• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Eftermontera gasgenerator för LPG

F

Flow

Guest
Någon som eftermonterat gasgenerator dvs för elproduktion och kan tipsa om modeller samt inköpsställen?

Jag har 90 liters LPG-tank och det verkar smidigt att kunna vara externt eloberoende även om vintern.

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025
Sv: Eftermontera gasgenerator för LPG

Här har du ett alternativ till efterinstallation.

Self Energy EG20 : LPG powered battery charger! - Buy Securely on-line

Sen kan man titta på vilken modell man vill ha och effekt, hur den skall monteras osv. Därefter är det bara att handla, de flesta större fabrikat har redan anpassning till lpg. eller så konverterar de åt dig. Såg att man kan få ett Honda EU20 lpg för runt 2000€

tror inte det är många som installerar ett "inbyggt" elverk som onan och liknande i sin gamla bil, utan man väljer att ha ett portabelt utanför bilen. Men har man gott om plats och tycker att det är värt de extrakostnader för inbyggbara så är det ju bara att slåtill. här är länkar till en variant. Generators - Dometic

//Freddy

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Hej Freddy
Har ett onan elverk installerat i min bil men det har antagligen inte varit igång på över 10 år. Tror du det går att fixa till det och få igång det eller är det bara att ta bort det. Har ett nytt Honda EU20 stående.

F

Flow

Guest

Tack för tipsen DJ Freddy!

Ditt första tips kostar strax över 100kkr och det blir alltför dyrt. För de andra framkom inga priser, men jag ska kolla upp det.

Utrymme finns absolut i min husbil och för min del är det värt väldigt mycket att få gasgeneratorn fast installerad - så otroligt smidigt och enkelt att använda!

Jag ska fråga Niesmann i Polch vad de tar för eftermontering.

Fler tips mottages tacksamt!

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Hej Freddy
Har ett onan elverk installerat i min bil men det har antagligen inte varit igång på över 10 år. Tror du det går att fixa till det och få igång det eller är det bara att ta bort det. Har ett nytt Honda EU20 stående.

Hej, svårt att säga. Men jag hade ju undersökt det. Det kanske inte har gått mycket och då behövs ingen renovering. men man behöver nog provköra det och testa komp i cylinder, då ser man ju lite hur det är i skick.

Helt klart värt att undersöka! ;)

//Freddy

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Affezell - finn ut hvilken onan modell du har, er det en diesel eller en bensin?
Motorene i disse er nesten umulig å slite ut, generatoren på eldre var av sycron typen - selv om det finnes 20 år gamle inverter utgaver også.

Skulle tro at ett skifte av olje og filtre er det som den trenger.

Når det gjelder Gasparini Selfenergy så er dette en lpg konvertert 2-takter og en 12V dynamo. Oljen blandes inn i innsugningen og motoren jobber på 30 mbar lpg.

Selv ville jeg sjekket pris for ettermontering både hos N+B og hos Goldschmitt TC - og når jeg først var i gang i Polch ta med Niesmann Caravaning og det firma som ligger mellom N+B og Goldschmitt. 4 store husbilverkstader innefor 300 m fra en gratis stellplats.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Affezell - finn ut hvilken onan modell du har, er det en diesel eller en bensin?
Motorene i disse er nesten umulig å slite ut, generatoren på eldre var av sycron typen - selv om det finnes 20 år gamle inverter utgaver også.

Skulle tro at ett skifte av olje og filtre er det som den trenger.

Når det gjelder Gasparini Selfenergy så er dette en lpg konvertert 2-takter og en 12V dynamo. Oljen blandes inn i innsugningen og motoren jobber på 30 mbar lpg.

Selv ville jeg sjekket pris for ettermontering både hos N+B og hos Goldschmitt TC - og når jeg først var i gang i Polch ta med Niesmann Caravaning og det firma som ligger mellom N+B og Goldschmitt. 4 store husbilverkstader innefor 300 m fra en gratis stellplats.
Det är ett bensindrivet elverk. Tror inte att timräknaren stod på så många.
Skall kolla igen men den stod nog på 160 timmar.
Undrar om det fortfarande finns delar till det ?

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

160 timmar så är det väll knappt inkört...
Byt stift och luftfilter. Sen e de bara att gas konvertera det. Konverterings prylarna passar till det med, kanske andra skruvar till förgasaren.. men sen e det nog bara att köra.

//Freddy

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Store muligheter for at det er en som fortsatt produseres Cummins Onan 3600 modellen for 50 Hz 230V bruk er ikke mye endret siden tidlig 1980. Oppdatert motorkontroll skulle være største endringen. Mye info på siden.

Hadde den i Winnebagoen her i Australia, den hadde flere tusen timer på telleren (tror nesten elverket hadde gått flere timer enn bilmotoren. Det var en egen 100 liter bensintank til denne.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

160 timmar så är det väll knappt inkört...
Byt stift och luftfilter. Sen e de bara att gas konvertera det. Konverterings prylarna passar till det med, kanske andra skruvar till förgasaren.. men sen e det nog bara att köra.

//Freddy
¨
Du ärt duktig du på detta.
Lästa av drifttidsmätaren idag, stod på 87 timmar.
Är modell KV på 2000W 230V, tanken rymmer 100 l.
Nya orörda manualer mm låg i bilen.
Får väl göra ett försök att ställa till det.

Bilagor

• Elverk.JPG
    Elverk.JPG
    390,7 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Jisses ;)

100 Timmar brukar man väll ha som första ordinarie oljebytet ;)
Inkörnings byte på 20 till 50 timmar.

Jag hade servat det med ny olja och stift, provkört och gas konverterat det.
Bort med tanken och in med en större gas tank istället. Kolla Wynen gas eller liknande för fasta gastankar. Det hade jag gjort iaf :)

//Freddy

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Tack grabbar för diskussionen, men nu gällde tråden att eftermontera gasgenerator.

Det är väl ofta som det i trådarna blir lite snack runt ämnet men om du avser mina inlägg så i och med ämnet kom upp och det skulle gå att väcka liv i mitt elverk med gas också så blev tråden helt aktuell i vilket fall för mig

F

Flow

Guest

Det är väl ofta som det i trådarna blir lite snack runt ämnet men om du avser mina inlägg så i och med ämnet kom upp och det skulle gå att väcka liv i mitt elverk med gas också så blev tråden helt aktuell i vilket fall för mig

Självklart blir det så, men då jag misstänker att det finns mer erfarenheter "out there" så ville jag återföra diskussionen innan den börjar spåra ur.

Toppen