• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ekorrar äter körsbär?

carsten

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025
Det här har definitivt inte med husbilsåkande att göra om nu någon retar sig på det, men så här är det;
Innan vi härom veckan åkte en sväng till Tyskland gladde vi oss åt att för första gången sedan vi planterade bigarråträdet (7 år sedan), att trädet var fullt av halvmogna gulröda bär. Men så såg jag också att det satt en ekorre (!!) i trädet som var stört omöjlig att få bort, den satt bara och tittade på mig innan jag slutligen med ett kvastskaft lyckades peta bort hen. Men, men, när vi så kom hem fanns inte ett enda bär kvar, bara dinglande kärnor. Allt var uppätet, kan det vara så att ekorrar verkligen gillar körsbären?

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Ekorrar äter körsbär?

Tror nog mer på fåglarna de rensar ett träd fort o innan den hinner mogna.
Har själv ett bigarrå tråd och ett körsbärsträd bredvid varandra.
Bigarråerna förvinner över en natt men alla körsbär förblir orörda trots att de är jätte söta. Tydligen är körsbär farligt för dem till skillnad från biarråer, men ur tusan har de lärt sig det? :D

F

F.d. 52918

Guest

Har hänt oss också,,tills jag samlade röda plastpåsar och hängde i trädet,sedan fick vi ha biggaråerna ifred,,,hos oss var det snöskator som rensa trädet på ingen tid.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Koltrastar har en förkärlek till biggaråer, det värsta är att de går på ALLA bär till att börja med. Då vet de att man inte plockar dom så de kan sedan mumsa i godan ro.
Vi hade två STORA sådana träd men de ligger i vedboden nu.
Dels skuggade de och när man bestämt sig för att plocka bären och kommer ut på morgonen och ser att det är hackat i varenda bär, då blev det fram med motorsågen.
:mad:

F

F.d. 53814

Guest

Jag hoppas det var ekorren som gav igen för att du var så elak.

carsten

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025

Elak, nu får du väl ändå ge dig såvida du inte är ironisk! Jag petade på den, slog inte!!!!!

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Vårt körsbärstråd plundrades varje år. Jag sköt en kaja & hängde upp i trädet & det gjorde susen. Numera plockar vi bären i stället för fåglarna.

Bennie

Toppen