• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EL fel instrumentpanel

Anders 150

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Kungsbacka
Hej och hjälp!
Jag har en Fiat Ducato -05 och har ett problem med el tillförseln till instrumentpanelen. Började med att jag backade ca 5m...sen dog den. Allt på instrumentpanelen slutade fungera såsom fläkt, stereo, blinkers, ljus både inne och ute, mätare mm. Har kollat säkringar på alla 4ställen (2 ställen inne, ett ställe i motorrum och på batteriet. Alla verkar hela. Har mätt med multimeter och alla är hela, Har mätt jorden från batteriet och har då ca 12,5V. Till säk-boxen nedaför ratten har jag varierande mellan 9,5-10,5 V.

Batteriet är ganska nytt och har en spänning på ca 13V. Startmotor drar runt motorn utan problem men den startar inte. Surrar i vissa relän från den säklådan som är i motorrummet. På något sätt så släpper det inte igenom tillräckligt med spänning till säklådan i hytten...får ju bara ca 10V dit även om batteriet har ca 13V.

Kan någon komma med ideer vad skall jag titta på?
 
Lösning
Hej, Var antagligen en kombination av låg spänning i batteriet och dålig jord. Fixade jordningen mellan motor/batteri/chassi + laddade batteriet. Motor gick ju runt med startmotorn men hörde att om spänningen ligger under 12,5V kan elektroniken strula. Vet inte hur detta stämmer men nu funkar allt.

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej och hjälp!
Jag har en Fiat Ducato -05 och har ett problem med el tillförseln till instrumentpanelen. Började med att jag backade ca 5m...sen dog den. Allt på instrumentpanelen slutade fungera såsom fläkt, stereo, blinkers, ljus både inne och ute, mätare mm. Har kollat säkringar på alla 4ställen (2 ställen inne, ett ställe i motorrum och på batteriet. Alla verkar hela. Har mätt med multimeter och alla är hela, Har mätt jorden från batteriet och har då ca 12,5V. Till säk-boxen nedaför ratten har jag varierande mellan 9,5-10,5 V.

Batteriet är ganska nytt och har en spänning på ca 13V. Startmotor drar runt motorn utan problem men den startar inte. Surrar i vissa relän från den säklådan som är i motorrummet. På något sätt så släpper det inte igenom tillräckligt med spänning till säklådan i hytten...får ju bara ca 10V dit även om batteriet har ca 13V.

Kan någon komma med ideer vad skall jag titta på?
Inte ovanligt fel. Kontaktplatta i tändningslåset
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Kolla länken.
Detta fel hade jag. Ser att du har samma symptom.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Jag hade problem med varmvattenmätaren på motorn som visade fel. Det var en fiat 04 . Dom bytte hela instrumentet på gatantin, men jag såg senare att en annan hade samma problem. Han fick tipset att koppla bort batteriet i 5 minuter. Sen funkade allt . Har haft andra problem med att instrumentpanelen var död. Kopplade bort batteriet och allt fungerade sen . testa det .
 

Anders 150

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Kungsbacka
Hej, Var antagligen en kombination av låg spänning i batteriet och dålig jord. Fixade jordningen mellan motor/batteri/chassi + laddade batteriet. Motor gick ju runt med startmotorn men hörde att om spänningen ligger under 12,5V kan elektroniken strula. Vet inte hur detta stämmer men nu funkar allt.
 
Lösning

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej, Var antagligen en kombination av låg spänning i batteriet och dålig jord. Fixade jordningen mellan motor/batteri/chassi + laddade batteriet. Motor gick ju runt med startmotorn men hörde att om spänningen ligger under 12,5V kan elektroniken strula. Vet inte hur detta stämmer men nu funkar allt.
Kul o grattis att allt lirar
 
Toppen