• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inredning Eftermontera bälte?

Daniel-s

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
40560
Medlemskap
2024
På biluppgifter.se står det Passagerare 5 st + förare. Finns bara 3 platser för passagerare, kan man eftermontera utan problem ? Antar att det ska vara två till platser vid bordet för det är bara bälten på ena sidan av bordet idag.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
526
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
På biluppgifter.se står det Passagerare 5 st + förare. Finns bara 3 platser för passagerare, kan man eftermontera utan problem ? Antar att det ska vara två till platser vid bordet för det är bara bälten på ena sidan av bordet idag.
Tror inte det är så lätt, saknas troligen infästningspunkter för bälte där du vill montera dem.
På lite äldre typ 2006/2007 någonstans och tidigare fick man ha passagerare utan bälte.
De utan bälte skulle sitta på en plats med ryggen mot färdriktningen (Som de bordsplacering du nämner).
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.403
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tror inte det är så lätt, saknas troligen infästningspunkter för bälte där du vill montera dem.
På lite äldre typ 2006/2007 någonstans och tidigare fick man ha passagerare utan bälte.
De utan bälte skulle sitta på en plats med ryggen mot färdriktningen (Som de bordsplacering du nämner).
Min husbil från 2005 har längsgående soffor med passagerarplatser. Det är monterade midjebälten i sofforna, men när vi reggade om den från tung lastbil till pb2 så menade Hymer att dessa ej var originalmonterade och rekommenderade att vi demonterade dem, det gjorde jag inte och besiktningen gick ändå bra utan anmärkning, de var aldrig in i bodelen.

Det viktigaste var att däcken klarade 120km/h, vilket inte är ett krav på tung lastbil.
 
Senast ändrad:

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
526
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Din husbil är för 5+1, men det finns bara bälten för 3+1. Inte så ovanligt på din årsmodell. Så jag tror inte du kommer hitta någon infästning som är tänkt för bälte.

Utan som jag skrev tidigare, så ska man i första hand använda bälte platserna. Och sedan de andra som är kvar, där man sitter med ryggen i färdriktningen. Och där sitter man dock utan bälte.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
På min -89 fanns det i instrumentet 4 platser men bara två platser fram bältade. De som skulle sitta på de andra fick sitta på tvärsoffor var det fanns plats. Det var godkänt men naturligtvis inte säkert. Besiktarna har aldrig varit in i bodelen den var ju lastbilsreggad och jag antar att bodelen formellt var last som man inte skulle bry sig om.
 
Toppen