F
F.d. 52947
Guest
Vill dela med oss av känslan att campa i snö och 10 minusgrader med vår husbil en Miller Oklahoma 2008 på Fiat.
Detta blir inte någon negativ skrivning snarare en positiv upplevelse.
Vi startade från Alingsås torsdag middag. Det var kyligt men ingen snö. Första anhalten var Preem-macken där vi tankade fullt, för nu ville vi ha reda på hur mycket diesel som vår värmare drar.Vi har haft bilen sedan i våras och vet att med vårt körsätt så drar bilen 1 liter/mil. Bilen är utrustad med en Webasto Air-top 3500, tyvärr så finns ingen typ av eltillsats.
Vi fortsatte till Ullared där vi övernattade, för att på fredag bränna av lite pengar. När vi vaknade på fredag morron hade det snöat och var 4 minusgrader ute. Varmt och skönt i bilen.
Efter att handlat färdigt fortsatte resan till Oderljunga i Skåne. Där var mer vinter än längre upp.Vi hade mellan 6 och 10 minusgrader om nätterna. Värmekomforten var god allt funkade bra.
På måndag vände vi färden hemåt. Vi tankade i Klippan 55,12 liter, körsträckan var 33,4 mil Vilket betyder att till värmen gick det åt ca 22 liter på 4 dygn vilket i sin tur blir knappt 260 kr. Jag har en känsla av att när vi tidigare hade gasolvärme hade det nog blivit dyrare.
Vi åkte kustvägen helsingborg - Viken - Höganäs. Då blev vi påminda om något jag läst om här i forumet nämligen draget från dörrarna i Fiat. Vi stannade och tejpade till ventilationsgallren i dörrsidorna. Det blev som en helt annan bil.
Sammanfattningsvis kan sägas att dieselvärmaren klarar att hålla en god värmekomfort samt att de oisolerade gråvattentanlarna fungerade att tömma om man åker ut några dagar under vintern.
Tack alla som lämnar tips här på forumet. För det här med kallraset från dörrarna hade jag nog inte fixat om jag inte hade läst om det här
Vi har haft underbara dagar
Ethel & Leif
Detta blir inte någon negativ skrivning snarare en positiv upplevelse.
Vi startade från Alingsås torsdag middag. Det var kyligt men ingen snö. Första anhalten var Preem-macken där vi tankade fullt, för nu ville vi ha reda på hur mycket diesel som vår värmare drar.Vi har haft bilen sedan i våras och vet att med vårt körsätt så drar bilen 1 liter/mil. Bilen är utrustad med en Webasto Air-top 3500, tyvärr så finns ingen typ av eltillsats.
Vi fortsatte till Ullared där vi övernattade, för att på fredag bränna av lite pengar. När vi vaknade på fredag morron hade det snöat och var 4 minusgrader ute. Varmt och skönt i bilen.
Efter att handlat färdigt fortsatte resan till Oderljunga i Skåne. Där var mer vinter än längre upp.Vi hade mellan 6 och 10 minusgrader om nätterna. Värmekomforten var god allt funkade bra.
På måndag vände vi färden hemåt. Vi tankade i Klippan 55,12 liter, körsträckan var 33,4 mil Vilket betyder att till värmen gick det åt ca 22 liter på 4 dygn vilket i sin tur blir knappt 260 kr. Jag har en känsla av att när vi tidigare hade gasolvärme hade det nog blivit dyrare.
Vi åkte kustvägen helsingborg - Viken - Höganäs. Då blev vi påminda om något jag läst om här i forumet nämligen draget från dörrarna i Fiat. Vi stannade och tejpade till ventilationsgallren i dörrsidorna. Det blev som en helt annan bil.
Sammanfattningsvis kan sägas att dieselvärmaren klarar att hålla en god värmekomfort samt att de oisolerade gråvattentanlarna fungerade att tömma om man åker ut några dagar under vintern.
Tack alla som lämnar tips här på forumet. För det här med kallraset från dörrarna hade jag nog inte fixat om jag inte hade läst om det här
Vi har haft underbara dagar
Ethel & Leif