• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

El priser

quest

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2025
Detta har inte med HBK att göra men jag vill ändå passa på att gratulera Svenska kraftnät som idag lyckats höja vår elkostnad med ca 5000:-/år. Detta för att vi råkar bo i Skåne. Vad innebär det för Dig?:mad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: El priser

Vi är oberoende av 220V - vi kör med solpanel. :) Nej, bara på skoj.

10.000 Kwh * 0,30 = 3.000:-. Gäller det hela året eller bara när det är trångt i ledningen?

Det är dyrt med ledningar !!!

F

F.d. 30092

Guest

Jag får mer pengar över till bränsle när jag åker ner till Skåne:mh3:

T

Teddi

Guest

ta nu chansen o sätt upp ett eget vind -verk,,de har aldrig blivit billigare än nu med dom omdisposineringar som nu genomförs kontra norrland,,

eller flytta till norrland:D den el som blir överflödig köper nätbolaget upp,,

nån kostnad för punktskatter ihop med egentillverkad el finns ej längre,,

ett verk som kan ge upp till 7-8000 kw är undantaget bygglov,,

kom gärna hem till mej o titta till nästa höst,,då blir de konkurenns,,:D teddi,,

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Nu har räkningen kommit för stoppandet av barsebäck. Först ville danskarna stoppa barsebäck. När vi gjorde detta så krävde man att få köpa kraft från sverige ändå med hot om eudomstolen. Nu sitter vi där och måste sälja trots att vårt nät inte tillåter överföringen från norr. Nu skall vi betala för utökad nätkapacitet för att man inte vill ha kärnkraft utan vattenkraft från norr. En lösning borde vara att låta danskarna betala nätutbyggnaden eller så får vi starta barsebäck igen. Som det nu är betalar vi dumma svenskar igen:(:mad:

Emppu

HBK Medlem
Kommun
Olofström
HBK-Nr
3702
Medlemskap
2025

Oskarshamn ligger väll i södra Sverige, är den inte i gång?
Man byggde kabel från Karlshamn till polen för att sälja vatenkraftel till polaker, DÅ var det inga problem få ström ner från norland.

Har kablarna blivit tunnare. :confused::confused:

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

vi bor visserligen mitt i Sverige , men jag fattar heller inte vad dom håller på med, alla kärnkraftverk ligger ju söder ut,så strömmen från norr behövs väl knappast i södra landet, och dåliga ledningar ,"knappast" det har ju fungerat tidigare,och spara vi på elen så höjer dom fasta avgiften istället ,men dir.Josefsson är nöjd !!!

F

F.d. 24320

Guest

Emppu"
Jodå oskarshamn går... men vad hjälper det när elgränsområde fyra ligger bara några km därifrån...
sen om man bor i skuggan av en av kärnkraftsvärket skorstenar har tydlingen ingen betydelse...
Så mycket bättre, bra och billigare det blev när elmarknaden avreglerades!!!

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej!
Vad gnäller ni för!!!!!! Vänta bara tills det börja "blåsa" över Danmark då skall ni få se på andra vindar (priser).
Troligen höjer "dom" priset för eleverans till Sverge så rättar dom till sina finanser, som jag skrev i en annan tråd Danskarna bestämmer här nere i södern!
Varför tror ni dom" var så negativa till Barsebäck!
Att sen den som fick"poängen" för att kärnkraftverket hamnade i Barsebäck vad tänkte den stackaren på, jo jag skrev "stackaren"!
Mvh.

F

F.d. 29925

Guest

Den stora missen var väl att stänga Barsebäck, ett av de mest produktiva verken på sin tid. Man skulle naturligtvis såld hela altet till danskarna för då kunde de ha styrt och ställt prcis som de ville med produktionskapaciteten och kanske tjänat nån krona.:rolleyes:

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Vi borde ha kärnkraftdriven fjärrvärme. Reaktorer måste koka och skapa tryck för att utveckla energi. ASEA Atom hade på 70 talet ett förslag på uppvärmning under kokpunkten i en reaktor som kallades för Secure som var till för fjärrvärme. Mer energi för mindre pengar. Den förbjöds att utveckla genom ny lagstiftning och alla svenska tekniker åkte utomlands. Det skulle vi ha nu.

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Hej på er alla.
Jag funderar över hur jag skall formulera ett krav på svenska el leverantörer på mellan skiljaden mellan syd och nord ja inte är det mitt fel som kund att det råder brist på el.
Det borde ligga dem till last om de inte ser till att gå förfullt under vinterhalvåret.
Ta dammsugaren i Ringhals den blev dyr eller hur.
Det är ju inte första vintern som kärnkraften står stilla.Det borde vara något för våra folkvalda att fundera över.
Tur att vi har en kamin och gott om ved.
2179:music-icon::)

F

F.d. 29925

Guest

Vi borde ha kärnkraftdriven fjärrvärme. Reaktorer måste koka och skapa tryck för att utveckla energi. ASEA Atom hade på 70 talet ett förslag på uppvärmning under kokpunkten i en reaktor som kallades för Secure som var till för fjärrvärme. Mer energi för mindre pengar. Den förbjöds att utveckla genom ny lagstiftning och alla svenska tekniker åkte utomlands. Det skulle vi ha nu.

Kommer mycket väl ihåg "Secure" med sina två kommunicerande kärl som verkade vara det mest "idiotsäkra" man skulle kunna tänka sig i kärnkraftsväg.
Det fanns ganska långt framskridna planer på ett bygge i Göteborg mellan Volvo och Biskåpsgården.
Men politiker har tyvärr en förmåga att välja antalet "röster" framför det som kan vara den bästa lösningen. (men tyvärr så är det vi själva som väljer dom)

(nu åker nog inlägget.):twitcy:

Toppen