• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

El eller inte på ställplatser?

wildas

HBK Medlem
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
1108
Medlemskap
2024
Tycker det är fel att exempelvis i Lundåkrahamnen Landskrona, Lövstaviken Falkenberg, Tosteberga m.fl. behöva betala för el som ej är tillgänglig.
Att skriva "i mån av tillgång" verkar konstigt.
Har inget emot att man tar betalt för det man levererar men motsatsen är i mina ögon "bondfångeri".
Borde även framgå hur många ampere man betalar för.

F

F.d. 32985

Guest
Sv: El eller inte på ställplatser?

Håller helt med. Gärna två olika priser på ställplatserna, ett med el och ett utan men det är väl samma sak som du vill få fram med ditt inlägg. Har själva inget behov av el sedan solceller sattes på taket och varför då betala för det?

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55374

Guest

Det där med att köra vidare förekommer i många trådar. Är det så
enkelt, man har sett ut en plats för några dygn man kommer dit vill
slå läger tidigt platsen man vill ha är upptagen eller det är fullt.
Är det då bara att köra vidare, det kanske är 5-10 mil till nästa plats.

Tommy R

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det är naturligtvis bra med el om något i husbilen gått sönder så att man kan överleva kalla nätter med hjälp av elpatronen i värmeberedaren. Detta har jag faktiskt upplevt i Portugal då jag tvingades koppla upp mig på elnätet på en camping i Alvor när den elektroniska styrningen i pannan pajat.

Här sitter jag och fryser i Portugal.

al.jpg

Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Det där med att köra vidare förekommer i många trådar. Är det så
enkelt, man har sett ut en plats för några dygn man kommer dit vill
slå läger tidigt platsen man vill ha är upptagen eller det är fullt.
Är det då bara att köra vidare, det kanske är 5-10 mil till nästa plats.

Tommy R

Det är kanske en del som inte har några inplanerade nattparkeringar utan börjar leta när dagen börjar lida mot sitt slut. För oss är det då ingen katastrof om det är fullt på en plats vi kommer till utan kör helt enkelt vidare till nästa parkeringsmöjlighet.

brittan

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
3942
Medlemskap
2026

Kör vidare till nästa lämpliga parkeringsplats. Det gör vi! Det är du själv som avgör

Det är också ett sätt... att köra huvudet i sanden, nej vi husbilsägare måste börja agera.... Det är så, att många hamnar har oss som sin inkomstkälla.

Det borde finnas en gräns....för vad vi betalar för.

" Ex vi betalar 160 kr/ hb X 20 st/ natt = 3200 kr " det blir rätt mycket pengar/år. Har vi då... inte rätt att få ut de vi betalar för???

Jag tror inte det finns någon person som går till någon butiken och betalar för en vara... men låter den vara kvar i butiken, och sedan går vidare till nästa butik.

MVH Brittan

F

F.d. 55374

Guest

Det är kanske en del som inte har några inplanerade nattparkeringar utan börjar leta när dagen börjar lida mot sitt slut. För oss är det då ingen katastrof om det är fullt på en plats vi kommer till utan kör helt enkelt vidare till nästa parkeringsmöjlighet.

Nu finns det nog många som inte vill övernatta/campa på köpcentra o.s.v.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Det finns flera sätt att se på saken.
Kanske det är så enkelt att det blir enklast och billigast för ställplatserna att bara ha ett pris oberoende av om man får tillgång till el eller inte. Desto enklare administration, desto lägre kostnader. Kostnader som givetvis påverkar vad dom måste ta ut för en plats.

Att man får betala fullt för en elplats trots att det inte finns några elplatser kvar stämmer heller inte riktigt. Om alla platser verkligen skall få tillgång till el kanske betydande investeringar behöver göras. Den investeringen måste givetvis finansieras och det blir då naturligtvis genom höjda priser på alla platser. Det nya höjda priset kan man sen jämföra med dagens pris.

Personligen tror jag det beror på att det blir enklast att bara ha ett pris.
Man kan sen välja att se det som att dom som var på plats tidigt hade tur och får lite mer valuta för sina pengar.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det verkar som om många här vill använda ställplatserna som campingplatser! Vitsen med husbilen är ju oberoende! Att vara så oberoende som möjligt av yttre ting är på något sätt avgörande för husbilslivet, tycker jag. Resan är målet! Det enda som borde behövas för en riktig husbil är möjlighet att tömma/fylla men det behöver väl inte nödvändigtvis ske på ställplatsen. Jag undviker Sverige på grund av allt konstigt krångel kring ställplatserna. Dyrt är det också att ställa husbilen på en plats för övernattning.

Engelsmännen kallar husbilen för Mobile home och det är just det som är vitsen. Vill man bo en längre tid på en betalställplats så har man kommit fel. Till sådant används husvagnar på campingplatser eller hotell.

Jappe

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Vi som kört husbil sedan början på 80-talet, kommer alltid att ha svårt att acceptera dessa krav på dagens ställplatser.

En ställplats för oss med "bäst före datum", är nog mer en övernattningsplats.

Lite "nyare" husbilsåkare tänker sig mer en ställplats som en billigare variant av campingplats, och där lär vi aldrig bli ense. Diskussionen kommer alltid att finnas.

Detta är nog mer en generationsklyfta, kanske kryddat av att dagens "nya" husbilsåkare också är betydligt mer köpstarka med stora "krävande" husbilar och personal.

Hälsar
Kåre

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Visst är det lättvindigt att koppla in sig på el, betydligt svårare att få tag på försäljningsställen för gasol, särskilt med svensk koppling utomlands.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Är Sverige så fattigt på intressanta platser så att man prioriterar ställplatserna framför allt det som finns mellan ställplatserna så tag då det djärva språnget till länderna söder om Sverige och upplev det fantastiska husbilslivet där! Vill man nödvändigtvis sitta utanför husbilen och må gott i stället för att se sig omkring och uppleva nya saker så går det bra där också. Mycket billigare dessutom!

Jappe

PS. Knarrevik! Gasol finns överallt! Skaffar man en fast tank (enkelt och relativt billigt) så kan man tanka gasol till mycket rimliga priser på tusentals bensinstationer överallt.

Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
F

F.d. 55374

Guest

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Det är väl inga båtar eller husbilar som behöver el, egentligen. Det är ren slöhet. Men jag förstår stugägare eller husvagnsägare som står på en och samma plats länge. Då behövs det el till klimatsystem, förtältsvärmare, induktionsplatta och kaffekokare.

hans p

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024

det är nog för att många tackar nej tack men sen är det som kollar så kopplar man i över natten

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

För 150:- tycker jag det är helt okey att skriva i mån av tillgång. Se elen som en extra service för de som vill/behöver. Det blir ju lite mer administration för Lundåkra att hålla reda på vilka platser som betalar för el då stolparna är ganska få och många drar långa sladdar.

Toppen