• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

El-hybrid?

F

F.d. 6289

Guest
jag tycker att det verkar jätteintressant med el-hybrider.
Läste att elgeneratorn utnyttjar bla rörelseenergin när man ska bromsa in. Så att generatorn går in och "snor" den helt enkelt. Så batteriet laddas medan man bromsar. Låter skithäftigt =)

Jag undrar, hur ser möjligheterna ut för att kunna installera ett sådant system i en helt vanlig bensindriven gammel husbil/bil?
Finns den möjligheten?

Eller är det köpa nytt som gäller bara?

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: El-hybrid?

Iofs så har jag endast erfarenhet av cykel med elhybriddrift (=muskelkraft + elmotor): Generatorladdning av batterierna vid bromsning och färd i utförsbackar finns på vissa av dessa elcyklar och lär endast ge marginellt ökad driftslängd jämfört med elhybridcyklar utan sådan generatorladdning.
aake

F

F.d. 4879

Guest

Lägg ner pengarna och tiden på något annat istället. Idén är inte alls fel men varför.... E85 är en krona dyrare än 95 oktan idag. Vem bryr sig om miljön? Din tanke är helt rätt men kommer aldrig att gå att åka på gatan med för en rimlig penning.. Nu är det mer intressant att ladda in miljarder i SAAB och Volvo som inte är Svenska varor längre, bara för att trygga arbetstillällena. Varför tänka på miljön (som inte alls är fel) när våra folkvalda bara tänker på pengarnna? Japp, det här är en brandfackla men vi kanske kan skapa en intessant och bra diskussion om det hela istället för att kasta paj på varandra en lördagskväll?

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

jag tycker att det verkar jätteintressant med el-hybrider.
Läste att elgeneratorn utnyttjar bla rörelseenergin när man ska bromsa in. Så att generatorn går in och "snor" den helt enkelt. Så batteriet laddas medan man bromsar. Låter skithäftigt =)

Jag undrar, hur ser möjligheterna ut för att kunna installera ett sådant system i en helt vanlig bensindriven gammel husbil/bil?
Finns den möjligheten?

Eller är det köpa nytt som gäller bara?
Nej, nej och åter nej - spec ihop med gammal (befintlig) mekanik.

Eldrift (ångdrift, turbindrift, mmm) har prövats och "utvecklats" sedan mer än 100 år tillbaka - den gamla Ottomotorn har fortfarande en god potential och fortsätter bara sin utveckling gentemot konkurrerande huvuddrivsystem!

Eftersom bränsleverkningsgraden ligger på beskedliga 30-45% (för bensin-diesel) så kan man ana att det finns mer att hämta.
/ Bengt

F

F.d. 52911

Guest

Hej !
Dr.Ferdinant Porche gjorde en bil med elmotor i varje hjul ,tidigt på förra seklet.
Regenerativ bromsning kom till i el truckar på 70 talet, de kör hela skiftet fram och
tillbaka hela tiden, där finns det rörelse energi att hämta.
En husbil kan man köra ner till medelhavet nästan utan att röra bromspedalen, utom
när man är framme.
Tekniska hölsningar
Paul kaj

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Är jag realist eller bakåtsträvare, eller vad?

Vad som finns att läsa om att ersätta de förbränningsmotorer som finns i dagens fordon är en sak, verkligheten är tyvärr en helt annan om man inte helt överger de krav som finns och funnits på våra fordon - prestanda, körsträckor, rimliga kostnader för att många ska kunna ha bil, etc.

Framtida lösningar handlar om så mycket mer än själva fordonet, t.ex en infrastruktur för "drivmedelsförsörjning" där vi för överskådlig tid byggt in oss i en befintlig infrastruktur.

Batteriutvecklingen har pågått sedan 1800-talet och trots det, så är det minst sagt långt kvar om vi bortser från att vi i dagsläget kanske kan köra 20-30 mil, men inte i vinterklimat! Jag tror inte att så värst många av oss skulle vara nöjda med dessa fordon.

Om t.ex batterier till äventyrs skulle behöva laddas så finns problem med var? För att lösa detta skulle man behöva nya laddstationer utmed vägarna och hemma, nya elnätinkl dimensionering inkl överföringsförluster för dessa, ny elkraft (kanske från solpaneler, vindkraftverk, ja kanske tom från kolkraftverk????).

En ny infrastruktur under vår livstid är den möjlig, vem och hur betala? Fn har vi/ mänskligheten ännu inte ens funnit någon storskalig, ekonomisk och tillgänglig ersättning för att driva "morgondagens fordon" - oavsett framdrivningsprincip.
Lösning när, kanske 20-40 år framåt i tiden om bilismen då fortfarande finns kvar som företeelse för så värst många?
/ Bengt

Toppen