• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

EGR- ventil

Hans o Ia Larson

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
4815
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Ford
Chassiemodell: Transit
Chassietyp: Standard
Motortyp: 130 hk
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Nexxo
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Motor
Hej, har en Ford -08 men med 130 HKr motorn.
I höstas böt jag EGR ventil, det är en ventil för avgasåterledning. Den hade börjat låta med ett relativt högt gnisslande ljud (som när man sågar några tag) vid stopp av motorn.
Vi böt den i höstas och då var den efter bytet tyst. Nu vid start låter den igen fast svagt. På Skobes som servar Ford säger dom attt den arbetar några tag för att göra rent från sot och låter då lite. Det är bara det att den som vi böt var tyst i 2000 mil, innan den började gnälla. Kanske blir det bättre om den får gå litet efter vintersömnen.
Är det någon som har erfarenhet?
Hans L

F

F.d. 55272

Guest
Ja, jag känner igen problemet. Jag har visserligen en Fiat 120hk Ducato -07, men den gör också några sågdrag eller "snarkningar" då och då på låga varv. Stannar jag och öppnar huven har det alltid hunnit sluta innan jag hunnit komma fram till var det kommer ifrån men tror att det är den lilla burken som sitter i mitten och i bakkant av huven och som har några slangar som går dit. Jag frågade verkstaden när jag gjorde första servicen och fick ungefär samma svar som du: Egr-ventilen som låter och det är inget att bry sig om bara att vänja sig. Nu har den låtit i 6500 mil och inget har hänt, så jag antar att han hade rätt! Har förstått att det är vanligt. Något proffs som kan förklara?

Evert H

Hans o Ia Larson

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
4815
Medlemskap
2025
Hej , tack för svaren och länkar till mer info.
Det har gett mig som okunnig amatör i motorer och i synnerhet moderna dielselmotorer en bra information om vad EGR-ventilen är och hur den fungerar. När dom i höstas böt den som förde ett riktigt oväsen så sa ju mekanikern att den skulle höras vid sin rengörningsprocedur. Men vår ju lät så att folk vände sig om när vi stannade motorn.

Så vid kontroll så förklarade mekanikern att så här kraftigt skall den inte låta, den byter vi.
Den nya som sitter där nu, är en nyare variant, så vi får hoppas att den fungerar med rätt arbetssätt under många mil. För övrigt så går bilen mycket snällt och piggt.

Hälsningar och Tack
Hans L

Toppen