• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Efterlysning

valle

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Kommer med en kanske ovanlig fråga i en bil klubb.Men min tanke är att med klubbens stora spridning på medlemmar över hela landet är att mölighetn större att få napp.Är det någon som har en nära annhörig som låg under krigstiden i Charlottenberg så är jag intreserad att få någon berättelse därifrån.Jag är född på ett ställe utanför Ch-Berg som in-hyste soldater under denna tid.Under min ungdom så hände det ofta att det dök upp folk som hadde till-bringatt sin tid under kriget där.Dessa soldater var ofta till stor hjälp för befolkningen då de hjälpte till med gårdens sysslor.Lämmnade någon enn berättelse efter sig så vore det kul att få höra den.Kanske någon vill se den platts som sin far har berättat om?,Kan hända att man kan bidra med något råd och berätta om någon platts som de tillbringade i sin ungdom.De flesta är tyvärr ur tiden,men kanske någon annhörig är intreserad av den oroliga tiden i gränstrakterna som dera an-höriga upplevde.Den som har något att bidra med får göra som den vill,öppet eller privat mejl.Valle

F

F.d. 3088

Guest
Sv: Efterlysning

Väntar att någon skriver, alltid intressant med skildringar från de äldre :)

Gurra

valle

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024

Väntar att någon skriver, alltid intressant med skildringar från de äldre :)

Gurra
Hej Gurra och de andra.I väntan på en spännande berättelse från den tiden som jag efterlyste, så skall jag ge en egen berättelse.Äpplet faller inte långt från trädet ett uttryck som du säkert har hört.Min nyfikenhet om denn gamla tiden har jag ärft efter min far,eftersom det saknades tv på den tiden så var det tid och mer vanligt med berättelser om olika saker som hade varit.Jag saknar ofta de gammlas härliga berättarkonst tyvärr som vi yngre oftast blir så dåliga i ,då den mesta tiden tyvärr går åt tven.Många resor blev det till platser han hade läst om.Ju äldre man blir,ju mer ångrar man att man inte frågade mer om olika saker,men det var väl ungdomligt oförstånd hoppas jag.När kriget bröt ut så kom armen och tog det utrymmet som de behövde,så även i mitt föräldrahem som är ett lite lantställe utanför Charlottenberg.På andra våningen fanns ett rum som inte var i ordning än efter en pågående renovering,millitären skulle bruka detta som ett kontor.En soldat fick i uppdrag att lägga golv där.På 70-talet så hade jag gått en snickar utbildning och då skulle jag lägga om detta golv som hade blivit knarrigt och dåligt,i sammband med detta så fann jag ett brev som den soldaten hade lämnat till eftervärden, det stod följande.Om någon,någon gång finner detta brev så kontakta mig,så var det uppgivet ett namn och adress som den personen hade i början på 40-talet.Tyvärr så gjorde jag inte detta,vilket jag bittert ångrar.Islutet på 50-talet och framåt så kom det ofta folk som hade legat där under krigstiden och berättade gamla minnen som jag tyvärr var för liten att komma ihåg.Dessa bär jag med mig så länge jag lever,millitärens numrering på logens alla dörrar satt kvar i många år.Befästningar är kvar än i dag massor med tankshinder (stenar)ligger kvar och påminner om människans mest dåliga sida.Jag jobbar inom banverket, genom att Ch-Berg var och är en gränsstation så har det kommit under åren olika saker på järnväg. Jag kommer ihåg ett tyskt junker plan som de hade bärgat upp från någon fjällsjö ,detta plan var på väg till norge och gardemoens flygplats. De hade något museum där,och skulle laga upp planet igen,men jag tror detta museum blev flyttad till nordNorge rätta mig om jag har fel, mina norska kolegor inom klubben kanske känner till detta bättre.Har i alla år efteråt haft en önskan att återse detta plan återställt och beundra hur vissa folk är duktiga att återskapa saker.Sån är jag.Hoppas ingen tar anstöt av mitt intresse.Jag hoppas och tror att vissa intressen hjälper till att hitta olika resmål.Mhv Valle

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Der er rett at Nork flyhistorisk samling ble floyttet til Bodø. Du vil finne en fullt restauret Junker der, sammen med en komplett U2 (amerikansk spionfly fra den kalde krigen) og mange spennende historiske fly maskiner. Den elsdste flyplassen i Norge er muligens den nest eldste operative flyplass i verden med sine over 90 år - dette er Kjeller i Lillestrøm (Storgata er en del av rullebanen når det er nødvendig).

F

F.d. 29841

Guest

ja hej
Min far låg vid Norskagränsen som sjukvårdare, men gick bort för 2 år sedan nästan 97 år gammal så när som 2 månader.
Det jag har hört av honom var att det var väldigt kallt och mycket snö de åren kring 38 - 41 .
Jag ska höra med min mor om hon kan bidraga med något "matnyttigt".
Hon fyller föresten 92 i december, med den upplysningen var ju inte till någon som helst nytta.
/ Vidhem

I

Iveco 35

Guest

Hej Vidhem. Brås du på din Mor o Far då kommer du att få byta husbil många gånger. Hade en Farmor som blev 98, så man kan alltid hoppas. Mvh. Olle.

Postis

HBK in Memoriam
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3

Javisst Valle så kan även jag ge dig en händelse under det man kallar "Beredskapstiden" min far var stationerad vi gränsden i närheten av Lekvattnet visserligen en bit från Chalottenberg och nu när jag börjat släktforska så hittade jag en tidningsartikel från 1989 om en 17 årig hemvärnsman från Lekvattnet som tillfångatog 19 tyska soldater som nödlandat.
Och däribland hittade jag foton som min far hade tagit i skogen och när de monterat ner flygplanet tydligen var han med där i någon form. Artikeln är 3 tidningssidor men för att göra beskrivningen mycket kort handlar den om att den 24 februari 1943 nödlandade ett tyskt flygplan Junkers 52, planet nödlandade på Rönnberget i Lekvattnet. Planet var ett föranmält kurirplan på väg från Finland till Norge. På eftermiddagen andra dagen efter flygkraschen hämtades tyskarna av fyra droskbilar och en lastbil för transport till Charlottenberg, sex mil stöderut. Där sattes de på tåget och fick återvända till Norge! Flygplanet monterades ned och transporterades till Torsby där det lastades på tåg och kördes till Oslo.

J52kraschad.jpg J52lastad.jpg

Valle skulle du vilja ha tidningsartikeln som PDF-fil eller mer foton från denna händelse så skicka ett PM till mig med din privata E-mail så sänder jag över dessa. Det går även att Googla på "Lekvattnetsaffären" så finns en del matrial.
Hade tänkt att besöka Lekvattnet nästa år när jag studerat dessa och övriga kort lite bättre, så jag vet vad jag vill se.

valle

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024

Hej Postis! och ni andra som har svarat.Tack ska ni ha.Jag skulle rekomondera dig att åka dit och se den vackra naturen i alla fall om man tycker om skog,tycker du om att läsa böcker så skulle jag rekomendera en bok som heter fjärran gröna ängar som en finsk författare har skrivit jag har något lite minne att författaren heter Alma Ihaken men där är jag osäker om jag har rätt.Tycker att du skall besöka 2-stycken finngårdar om du kommer till lekvattnet den ena heter Kvarntorp och är öppen för besökare under sommaren, där kan man köpa nävegröt och fläsk och kaffe om man vill ha.Men den absluta höjd punkten tycker jag är den andra gården som heter Ritamäky dessat tvågårdar ligger inte så långt ifrån varandra,men man måste gå en bit på en stig,men klarar man det,så är det att komma tillbaka till förr i tiden.Mitt intresse för den gammla finnkulturen väktes där då jag var med en kamrat och jagade skogsfågel där.Det var ett fruktansvärt oväder den dagen så jag tog skydd i en gammal källare som tillhörde Ritamäki finngård.När jag satt där och väntade ut ovädret och åt utav min med havda matsäck,så tändes min nyfikenhet på varför i allsin dar de hadde hamnat så ogästvänligt till.Boken som jag nämde förklarade allting,Flygplanet som du nämde störtade inte långt från gården Kvarntorp och dess historia känner jag till,men tack ialla fall för ditt erbjudande.Här har du ett spännade resmål kommande sommar om du vill.MHV.Valle

Toppen