• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ej planerad Vintercamping

F

F.d. 52947

Guest
Vill dela med oss av känslan att campa i snö och 10 minusgrader med vår husbil en Miller Oklahoma 2008 på Fiat.

Detta blir inte någon negativ skrivning snarare en positiv upplevelse.

Vi startade från Alingsås torsdag middag. Det var kyligt men ingen snö. Första anhalten var Preem-macken där vi tankade fullt, för nu ville vi ha reda på hur mycket diesel som vår värmare drar.Vi har haft bilen sedan i våras och vet att med vårt körsätt så drar bilen 1 liter/mil. Bilen är utrustad med en Webasto Air-top 3500, tyvärr så finns ingen typ av eltillsats.

Vi fortsatte till Ullared där vi övernattade, för att på fredag bränna av lite pengar. När vi vaknade på fredag morron hade det snöat och var 4 minusgrader ute. Varmt och skönt i bilen.

Efter att handlat färdigt fortsatte resan till Oderljunga i Skåne. Där var mer vinter än längre upp.Vi hade mellan 6 och 10 minusgrader om nätterna. Värmekomforten var god allt funkade bra.

På måndag vände vi färden hemåt. Vi tankade i Klippan 55,12 liter, körsträckan var 33,4 mil Vilket betyder att till värmen gick det åt ca 22 liter på 4 dygn vilket i sin tur blir knappt 260 kr. Jag har en känsla av att när vi tidigare hade gasolvärme hade det nog blivit dyrare.

Vi åkte kustvägen helsingborg - Viken - Höganäs. Då blev vi påminda om något jag läst om här i forumet nämligen draget från dörrarna i Fiat. Vi stannade och tejpade till ventilationsgallren i dörrsidorna. Det blev som en helt annan bil.

Sammanfattningsvis kan sägas att dieselvärmaren klarar att hålla en god värmekomfort samt att de oisolerade gråvattentanlarna fungerade att tömma om man åker ut några dagar under vintern.

Tack alla som lämnar tips här på forumet. För det här med kallraset från dörrarna hade jag nog inte fixat om jag inte hade läst om det här


Vi har haft underbara dagar
Ethel & Leif
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: Ej planerad Vintercamping

Även vi var på Ullared en sväng i helgen.
Vi åkte dit på lördagskvällen och fricampade en bit från Ullared.
Precis när vi stannat vred jag upp termostaten lite eftersom det då var lite kallt men det ledde till att det blev lite väl varmt under natten.
På söndagsmorgonen visade termometern -8 men i bilen var det varmt och gott. Vi använder också dieselvärmaren för uppvärmning.

Eftersom vi bara gjorde en övernattning hade vi dock inte fyllt på något vatten i tankarna så jag vet inte hur gråvattentanken hade klarat detta.
Jag planerar dock att fixa isolering och 12V-värmare (modell självhäftande backspegelvärmare) till gråvattentanken för att klara längre turer under vintern och eventuell skidresa.

Jag funderar även på att installera någon eller några mindre fläktar för att kunna cirkulera varmluft bakom skåp för att förhindra att vattenledningen fryser.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
964
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025
Sv: Ej planerad Vintercamping

Hej

Jag har varit ute och vintercampat i två säsonger med min bil som också är utrustad med en Webasto Air Top 3550 som enda värmekälla. Jag har ungefär samma erfarenhet som Ethel och Leif beträffande dieselförbrukning. Jag har vid något tillfälle räknat ut att det gick ca 5 liter diesel/dygn vid en varierande temperatur mellan -5 till -15 grader. Det skulle väl göra ca 2 dl/h.

Vi har fricampat och inte haft någon tillgång till el. Det har räckt med att starta upp bilen eller köra en liten sväng under dagen för att hålla bodelsbatteriet vid liv. (ett batteri 100 Ah). Sammanfattningsvis så är jag mycket nöjd med dieselvärmaren.

/Kenneth/
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Ej planerad Vintercamping

Några funderingar och synpunkter.

I vår Mc Louis finns inte problemet att vattenslangar skulle frysa då samtliga slangar följer värmeslangarna hela vägen. Även vid vattentanken ligger en värmeslang för utblåset längst fram. En egenhet kan man få med detta om man kör denna ventil mycket öppen så blir vattnet ljummet i tanken, borde varit en isolering mellan tank och slang.

En fråga. Det har ju talats en del om vinterkörning på forumet. Att man måste ha någon slags förvärmning för vevhusventilationen. Har någon av er det? Eller går det lika bra utan detta och är det skillnad mellan gamla och nya årsmodeller.
 
Toppen