• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

ej husbils relaterat

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: ej husbils relaterat

...japp, å virren får ju gärna va lite rökig! :msn_laugh: ...men visst är det mysigt med öppen eld!

Krister N

F

F.d. 52943

Guest

Jomenvisst ä de så. Vi som eldar med ved regelbundet för värme snarare än mys måste dock även ta hänsyn till en del andra faktorer.

Hittade nyligen denna lilla skönhet i vedförrådet i uthuset. Larv av? Blåhjon? Husbock? Inte vet jag - har kallat hit Anticimex. Är det husbock vill man ju inte ha in dem i huset! Har tidigare haft husbocksangrepp i uthuset.

Det som inte riktigt stämmer med "mallen" är att det bara tycks vara bokved som är angripen - vi har blandad lövskog i vedförrådet. Enligt sakkunskapen angriper både blåhjon och husbock i första hand barrträ som gran/tall.
:confused:

Bilagor

• P1010676(1).JPG
    P1010676(1).JPG
    285,7 KB · Visningar: 3

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

det är kanske gott med grillad larv , jag skall kolla den ved jag köper nu,,för jag är sent ute nu, veden skall torka 1år minst,sa dom, sedan skall jag ut och röja i skogen,, min svärson har mark ca 35 hk, så man blir varm flera gånger om, om man röjer i skogen,jag får se hur mycket man klarar av att kapa ,jag har en som har en vedprocessor ,men då skall man dra ut 3meters bitar ur skogen, så vi får se hur kul det blir ,,mvh håkan,r

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Visst är det gött med kaminvärme, vi värmer upp hela vårt hus med en kamin, jag har gjort en liten uppfinning, så vi leder ner värmen i spirorör i betongplattan, sen har vi en värmeväxlare på tilluften till huset, så vi sprider även strålningsvärmen i alla rum. Vi har dock "hägnat in" kaminen med staket, så inte barnen ska stå på öronen över kaminen och bränna sig.

Och veden värmer många gånger innan den landar i kaminen för sista gången!

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Veden ska vara kluven före onsdagen (dymmelonsdagen)
i påskveckan annars går "Dymmelen i Veden och den blir svårkluven sa alltid min far.

holiday

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2026

äntligen efter 30år har vi skaffat öppen spis gud vad det lucktar gott när man lägger in ny ved och vad whiskyn smakar gött mvh håkan

Hej på er!!

Jag vill se den på bild,kunde inte öppna den du skicka på mobilen för jag anar att det var på öppna spisen.

Soliga hälsningar från Spanien

Toppen