• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eftermontera dragkrok Fiat Ducato 2017

Lasse_1979

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
40022
Medlemskap
2024
Har försökt leta var man kan köpa dragkrok för att montera på min Pilote P716 med Fiat Ducato chassie.
Har någon ett bra tips på någon firma som säljer kompletta dragkrokar?

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag har inget tips om vart du ska vända dig för att köpa dragkrok. Men jag har en påminnelse.
Alla har inte koll på det här med registreringsbesiktning. Men du kanske har. Även om EU-typgodkända lätta lastbilar och vanliga personbilar inte behöver registreringsbesiktning så krävs det alltså för husbilar.

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Har försökt leta var man kan köpa dragkrok för att montera på min Pilote P716 med Fiat Ducato chassie.

Hej
Lite långt för dig att åka, kanske ?
Men Jonas på Rapid dragmontering i Bjuv är proffs på detta. Han ger ett komplett pris inklusive registreringsbesikting.

Mvh Per

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Såvitt jag minns är Pilote P716 en halvintegrerad husbil.

Vad jag däremot inte minns är hur den ser ut undertill:

Är det Fiat originalchassi eller ett Al-Ko-chassi?

Om det är ett Fiat originalchassi, har det då ramförlängning baktill? I så fall, vilket fabrikat.

Som synes är det en hel del man behöver veta om chassiet för att kunna ge svar på dragkroksmontering.

Pålle

Jolie

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2025
För många år sedan fanns det ett företag i Hedemora som tillverkade dragkrokar till i stort sett alla bilar. Man fick köra dit sin bil och då specialtillverkade man en dragkrok till bilen.
Företaget hette Bröderna Olsson i Hedemora. Företaget har i dag bytt namn till Weldo och flyttat till Hofors.
Enligt hemsidan verkar dom fortfarande tillverka dragkrokar men dom hänvisar till en sida som inte finns.
Det kan vara värt att kontakta dom för att höra sig för. Nedan länken till deras hemsida:
Weldo

BoP

HBK Medlem
Kommun
Västervik
HBK-Nr
29428
Medlemskap
2025
Linnepe.eu har eu godkända kompletta satser till rimliga priser. Jag fick monterat av bilhandlaren i samband med bilköp i Tyskland. Trots eu godkännande kräver svensk byråkrati reg besiktning.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025
Jag har ritat upp ett flertalet husbilars förstärknings balkar i Solid Works.
Inkl. FEM beräkning/laster.

Egentligen efterfrågas inte detta, utan endast ett eu certifikat på själva dragbalken samt kroken monterad därpå.

Min åsikt efter att utfört detta på flertalet bilar är, får ni en offert om +/- 20.000sek för en eftermontering, köp tjänsten!

Jag köper en dragbalk, krok inkl. Eu cert samt El kablage som även inkl. hantering av bilens bus system för runda slängar 8k inkl. frakt.

Där tillkommer förstärknings balkar samt arbetstid...

Gör man detta själv, absolut en bra investering att lägga tid på, men har man inte tiden eller kunskapen, köp tjänsten!

Avslutar med att, under 25.000sek för en normal bil, eftermontering inkl. förstärknings balkar på en renomerad firma är ett ok pris.

Toppen