• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Egen hemsida? Varför egentligen?

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Egen hemsida? Varför egentligen?

Knarrevik har ett finger med lite överallt men någon iphone eller ipad tänker jag inte köpa! :D Jappe

Åja, bara vi får byggt färdig din toalett med död mans grepp i betsat balsaträ så ska jag nog övertyga dig om iPads förträfflighet!

Förresten om du skaffar en toalettkärra till din plåtis kanske du kan bygga den i det lite robustare träslaget ek?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Egen hemsida? Varför egentligen?

Eftersom jag brukar köra Firefox så hade jag lite problem i början tills jag lärde mig att starta programmet i IE, så nu verkar det fungera bra. Det såg trevligt ut det där med "råd och dåd" så bli inte förvånade om jag hör av mig för jag känner mig väldigt ny i den här "branschen"! Tack Julian och Stina!

Jappe
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Egen hemsida? Varför egentligen?

Jag kollade denna sida. Det tog exakt 50 sekunder att ladda in sidan. Hastigheten på mitt mobila bredband varierar starkt då 3G masterna står för långt bort. Vid vissa väder går det bättre. Det jag reagerade på var att allting skulle laddas in innan något visades. Jag har lärt mig att om man anger bildernas pixelvärde BxH så reserverar webbläsaren utrymme till bilden och texten kommer direkt, då kan man läsa den medan bilden laddas in. Så fungerar min hemsida. Så var det inte här utan allt skulle laddas innan något visades och det tycker inte jag är acceptabelt om man vill ha en optimal hemsida.

Om du kollar källkoden så är det exakt vad som görs. IMG ramarna sätts upp i absoluta pixels. Med en vanlig ADSL uppkoppling och Firefox laddar sidan på ca 3 sekunder. Text direkt och bilderna efterhand...
Om man har en taskig 3G uppkoppling (stor variation i responstid och paketförluster=omsändningar) så funkar inte TCP protokollet optimalt. Renderingsmotorn i webläsaren kan ju inte gissa hur sidlayouten ser ut utan måste ha viss mängd information innan den kan visa sidan eller i alla fall delar av den.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Egen hemsida? Varför egentligen?

Om du kollar källkoden så är det exakt vad som görs. IMG ramarna sätts upp i absoluta pixels. Med en vanlig ADSL uppkoppling och Firefox laddar sidan på ca 3 sekunder. Text direkt och bilderna efterhand...
Om man har en taskig 3G uppkoppling (stor variation i responstid och paketförluster=omsändningar) så funkar inte TCP protokollet optimalt. Renderingsmotorn i webläsaren kan ju inte gissa hur sidlayouten ser ut utan måste ha viss mängd information innan den kan visa sidan eller i alla fall delar av den.

All information i ämnet är ju intressant för oss som håller på med hemsidor. Det du skriver är ju också något som man bör veta. Det måste ändå finnas en skillnad mellan den sidan jag besökte och den jag byggt själv. Det spelar ingen roll hur dålig mottagning jag har när jag går in på min sida. Texten kommer alltid direkt och bilderna efterhand om hastigheten är låg. Är den någorlunda så kommer ju bilderna rätt omgående eftersom jag alltid tar ner mina bilder under 40 kb, dom flesta ligger under 25 kb. Jag har förstått det så att om man anger bildläge och storlek korrekt så behöver inte webbläsaren gissa utan utrymme reserveras för bilden och då kan texten komma in dirket.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Egen hemsida? Varför egentligen?

Det holder at det er ett element som ikke er størrelsesbestemt for å få variabel fordrøyning. Om vi ser på HBK sidene så tegner Firefox ut tekst først og forskyver denne etter hvert som bildene renner inn når en har lav båndbredde.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Egen hemsida? Varför egentligen?

....... Det spelar ingen roll hur dålig mottagning jag har när jag går in på min sida. Texten kommer alltid direkt och bilderna efterhand om hastigheten är låg. .........

Kan det vara så att datorn har cachat de egna sidorna och därför får upp dem fortare trots låg hastighet?:quest:
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Egen hemsida? Varför egentligen?

Det kan ju vara så men det är ju lätt att kolla om man tar bort alla besökta sidor
men jag har för mig att vid tillfällen jag gjort det så har det inte haft någon betydelse.
Förr hade jag alltid iprickat "Töm alla sidor när webbläsarn stängs" ska kolla om
det har någon betydelse.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Jag har kollat genom att rensa bort alla gamla sidor men det funkar likdant
ändå. Texten kommer in direkt och sedan laddas bilderna in efteråt olika
snabbt beroende på hastighet.
 
Senast ändrad:
Toppen