• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

El värme

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Har en 747-2 -02 med luftburen gasolvärme.
När vi står på vår ställplats har vi tillgång till el.
Så min fråga är hur kan jag få värme i HB med el?
Ja behöver bara tänka på att 16A ska räcka och att att jag står uppställd.
Så lastvikten eller lastsäkring är inga problem.
Vet att gasol normalt har ett bra pris i förhållande till el. Här på Tjörn kostar en P11 523 kr.

Fam Pettsson / Malin
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: El värme

En vanlig värmefläkt tycker jag är ett bra alternativ.
Det bör nog vara en avsedd för användning i biler eller garage.
Jula har en stor röd i plåt för 199 kr, med fyra effektlägen.
Med lägsta effektläget, 600 W, håller den bilen omkring 10 grader över utetemperaturen.
Med termostaten nedställd kan det räcka med 5 grader.

Strömmen får du genom att dividera effekten med spänningen.
Dvs en 600 W fläkt drar då: 660 W /230 V = 2,6 A.

En sådan värmefläkt vispar ju runt luften på ett effektivst sätt.

Skall du bo i eluppvärmd bil får man kanske ha upp till 2000 W och en fläkt som går tystare.

de
Roy
 
F

F.d. 55396

Guest
Sv: El värme

Vi använder en vanlig Ceramic värmefläkt med 2 lägen på 900/1800W den har även ett kall luftläge.
Det man hör är att det susar lite om fläkten.
Den står mellan framsätena och blåser mot bakdelen där vi ligger. ger bättre värme än elpatronens originalvärmare på 2000W.
Har fungerat perfekt i flera år.

Kjelle
 

stonewood

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
11789
Medlemskap
2024
Sv: El värme

Den här värmaren från Electro Mobile verkar ju kanon!!?
Vad jag förstår kan det vara lösningen om man t ex har en Trumavärmare utan elpatron?
Någon som har provat den här och vet mera?
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: El värme

Visste inte att det finns vinter HBar som man inte behöver ha någon värme i.
Vår bil är inga problem att vara ute i kyla. När vi köpte så hade vi inga tankar på att använda den på vintern.
Men man kan ju ändra sig. Lillkillen på 6 år tyckte det var hemskt att vi skulle ställa in den.
Så vi bestämde att vi skulle bo i HB över juldagarna. Det är inga problem att värma med gasolen.
Tycker bara att gasolen är för dyr på Tjörn (523kr) rusta 5 mil 263kr.
Har ju nu tillgång till el.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: El värme

Antar att ni saknar elpatron. En varning dock för att ställa in en lös keramisk värmefläkt inne i husbilen. Man sprider inte värmen lika bra i väggar o dyl. vilket innebär att vattenrör som ligger nära ytterväggarna kan frysa. Det bästa är om man kan ha en tillsats till själva pannan så man får ut värmen i samma rör som gasolvärmen kommer ut i bilen.

/Ludde
 
F

F.d. 55396

Guest
Sv: El värme

Jag tror att keramisk värmefläkt värmer husbilen lika bra som den ordinarie eldrivna luftvärmen den värmer oftast endast efter ena sidan och ej vid köksdelen på vissa husbilar,
Jag kan inte tänka mig att det är så många husbilar vid t:ex. -10 grader ute som har fyllt vattentanken och rören, utan de använder lösa plastdunkar.
För oss har det fungerat bra till nåra minusgrader sen får man stödköra med gasol när kylan kryper nedåt.

Kjelle
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: El värme

Ikke aktuelt for oss denne vinteren, men normalt bruker vi bilen llikt sommer som vinter - fulle tanker og allt i funksjon. Alde varme som er rett installert klarer jobben med vanntankene i kjelleren som holdes lun - dette gir og lune gulv uten gulvvarme! Alle systemer fungerer fulllt ut ned til de litt kaldere enn 30 som vi har reist i og ikke benyttet el!
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: El värme

Inga problem med att värma en husbil med en cupévärmare!

Skaffa bara en med hög kvalité som förmodligen också är tystgående. När jag började ligga ute på jobb i början på 70-talet så var det ett vanligt uppvärmningsystem hos oss "rallare". För inte tusan hade vi råd med nån husvagn med vattenburen värme inte:wink:

Tänk på hur många hus som idag värms upp med en luftvärmepump! Funkar fint!

Håll inte på och gör saker svårare än vad det är!

Anders
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: El värme

Visst kan du värma med en värmefläkt, men räkna bara med att vatten och avloppsledningarna fryser, vatten, avloppstanken och toaletten fryser, och du riskerar kondens bakom skåp o.d. Husbilstillverkare är inte alldeles dumma, normalt ligger det värmeslangar eller konvektorer runt hela bilen för att värma olika saker, ge ventilation och förhindra kallras under fönster. Så använd bilens värmare om ni tänker vara ute på vintern, eventuellt stötta med el från en fläkt om det behövs, men se främst till att bilens värmecirkulation arbetar. :confused:
 
Toppen