa?
Jag frågar alltid först och försöker komma överens om en takkostnad. Utan den är det risk att man får grisen i säcken. Sen är det garantifrågor, din bil kan brinna upp på nolltid om jobbet inte är utfört på rätt sätt. Tycker jag att takkostnaden (inkl. garantier) blir för hög, då ber jag att få återkomma. Du bestämmer över dina pengar och ingen annan! Nu är du lite sent ute, men kanske en erfarenhet rikare...

Ja, det blev en dyrköpt erfarenhet.För 600kr i timmen blev det med moms ca 12000kr i rent arbete.Firman känner jag ej sedan tidigare,har gått på rekomenadationer.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

600kr är inte en normal debitering för elarbete. Över 600kr brukar det kallas teknikerdebitering.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Jag kan förstå att det tar 1-2 dygn för sikaflex att torka (limning av solcelshållare), men att gissa tidsåtgången för kabeldragning är mycket svårt även om du har lämnat utförlig beskrivning. Det brukar alltid bli mer än vad man räknar med från början... Nu har du grejerna monterade så det är bara att "svälja" och gå vidare. Spara kvittot, du har garanti för utfört arbete!

Toppen