• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eftermontering av turbo

F

F.d. 50039

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 14
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5 Diesel 75 hk
Årsmodell Chassie: 1991
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: Hymer Camp 55
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1991
Ämnesområde: Motor
Är det någon som har eftermonterat turbo på en äldre husbil?
Har en Fiat Ducato 1991 2,5 Diesel på 75 hk.
Vad kan det kosta? Vad får man för pengarna och är det värt det?

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Har jobbat lite med det till min gamla 2,5 TD från 1985. Citroenfolket sade att man måste utgå från en turbomotor då det skiljer på smörjning mm i en äkta td motor. Gå till WWW.citroenakuten.se där finns det en del att läsa om detta.
GIH turboteknik i Uddevalla har satser för konvertering och kostnad runt 15 tusen kronor.
I mitt fall så hittade jag en mycket lite körd komplett TD motor och till detta kommer en intercooler.
mvh // Bror

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
bror.axelson skrev:
Har jobbat lite med det till min gamla 2,5 TD från 1985. Citroenfolket sade att man måste utgå från en turbomotor då det skiljer på smörjning mm i en äkta td motor. Gå till WWW.citroenakuten.se där finns det en del att läsa om detta.
GIH turboteknik i Uddevalla har satser för konvertering och kostnad runt 15 tusen kronor.
I mitt fall så hittade jag en mycket lite körd komplett TD motor och till detta kommer en intercooler.
mvh // Bror

Du har inga kort på hur du monterade intercoolern ? Kompisen som har hållit på mycket Citroén sa att det ger en hel del extra effekt och att det tydligen inte skiljde så mycket på motorn för övrigt i en personbils Citroén med 2,5 td intercooler .
Det är ju lite mer ork man är ute efter men inte så att det äventyrar hållbarheten i växellådan .

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Hej,
har inte monterat varken motor eller laddluftkylare ännu men har en aning om hur den kommer att sitta. Kommer att flytta vattenkylaren så längt till höger som möjligt och på den yta som blir kvar skall jag passa in en luftkylare. GIK turboteknik i Uddevalla har en massa olika storlekar på dessa så jag kommer att finna lösningen. Leker också med tanken på en oljekylare till motorn.
Detta skall ge en ganska bra effektökning med laddluftkylaren och i och med detta torde oljetempen också att bli högre och kanske kräva oljekylare. Min husbil är ju gammal och genomgår renovering av bodelen. Körde bilen lite innan allt startade och tyckte att det var en trött och slö motor. Kollade tryck mm och allt var bra men hittade i samma moment en komplett turbo-drivlina från en 88 och som jag nu renoverar byter koppling kollar växellåda etc.
Citroens turbomator skall till stora delar vara lika- se tråden på www.citroenakuten.se
Återkommer framöver om så önskas med bilder men det kan ta ett tag.
hälsn Bror

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Hej Bror.

Vill du komma och titta på min intercoolerbygge så är du välkommen.
Detv är en Fiat Ducato 91a som fått en Fiat orginal laddluftkylare.
Rördragning helt hemgjord.

Hälsningar Jägarn.

Rolf HBK-72

HBK Medlem
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
72
Medlemskap
2024
Jägarn.....
Har du möjlighet att lägga ut litet mer info och kanske några bilder här i tråden, så skulle många bli glada..........tror jag. Annars så får vi väl ordna en gruppresa och beskåda det hela live.
Ha det.....
Rolf i Norrköping

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Hej.
Beträffande mitt intercoolerbygge vill jag provköra först innan jag visar upp det, Det kanske är grejer som inte fungerar, typ värmen från turbon ovh gummislangarna, skall oxå ställa om pumpen och mäta turbotryck mm. *Sen kan jag ge information om hur det fungerade.

Hälsningar Jägarn

Toppen