Det finns flera i Sverige som bor i sina USA importer året runt! Hur har de nu då fått sina bilar registrerade i kära "Svedala"?
By the way... Vi har endast sett ett fragmant av kommande USA importen till Sverige.
Hur så? Jo i USA finns det bortåt ett 100-tal företag som byggt mobilt boenden i över 40år. Det finns böcket att beställa i hur man går tillväga gällande inköp av en "RV" > Recreational Vehicle<
Jag kommer framöver ge er min information ang. hur detta går till. En sak som måste uppfyllas är: (Se en av mina fråga/svar till/från TS)
* Första att rätta sig efter är: Citat TS//
Fråga: VB från kundtjänst fordon
Svar: Trafikförordning SFS (1999:216) 4 kap. 17 §1 anger att annat fordon än buss, får ha en största längd inklusive last av högst 24,0 meter.
Så länge fordonet uppfyller kraven för personbil klass II, finns bara 24,0 meters gränsen att förhålla sig till. Det finns heller ingen övre viktgräns, annat än högsta tillåtna bruttovikt
på våra vägar beroende på bärighetsklass på vägen. Inte heller i höjdled finns någon begränsning för personbil klass II. Normalt är fri höjd på allmän väg 4,50 meter, är den lägre ska det vara skyltat.
Ska man ha en personbil klass II för permanent boende, finns alltså alla möjigheter att skaffa sig rejäla ytor för sitt boende.
Med vänliga hälsningar
Supportenheten
Transportstyrelsen
//SLUT Citat..
Fakta, fakta & åter FAKTA är det som gäller!
Bromsintyg, Stöldskydd, ursprungsintyg är Riktigt bra att ha!
Om det chassi som "din importerade" RV är byggd på inte har ett EU godkännande innan, föreligger risk för ett Dekra broms test för runt 40.000
Små pengar i sammanhanget & detta Nöje som en US RV kommer att ge dig!
Ursprungsregisterad i annat land, då är ni på väg mot målet.
Dock återstår många hinder/fallgropar...
Glöm ej heller:
* Fordonet genomgår en rigorös kontroll av export mynd. US port (hamn) tar ca. 3v
* Frakt utgår från kubik & RoR... Utan fraktavtal runt 50.000 för 10m (x2,5x3,8)
* Ca. 1.5% av US köpesumma i obligatorisk fraktförsäkring
* 10% i Sv. tull på Alla ovan belopp
* 25% moms där utöver på Alla ovan belopp inkl. tull
Jag är Absolut Ingen expert, men jag har läst på sedan beslut om dito sedan i Juni -11.
Plan på rullande fordon; Maj 2012... Glöm allt om att ha en bil från tanke till rullande på under 6mån...
Bara att finna rätt saiter, få koll på skammers, rätt fraktbolag, kontakter i US etc. tar Minst 3mån!
Med förhoppning om att jag nu inte far med osanning/felaktiga uppgifter eller skrämmer någon från en US import... Då ber jag i förväg om ursäkt!
Skall dock bistå med att jag ikväll var nära att köpa en riktigt fin Concord på Forsbergs "Oktoberfest"...
Varför? Jo lån gällande importbilar är så gott som obefintliga... Lösbart via: Mycket goda bankkontaker + inblanco lån... (= hög ränta)
Jag kommer inte att svara på div. frågor i denna tråd! Utan skriver när det Passar Mig!!
Välkomna att fylla på med era åsikter/kunskap! (så får vi se hur denna tråd utvecklar sig... )
Mvh. Magnus
By the way... Vi har endast sett ett fragmant av kommande USA importen till Sverige.
Hur så? Jo i USA finns det bortåt ett 100-tal företag som byggt mobilt boenden i över 40år. Det finns böcket att beställa i hur man går tillväga gällande inköp av en "RV" > Recreational Vehicle<
Jag kommer framöver ge er min information ang. hur detta går till. En sak som måste uppfyllas är: (Se en av mina fråga/svar till/från TS)
* Första att rätta sig efter är: Citat TS//
Fråga: VB från kundtjänst fordon
Svar: Trafikförordning SFS (1999:216) 4 kap. 17 §1 anger att annat fordon än buss, får ha en största längd inklusive last av högst 24,0 meter.
Så länge fordonet uppfyller kraven för personbil klass II, finns bara 24,0 meters gränsen att förhålla sig till. Det finns heller ingen övre viktgräns, annat än högsta tillåtna bruttovikt
på våra vägar beroende på bärighetsklass på vägen. Inte heller i höjdled finns någon begränsning för personbil klass II. Normalt är fri höjd på allmän väg 4,50 meter, är den lägre ska det vara skyltat.
Ska man ha en personbil klass II för permanent boende, finns alltså alla möjigheter att skaffa sig rejäla ytor för sitt boende.
Med vänliga hälsningar
Supportenheten
Transportstyrelsen
//SLUT Citat..
Fakta, fakta & åter FAKTA är det som gäller!
Bromsintyg, Stöldskydd, ursprungsintyg är Riktigt bra att ha!
Om det chassi som "din importerade" RV är byggd på inte har ett EU godkännande innan, föreligger risk för ett Dekra broms test för runt 40.000
Små pengar i sammanhanget & detta Nöje som en US RV kommer att ge dig!
Ursprungsregisterad i annat land, då är ni på väg mot målet.
Dock återstår många hinder/fallgropar...
Glöm ej heller:
* Fordonet genomgår en rigorös kontroll av export mynd. US port (hamn) tar ca. 3v
* Frakt utgår från kubik & RoR... Utan fraktavtal runt 50.000 för 10m (x2,5x3,8)
* Ca. 1.5% av US köpesumma i obligatorisk fraktförsäkring
* 10% i Sv. tull på Alla ovan belopp
* 25% moms där utöver på Alla ovan belopp inkl. tull
Jag är Absolut Ingen expert, men jag har läst på sedan beslut om dito sedan i Juni -11.
Plan på rullande fordon; Maj 2012... Glöm allt om att ha en bil från tanke till rullande på under 6mån...
Bara att finna rätt saiter, få koll på skammers, rätt fraktbolag, kontakter i US etc. tar Minst 3mån!
Med förhoppning om att jag nu inte far med osanning/felaktiga uppgifter eller skrämmer någon från en US import... Då ber jag i förväg om ursäkt!
Skall dock bistå med att jag ikväll var nära att köpa en riktigt fin Concord på Forsbergs "Oktoberfest"...
Varför? Jo lån gällande importbilar är så gott som obefintliga... Lösbart via: Mycket goda bankkontaker + inblanco lån... (= hög ränta)
Jag kommer inte att svara på div. frågor i denna tråd! Utan skriver när det Passar Mig!!
Välkomna att fylla på med era åsikter/kunskap! (så får vi se hur denna tråd utvecklar sig... )
Mvh. Magnus