• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor EGR rengöringsspray, var ska jag spraya?

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hallå,

Jag har köpt en burk Wynns EGR extrem rengöringsspray och undrar var exakt jag ska spraya den. EGR Ventil Diesel

Om du tittar på den här bilden och zoomar in på var MAF-sensorn sitter (du kan se den lilla röda kontakten om du zoomar in) 161283483-1085008148679306-807283013761266330-n

Så undrar Jag om jag ska ta bort slangen strax efter MAF-sensorn och spraya där?

Jag läste att luftfiltret och MAF-sensorn ska tas bort, då MAF-sensorn annars kan komma till skada, men om jag sprayar i röret precis efter sensorn så bör jag ju inte behöva plocka bort någonting annat?

Slangen precis efter MAF-sensorn är, enligt vad jag kan se, ansluten till minst 2 ställen. Förhoppningsvis (men det syns inte utan att ta bort många delar) tror jag att det går till ett metallrör och EGR-ventilen efter att ha gjort en 90graders vändning, men det går också in i motorn genom ett litet gummirör. Så om jag sprutar där kommer det troligtvis att gå in på båda platserna. Vill vara säker på att jag sprayar på rätt ställe så att ingenting förstörs.

Om jag inte är säker på hur jag ska gå tillväga efter att ha skrivit på forumet så kommer jag nog att vänta.

Vänliga Hälsningar
Jonathan Johansson
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Vart har du läst att den kan skada MAF:en?
I texten i din länk för detta "mirakel medel" står det ju annat.

På burken borde det stå vart du skall applicera sprayen.
Känns konstigt att du skall koppla bort slangar för att applicera och dessutom så borde
väl det stå på burken om du skall ha motorn igång eller inte.
Skall den vara igång så måste MAF:en vara inkopplad annars så får du ju felkoder och
troligen konstig tomgång.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Med tanke på hur instruktionen är skriven så vet i tusan om dom själva vet vad dom säljer.
Antingen får nog säljaren förklara hur det ska användas eller får du ju testa å se vad som händer.

men om man har så kraftigt med sot i insugningsystemet att det påverkar motorgången så bör man ju fundera på om bästa lösningen är att lösa upp det å låta det passera genom motorn.
Finns dom som sprejar fin vattendimma med motorn på högt varvtal. å en massa andra mirakel lösningar som säkert fungerar till viss del.
Om man tvunget ska testa så hadde jag nog försökt få in det strax efter intercoolern.

Min erfarenhet av dagens EGR ventiler är att det är själva manöver delen som kärvar och inte ventilen i sig.

Personligen anser jag att enda lösningen är att mekaniskt ta bort sörjan. men då är det ju en hel del jobb med att skruva isär allt.
Det finns utrusning för att blästra insugskanaler i topplocket på plats i bilen. men det är ju inte någon magisk lösning utan mer ovanlig smutsigt arbete som gärna sätter svarta spår på det mesta man är i närheten av.

Edit:
Såg att du har fler trådar igång om detta.
Är det så att det är en Ford PUMA 2.2 motor du har ?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Med tanke på hur instruktionen är skriven så vet i tusan om dom själva vet vad dom säljer.
Antingen får nog säljaren förklara hur det ska användas eller får du ju testa å se vad som händer.

men om man har så kraftigt med sot i insugningsystemet att det påverkar motorgången så bör man ju fundera på om bästa lösningen är att lösa upp det å låta det passera genom motorn.
Finns dom som sprejar fin vattendimma med motorn på högt varvtal. å en massa andra mirakel lösningar som säkert fungerar till viss del.
Om man tvunget ska testa så hadde jag nog försökt få in det strax efter intercoolern.

Min erfarenhet av dagens EGR ventiler är att det är själva manöver delen som kärvar och inte ventilen i sig.

Personligen anser jag att enda lösningen är att mekaniskt ta bort sörjan. men då är det ju en hel del jobb med att skruva isär allt.
Det finns utrusning för att blästra insugskanaler i topplocket på plats i bilen. men det är ju inte någon magisk lösning utan mer ovanlig smutsigt arbete som gärna sätter svarta spår på det mesta man är i närheten av.

Edit:
Såg att du har fler trådar igång om detta.
Är det så att det är en Ford PUMA 2.2 motor du har ?
Tyvärr så är min erfarenhet att ventilskaftet blir belagt med sot så att det kärvar.
När den väl öppnat så stänger den aldrig helt utan tjuvluftar och motorgången blir dålig eller varierande och då kommer det luftflödes felkoder.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Tyvärr så är min erfarenhet att ventilskaftet blir belagt med sot så att det kärvar.
När den väl öppnat så stänger den aldrig helt utan tjuvluftar och motorgången blir dålig eller varierande och då kommer det luftflödes felkoder.
dom kan så klart kärva på olika sätt å det finns ju lika många svagheter som det finns modeller och tillverkare på EGR ventiler.
jag träffar ju på ganska många olika konstruktioner å då blir det ju lätt att man generaliserar lite.

om ventilskaftet kärvar i styrningen så hjälper det ju inte så mycket med å spreja in mirakel medel. för å lösa upp sådant behöver man motionera ventilen i kombination med EGR rengöringsmedel.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Krånglande EGR-ventiler är ett kärt samtalsämne i många forum, bla i ett fb transporterforum som jag följer, eftersom jag äger en vw T5.1
På dessa modeller finns en åtgärd som kallas "egr delete" man gör en by-pass mjukvarumässigt, som bilens övervakning inte reagerar på, och alla bekymmer runt detta djävulens påfund egr är ur världen.
Finns det en egr-delete till Fiat måntro?
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Krånglande EGR-ventiler är ett kärt samtalsämne i många forum, bla i ett fb transporterforum som jag följer, eftersom jag äger en vw T5.1
På dessa modeller finns en åtgärd som kallas "egr delete" man gör en by-pass mjukvarumässigt, som bilens övervakning inte reagerar på, och alla bekymmer runt detta djävulens påfund egr är ur världen.
Finns det en egr-delete till Fiat måntro?
ja det finns till i princip alla styrsystem. men det är inte lagligt.

edit:
Det går att stänga av allt från enskilda felkoder till hela funktioner såsom EGR, Partikelfilter och extra insprutningar som sänker Nox men är det den rätta vägen för att rädda miljön ? bättre att hålla systemen i fungerande skick. bättre för miljön å dessutom håller det ju verkstäderna med jobb ;)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.234
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hallå,

Jag har köpt en burk Wynns EGR extrem rengöringsspray och undrar var exakt jag ska spraya den. EGR Ventil Diesel

Om du tittar på den här bilden och zoomar in på var MAF-sensorn sitter (du kan se den lilla röda kontakten om du zoomar in) 161283483-1085008148679306-807283013761266330-n

Så undrar Jag om jag ska ta bort slangen strax efter MAF-sensorn och spraya där?

Jag läste att luftfiltret och MAF-sensorn ska tas bort, då MAF-sensorn annars kan komma till skada, men om jag sprayar i röret precis efter sensorn så bör jag ju inte behöva plocka bort någonting annat?

Slangen precis efter MAF-sensorn är, enligt vad jag kan se, ansluten till minst 2 ställen. Förhoppningsvis (men det syns inte utan att ta bort många delar) tror jag att det går till ett metallrör och EGR-ventilen efter att ha gjort en 90graders vändning, men det går också in i motorn genom ett litet gummirör. Så om jag sprutar där kommer det troligtvis att gå in på båda platserna. Vill vara säker på att jag sprayar på rätt ställe så att ingenting förstörs.

Om jag inte är säker på hur jag ska gå tillväga efter att ha skrivit på forumet så kommer jag nog att vänta.

Vänliga Hälsningar
Jonathan Johansson


Det är inte möjligen så att bilen ligger innom den 8 åriga avgasreningsgarantin?
I så fall, åk till märkesverkstan.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Krånglande EGR-ventiler är ett kärt samtalsämne i många forum, bla i ett fb transporterforum som jag följer, eftersom jag äger en vw T5.1
På dessa modeller finns en åtgärd som kallas "egr delete" man gör en by-pass mjukvarumässigt, som bilens övervakning inte reagerar på, och alla bekymmer runt detta djävulens påfund egr är ur världen.
Finns det en egr-delete till Fiat måntro?
Hej,

Jasså...Men måste man inte fysiskt plocka bort EGR-ventilen då också? Jag har en s.k ''blanking plate'' som jag ville få dit med ett mellanrum i mitten så att motorlampen ej kommer på, men muttern är runddragen och väldigt svår att få bort för dem mekaniker som försökte (utomlands) så det är därför jag försöker med andra metoder än att ta bort den.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 
F

F.d. 22252

Guest
På min Caddy med för höga värden på besiktningen var egrventilen vakumstyrd, så jag stoppade i en passande skruv så slutade den att pytsa in avgaser bakvägen in i motorn. Sen satt det en reglerventil på insuget som stängde luften kopplade man ur den började lampor att lysa, skruvade bort själva skivan istället. Blev piggare rök inget alls drog mindre bränsle. blev noll rök på besiktningen men det kunde han ju inte skriva så han skrev en siffra en bit från max.
På den årsmodellen använde de inte obd uttaget vilket jag kände till för där hade det blivit bakläxa.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Det är kväveoxiderna som man minskar med EGR. Man sänker förbränningstemperaturen och därmed bildandet av elaka kväveoxider. Om man optimerar effektiviteten ökar istället temperaturen och kväveoxiderna.. Så tillverkarna lägger stora resurser på att hitta en lagom kompromiss däremellan som ni sedan saboterarar!!
 
Toppen