• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ej inkopplad solcell kan den skadas?

Argos 747

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2025
Hej har investerat i en solcell. Har dock en fråga jag skall montera den själv har koll på allt dock kommer jag endast dra kabel fram till batteri koppla regulator och till batteri gör min svåger som är elektriker så det blir rätt. Min fråga är kan en solcell som ligger blottad på taket och kabeln från den inte är kopplad skada solcellen? Jag kommer göra klart allt tills han kommer därför blir solcellen inte inkopplad direkt.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ej inkopplad solcell kan den skadas?

Det anbefales at en dekker til panelet frem til tilkobling, hovedsaklig for å ikke ha høy spenning på utgangen. Et panel for 12V har en spenning ubelastet på over 20V. Uten å vite med sikkerhet så tror jeg ikke at panelet alene tar noen skade om det ikke sitter i noen kabler som kan kortslutte - men dette vil garantert brenne ledere inne på panelet.

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej har investerat i en solcell. Har dock en fråga jag skall montera den själv har koll på allt dock kommer jag endast dra kabel fram till batteri koppla regulator och till batteri gör min svåger som är elektriker så det blir rätt. Min fråga är kan en solcell som ligger blottad på taket och kabeln från den inte är kopplad skada solcellen? Jag kommer göra klart allt tills han kommer därför blir solcellen inte inkopplad direkt.
Hej!
Mín solcell kräver själv ström för att fungera så en solcell är "död" i väntan på anslutning.

Annars skulle man ju behöva tillverka och montera dem på natten.:twitcy:
//Conny

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Hej!
Mín solcell kräver själv ström för att fungera så en solcell är "död" i väntan på anslutning.

Annars skulle man ju behöva tillverka och montera dem på natten.:twitcy:
//Conny

Du menar lika dött som ett vägguttag utan någon apparat inkopplad? :rolleyes:
För det är samma sak. En solcell som belyses ger spänning dock ingen ström utan en belastning inkopplad. Det kan vara mycket klokt att täcka en panel om man jobbar i dagsljus.
Annars kan det bli kortslutning om ledarna råkar komma ihop och det vore ju synd att elda upp något på taket.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

I beskrivningen av en solpanel nämns ofta kortslutningsström ISC. Den brukar vara lite större än märkströmmen IMMP.
Vad kan det betyda?

Jappe

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Nu tror jag och det ska man ju inte göra;)

Men om vi stipulerar att en panel har en max ström på 10A så kanske kortslutningsströmmen är
15-20A.

Att det blir en högre ström vid kortslutning har ju också att göra med att spänningen sjunker vid kortslutningen dvs den levererar under 12V.

Det här vill jag nog lära mer om :)

F

F.d. 23327

Guest

att få ledarna kortslutna är nog inget vidare nej!Med isolerade kabeländar ska det inte vara några problem

Argos 747

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2025

Glömde givetvis när allt skall kopplas ihop skall jag täcka panelen vänta en stund då ingen spänning finns i panelen. Nu är panelen blottad på taket kabel med plus och minus tejpat var för sig som jag skrev i föregående inlägg för att undvika kortis. Räcker detta

F

F.d. 29910

Guest

Glömde givetvis när allt skall kopplas ihop skall jag täcka panelen vänta en stund då ingen spänning finns i panelen. Nu är panelen blottad på taket kabel med plus och minus tejpat var för sig som jag skrev i föregående inlägg för att undvika kortis. Räcker detta

Ja det räcker!

Panelen tar inte direkt skada även om den kortsluts, men saker runt omkring kan fara illa!

Lycka till!

/Malbeck

Toppen