• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

El fel / Kylskåp ur funktion

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Har ett elfel som helt slagit ut funktionen på kylskåpet och behöver hjälp. Det hela började med att jag skulle starta kylen på gasol och den automatiska tändaren var helt död. Trodde först att den nya tändmodulen till kylen hade gått sönder, lite bittert eftersom den är knappt ett år gammal. När jag sedan startade visar det sig att 12 voltsdriften inte heller fungerar och drog slutsatsen att jag har ett gemensamt fel som relaterar till kylens strömförsörjning.

Bilen är en Hobby 650 från 2000 och EBL är en Toptron CH 12 MC / EL110, separat batteriseparator Cargo 160740.
( Jag skriver 12 volt för enkelhetens skull, spänningen ligger på runt 13 volt. )

Har mätt och kontrollerat så mycket som jag kunnat hittills och kommit fram till följande: Alla funktioner som går på bodelsbatterierna fungerar helt ok, belysningskretsar, vattenpump, TV, o.s.v. Felet verkar ligga i delen som försörjs av startbatteri / generator. Alla säkringar ok och har lirkat på alla kontakter och jordpunkter som jag kan se.

Signalen från generatorn (DF +) till ingång på EBL är ok, men 12 volt spänning saknas till kylen, verkar som om EBL inte ger ut någon spänning till kylen, är lite osäker eftersom jag inte har komplett schema på EBL. För att göra det ännu konstigare är att det finns 12 volt till matningen av kylskåpets tändmodul, trots det startar inte modulen. Den spänningen matas från bostadsbatterierna men kanske inget att fördjupa sig i, felet ligger troligtvis inte där.

Kan felet ligga i EBL i kretsen som sköter kylen? Har öppnat kåpan på EBL och ser att ett relä drar när jag slår till huvudströmbrytaren på kontrollpanelen, verkar vara ett huvudrelä. Sitter fler relä i EBL men ser ingen synlig reaktion på dessa hur jag än slår till och från på knapparna på kontrollpanelen. Har inget schema på EBL som beskriver funktionen så jag famlar i mörker här.

Vet med säkerhet att kylen fungerar med 12 v drift , byglade plintarna på batteriseparatorn när motorn var i gång och hade signal från DF +. Kylen fick då spänning även från bostadsbatterierna och då startade kylen och gick felfritt, tills jag stängde av motorn och startade om, då var felet tillbaka. Verkar som ett fel i EBL i den funktion som sköter kylen. eller är jag fel på det?

Har även dykt ett annat fenomen i samband med det här felet. Har två voltmätare på kontrollpanelen, en för startbatteriet (1) och för bostadsbatteriet (2). dessa har normalt visat i korrekta spänningsnivåer men nu visar mätaren för startbatteriet bara några volt och nålen fladdrar.

Kommer egentligen inte längre i felsökningen utan ett schema på komponentnivå, eller åtminstone ett där funktionen på EBL går att utläsa. Känns i nuläget som att felet ligger i EBL i styrningen till kylen eftersom allt annat fungerar normalt i bostadsdelen, utgår från att detta ochså styrs av EBL.

Tacksam för all hjälp jag kan få i detta, kunskap, erfarenhet, brainstorming och helst ett schema.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Var tidigare ägare till en hobby med EBL under högerstol dock en 2008 då såg ovansidan kretskortet ok ut.Var lite andra problem
Tog loss kretskortet ut av EBL fann lödning släppt på ett ben till ett relä samt en kretskort banan var det avbrott i under kretskortet.
Fixade det sen funkade allt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.859
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
. För att göra det ännu konstigare är att det finns 12 volt till matningen av kylskåpets tändmodul, trots det startar inte modulen. Den spänningen matas från bostadsbatterierna men kanske inget att fördjupa sig i, felet ligger troligtvis ....
Hej vet ej med din modell, men tändmoduler har ofta 12V matning direkt, och med en brytare och troligen även elektronik så startar den av att den blir jordad i stället för plusmatad.

M.v.h. JANKRO.
 

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Problemet löst till sist efter en utdragen felsökning. På vår bil matas bostadsdelens batterier via en 40 Amperes säkring från generator/startbatteri och i den säkringshållaren hade det oxiderat så det blev spänningsfall vid belastning. De mätningar jag gjorde till en början visade inget problem utan det var när jag belastade kablage och kretsar som spänningsfallet/resistansen upptäcktes. Efter byte av hållaren fungerar 12 V drift av kylen igen, konstigt nog var det tillräcklig kontakt att ladda bostadsbatterierna. Lurigt fel som kan vara bra att känna till.

Det som fick mig på villospår ett tag var att tändmodulen till kylen inte heller fungerade och trodde att felet påverkade även den men så var det inte. Det visade sig att den tändmodul jag köpte ny förra sommaren var sönder. Hade kvar den gamla jag bytte för att den inte slutade ticka gnistor fast lågan var tänd, provade med den och den startade. Sen kan undra hur länge den nya varit sönder innan jag upptäckte det, har inte kört på gas på länge. Nu tar jag upp detta med kvalité och livslängd på tändmoduler till kyl i en ny tråd.
 
Senast ändrad:
Toppen