• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eftermontering av farthållare...

F

F.d. 2943

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 18 maxi
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 JTD 146 hk
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: A 6881
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2006
Ämnesområde: Motor
Hej! Är det någon av er som har erfarenheter av farthållare i kombination med en FIAT 2,8 JTD 146 hk -06? Husbilen går bra och efter 1.200 mil har ännu inga fel uppstått, förutom ett motstånd som fick bytas på kupéfläkten (gick bara på högsta hastigheten). På våra personbilar har vi farthållare, vilket vi är vana vid. Vår husbil har dock ingen farthållare och då vi kör långa sträckor skulle det nog vara skönt med denna bekvämlighet. Jag funderar på att eftermontera en farthållare (FIAT original). Ingen billig historia direkt men kanske ändå värt det. Jag har dock hört lite olika historier om farthållare som inte har fungerat bra (kanske inte originaltillbehör). Har ni några tips? Må gott!

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Hej att montera en orginal Fiat farthållare på en -06 betyder rattbyte för reglagen sitter i ratten.Alla 2,8Jtd 2002 -2006 har programmen färdig i boxen så det går att med en
Alfa Romeo brytare och en ny bromljuskontakt aktivera systemet.Vissa bilar är färdigt
förberedda så det sitter en kontakt vid vänstra säkringsdosan som har alla trådar färdigt
5st samt ström till bromskontakten och det är klart.Här funger också märklampan.På bilar som inte är förberedda måste ledningar dras till säkringsboxen i motorrummet och
märklampan fungerar ej.

F

F.d. 2577

Guest
Hej Helena & Tom, ursäkta men vad är en Alfa Romeo-brytare och hur och vad kan kopplas in. Har en 2,3 mulijet - 07 och är intresserad av ev. "pirater" på farthållare.
Leffe

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Det går också att montera den på en -07 (nya karossen).Den nya karossen är färdigt förberedd med kontakt för inkoppling av farthållare utom dom tidiga(har själv en tidig 07) så på min måste kablar dragas till motorrummet (4 st) samt ström till brytaren.Till min -07 beställde jag en helt ny orginal brytare (belysning,blinkers,torkare samt farthållare)men använde endast farthållarbrytaren.Jag har kopplinsschema för nya modellen men kan skaffa fram till den gamla modellen också,samt reservdelsnummror.Jag betalade 220€ för en komplett brytare med frakt från Tyskland men Alfabrytaren är något billigare men nu ser min helt orginal ut.

röris

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Hej

Jag hade samma problem att min -06 inte hade farthållare så jag lät min Fiat verkstad (Bilservice i Kylinge) montera in en pirat tror den heter Euro cruise och det fungerar helt perfekt och kostade om jag inte mins fel 3,700- monterat och klart

F

F.d. 25038

Guest
Hej har stoppat in en pdq (pdo)farthållare i min fiat -06 2,8 gamla hytten
funkar perfekt har inte bytt nga program eller styrdon i med grejorna å bara kört kommer tyvärr ej ihåg priset men vet att de fanns en färdig elhärva till
gaselektroniken så man slapp klippa kablar eller dylikt väl investerade pengar?!Lycka till

F

F.d. 7007

Guest
Hej
Sätter dit farthållar på min 07 fiat 130 hkr imorgon
Pratade med en kille på Thorvalla bil i haninge som lotsade mig vidare till rätt person.

MVH

Per

Toppen