Kanada
HBK Medlem
Har ett elfel som helt slagit ut funktionen på kylskåpet och behöver hjälp. Det hela började med att jag skulle starta kylen på gasol och den automatiska tändaren var helt död. Trodde först att den nya tändmodulen till kylen hade gått sönder, lite bittert eftersom den är knappt ett år gammal. När jag sedan startade visar det sig att 12 voltsdriften inte heller fungerar och drog slutsatsen att jag har ett gemensamt fel som relaterar till kylens strömförsörjning.
Bilen är en Hobby 650 från 2000 och EBL är en Toptron CH 12 MC / EL110, separat batteriseparator Cargo 160740.
( Jag skriver 12 volt för enkelhetens skull, spänningen ligger på runt 13 volt. )
Har mätt och kontrollerat så mycket som jag kunnat hittills och kommit fram till följande: Alla funktioner som går på bodelsbatterierna fungerar helt ok, belysningskretsar, vattenpump, TV, o.s.v. Felet verkar ligga i delen som försörjs av startbatteri / generator. Alla säkringar ok och har lirkat på alla kontakter och jordpunkter som jag kan se.
Signalen från generatorn (DF +) till ingång på EBL är ok, men 12 volt spänning saknas till kylen, verkar som om EBL inte ger ut någon spänning till kylen, är lite osäker eftersom jag inte har komplett schema på EBL. För att göra det ännu konstigare är att det finns 12 volt till matningen av kylskåpets tändmodul, trots det startar inte modulen. Den spänningen matas från bostadsbatterierna men kanske inget att fördjupa sig i, felet ligger troligtvis inte där.
Kan felet ligga i EBL i kretsen som sköter kylen? Har öppnat kåpan på EBL och ser att ett relä drar när jag slår till huvudströmbrytaren på kontrollpanelen, verkar vara ett huvudrelä. Sitter fler relä i EBL men ser ingen synlig reaktion på dessa hur jag än slår till och från på knapparna på kontrollpanelen. Har inget schema på EBL som beskriver funktionen så jag famlar i mörker här.
Vet med säkerhet att kylen fungerar med 12 v drift , byglade plintarna på batteriseparatorn när motorn var i gång och hade signal från DF +. Kylen fick då spänning även från bostadsbatterierna och då startade kylen och gick felfritt, tills jag stängde av motorn och startade om, då var felet tillbaka. Verkar som ett fel i EBL i den funktion som sköter kylen. eller är jag fel på det?
Har även dykt ett annat fenomen i samband med det här felet. Har två voltmätare på kontrollpanelen, en för startbatteriet (1) och för bostadsbatteriet (2). dessa har normalt visat i korrekta spänningsnivåer men nu visar mätaren för startbatteriet bara några volt och nålen fladdrar.
Kommer egentligen inte längre i felsökningen utan ett schema på komponentnivå, eller åtminstone ett där funktionen på EBL går att utläsa. Känns i nuläget som att felet ligger i EBL i styrningen till kylen eftersom allt annat fungerar normalt i bostadsdelen, utgår från att detta ochså styrs av EBL.
Tacksam för all hjälp jag kan få i detta, kunskap, erfarenhet, brainstorming och helst ett schema.
Bilen är en Hobby 650 från 2000 och EBL är en Toptron CH 12 MC / EL110, separat batteriseparator Cargo 160740.
( Jag skriver 12 volt för enkelhetens skull, spänningen ligger på runt 13 volt. )
Har mätt och kontrollerat så mycket som jag kunnat hittills och kommit fram till följande: Alla funktioner som går på bodelsbatterierna fungerar helt ok, belysningskretsar, vattenpump, TV, o.s.v. Felet verkar ligga i delen som försörjs av startbatteri / generator. Alla säkringar ok och har lirkat på alla kontakter och jordpunkter som jag kan se.
Signalen från generatorn (DF +) till ingång på EBL är ok, men 12 volt spänning saknas till kylen, verkar som om EBL inte ger ut någon spänning till kylen, är lite osäker eftersom jag inte har komplett schema på EBL. För att göra det ännu konstigare är att det finns 12 volt till matningen av kylskåpets tändmodul, trots det startar inte modulen. Den spänningen matas från bostadsbatterierna men kanske inget att fördjupa sig i, felet ligger troligtvis inte där.
Kan felet ligga i EBL i kretsen som sköter kylen? Har öppnat kåpan på EBL och ser att ett relä drar när jag slår till huvudströmbrytaren på kontrollpanelen, verkar vara ett huvudrelä. Sitter fler relä i EBL men ser ingen synlig reaktion på dessa hur jag än slår till och från på knapparna på kontrollpanelen. Har inget schema på EBL som beskriver funktionen så jag famlar i mörker här.
Vet med säkerhet att kylen fungerar med 12 v drift , byglade plintarna på batteriseparatorn när motorn var i gång och hade signal från DF +. Kylen fick då spänning även från bostadsbatterierna och då startade kylen och gick felfritt, tills jag stängde av motorn och startade om, då var felet tillbaka. Verkar som ett fel i EBL i den funktion som sköter kylen. eller är jag fel på det?
Har även dykt ett annat fenomen i samband med det här felet. Har två voltmätare på kontrollpanelen, en för startbatteriet (1) och för bostadsbatteriet (2). dessa har normalt visat i korrekta spänningsnivåer men nu visar mätaren för startbatteriet bara några volt och nålen fladdrar.
Kommer egentligen inte längre i felsökningen utan ett schema på komponentnivå, eller åtminstone ett där funktionen på EBL går att utläsa. Känns i nuläget som att felet ligger i EBL i styrningen till kylen eftersom allt annat fungerar normalt i bostadsdelen, utgår från att detta ochså styrs av EBL.
Tacksam för all hjälp jag kan få i detta, kunskap, erfarenhet, brainstorming och helst ett schema.