• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

efterlyser kunskap om förtält till markis

F

F.d. 7702

Guest
Hej, funderar på att köpa förtält till omnistar 4-meters-markis. alt. fristående förtält. Vet du något som jag bör veta? fördel/nackdel
Sune

F

F.d. 50036

Guest
Sv: efterlyser kunskap om förtält till markis

Hej hade Fiama Zip markis/tält på min förra bil var mycket lättmonterat. Har kollat Omnistor men dessa verkar betydligt mer invecklat och väldigt mycket delar men har som sagt inte provat. Skulle jag köpa igen blev det Fiamma, det var så lättuppsatt och hade myggnät i hela sidofönstren vilket gjorde tältet svalt och skönt när solen låg på.

Har testat Svenska Tälts fristående också och värre skapelse har jag aldrig sett efter 2 timmar gav jag upp helt genomsvett. Volymmässigt och viktmässigt är det inte många Husbilar som fixar detta tält. Sedan är ju Svenska Tälts personal toppen men med detta tält har de misslyckats.

Mvh Torbjörn

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Hej!
Vid mitt köp av en Knobloch Heyerdahl på MB Sprinter i våras lämnade jag kvar fyra vinterhjul och ett förtält (till Fiamma 45 i) hos säljaren några mil SV om Berlin. Ont om utrymme i den lilla skåpbilen.
Om någon har vägarna förbi Berlin så går det att få förtältet även om man inte vill göra sig besväret att frakta mina vinterhjul till Sverige.
aake

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021

Vi har ett så kallat safari room som vi tycker är toppen. När vi står nån längre tid på en plats sätter vi upp hela tältet annars använder vi bara en av sidorna. Efter första gången så sätts det nu upp snabbt och lätt. När vi använder bara markisen så sätter vi upp endast stängerna (3 st) som går från markisen till husbilen vilket gör att markisen tål mycket blåst. Ja storm linor också förstås.
MVH Gunilla

F

F.d. 50209

Guest

Hej Gunilla.
Dom 3 stängerna skulle vi behöva. Vi har en Omnistor Thule och i går natt i Budapest fick vi gå ut och veva in markisen innan den blåste sönder. Finns det att köpa stänger? Vilket fabrikat har ni??

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021

Vet inte om det går att köpa enbart stängerna det är ett Omnistore Safari room.
Vi har haft jätte nytta av stängerna dom använder vi alltid och det har klarat hårda vindar. Vi sätter också i klämmor mellan markisen och dom yttre stängerna så att den inte fladdrar vid hård vind.
MVH Gunilla
PS ring Husbils Svenssons dom brukar ju ha lite udda stänger i fyndhörnan. DS
Lycka till

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Vi har också Safari room sedan många år tillbaka. Häftigt. Brukar använda det över midsommarhelger t.ex. Stannar sällan annars så länge att jag orkar sätta upp det. Hög kvalitet.

:)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Stengene finnes i assorterte campingshops - har selv kjøpt til ekstra i tyskland. For Omnistore er det to typer runde med fjæring og firkantet med bøy for bruk på midten. denne justeres med en vingeskrue.

De runde brukes og i sunblocker - de letter teltveggene som kan brukes i stedet for safarirommet, men som ikke er beregnet for å få et tett fortelt.

Toppen