• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Efter ögon operationen!

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej!

Efter operationen på torsdag känns det ändå rätt ok.

Det man kan hänga upp sig på är de eviga dropparna.

Var annan timma är det 3 olika droppar plus salva.

Cortison, pennicelin och fuktighetsgel samt salva för läkningen.

Har gjort upp ett schema för att ha koll på allt.

Skaver och värker gör det i ögat, men det känns ändå bättre dag för dag.

Skall tillbaka på efterkontroll på tisdag.

Hoppas bara att trycket har gått ner så att jag slipper fler operationer och droppar.

Försökte idag att såga lite för att fodra ute i studion, men la ner det efter ett tag.

Skall försöka sätta upp lite lister i morgon, får se hur det går.

Lämnar inget åt slumpen utan är väldigt försiktig med ögat.

Skyddsglasögon på............inget att diskutera!

Ha det gott!

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Efter ögonoperationen!

Hej igen!

Ja det går framåt.

Inte så mycket värk i ögat idag, så jag var ute i studion och satte upp lite lister.

Inget sågande av MDF således, utan kommer att vänta med detta tills ögat har läkt färdigt. Det dammar ju ordentligt trots att spånsugen är inkopplad.

Men lite listning och sågning med geringslåda gick bra.

Fortsätter rapportera framöver i studiotråden!

Ha det gott!!

Senast ändrad:

Lasseboy

FD HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Efter ögon operationen!

Skriv gärna mer om vilken operation du gjorde och hur du upplever den fram till att det är bra!
Har planerat länge på en operation men har inte riktigt modet att göra det.
Tänk om!! dyker upp hela tiden och om 8 år hur är det då??

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Hej!

Den operationen jag har gjort är en sk. glaukom operation. Dvs. Grön starr.

Gjorde tidigare ett ingrepp med laser, det funkade så där.

Men trycket steg igen, så läkaren rådde mig till att göra ett kirurgiskt ingrepp för att säkerställa ett lägre tryck.

Han ville göra operationen under lokalbedövning, men eftersom jag i min ungdom gjorde en operation med lokalbedövning (sprutor in i ögat ) ville jag inte göra om det......

Så jag valde att göra operationen under narkos.

Efter operationen har det funkat bra. Lite ont men överkommligt.

Många droppar och salvor varannan timme, är väl det som är lite jobbigt.

Har gjort ett litet schema så jag har koll hela tiden.

Vet inte vilken operation du funderar på, men om min lyckats bra så är det helt klart värt det.

Skulle tro att läkningen tar en vecka - 10 dagar.

Om det är nåt du undrar över så slå en signal så kan vi prata om det!

Ha det gott!!

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Själv laceropererade jag vä öga pga grå starr 25/2, för att få samma seende på hö öga så opereras detta i dag 4/3 .... !

Din operation avser troligen någon annan typ av korrigering/fel än min map droppandet men vilken är ju intressant!

PS mitt inlägg föregicks av ditt svar tydligen, din op mot "grön starr" är ju betydligt allvarligare och mer komplicerad / lycka till med tillfrisknandet!

Senast ändrad:

Lasseboy

FD HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024

Jag hade tänkt att slippa glasögon när jag sitter vid dator och ser på tv och kör bil, Har haft glasögon i 6 år men blir inte vän med dem, alla säger att det tar max 6 månader så är man bästisar! Jag hatar min glasögon och dom är alltid i vägen, provade linser men de skaver och min ögon, blir torra och trötta så la ner det oxå!

RichardK

FD HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022

Min glasögonoptiker tyckte att trycket i mina ögon började närma sig gränsen så hon skickade mig till ögonkliniken för bättre mätning. Där blev jag, för ett år sen, ombedd att delta i ett kliniskt test. Jag, och några till, blev de första försökskaninerna i Europa för en ersättning till de vanliga ögondropparna mot för högt tryck.
Testet föregicks av en mycket grundlig undersökning av ögonen med mätningar, fotograferingar och hela kittet. En imponerande noggrannhet!
Sen fick vi små flaskor med droppar att droppa in kl.20:00 varje kväll. Inga problem med det, fick blinka lite extra en stund. Efter en månad hade trycket sjunkit till hälften och där låg det under två månader tills testet var över.
Då blev vi ombedda att prova ett tag till med de ordinarie dropparna.

Då blev det iaf för mig direkt problem!! Jag såg dubbelt av och till, blev ljuskänslig och tårarna rann konstant. Det skar i ögonen av solljus och jag fick ha solglasögon även inomhus när man tände lampor eller när det blev kontrastväxlingar. MYCKET OBEHAGLIGT!! Tordes inte köra bil så jag slutade droppa i och blev besvärsfri på ett par dar.
Vid nästa kontrollmätning på ögonkliniken låg trycket på ca 2/3-delar av det ursprungliga.
Testdropparna hade mycket lägre koncentration av det aktiva kolijoxet och förhoppningsvis finns det ute i bruk när det blir så dags.

Fick under den här testen lära mig mycket om hur trycket spelar roll för glaukom och vad som går att göra för att fördröja verkningarna och utvecklingen av åkomman.

Så, håll koll på trycket och vet att det kommer att finnas "snällare" droppar som kan hjälpa till.

Bojar

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
8811
Medlemskap
2025

Lasseboy.

Jag råder dig att kontakta Memira för att få ett konkret svar på dina frågor.
Jag har förra veckan gjort ett så kallat linsbyte med ett fantastiskt resultat,
så nu har jag kastat mina glasögon.
När man gör en dylig operation får man ett precentkort som man kan ge bort.
Om du hör av dig så kan jag skicka detta till dig. Presentkortet gäller för en
kostnadsfri undersökning (värde 450 kr.) Undersökningen ger dig svar på om den går att göra eller ej samt att du får svar på alla dina frågor.

Bosse Jarsmo

Lasseboy

FD HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024

Tack för din omtanke!
Vad jag har kollat upp så ska det inte va några problem med en operation,(lysik lasek eller vad det nu heter).
Skulle gärna vilja veta hur det har gått för dem som har gjort detta alltså typ efter 7-8 år är det ok eller sämre, endel säger att det kan bli så att man måste göra denna operation vart 8-10 år och hur mycket tar ögat skada då?
(Kankse är man blind om 20 år)

Lasseboy.

Jag råder dig att kontakta Memira för att få ett konkret svar på dina frågor.
Jag har förra veckan gjort ett så kallat linsbyte med ett fantastiskt resultat,
så nu har jag kastat mina glasögon.
När man gör en dylig operation får man ett precentkort som man kan ge bort.
Om du hör av dig så kan jag skicka detta till dig. Presentkortet gäller för en
kostnadsfri undersökning (värde 450 kr.) Undersökningen ger dig svar på om den går att göra eller ej samt att du får svar på alla dina frågor.

Bosse Jarsmo

BoBil333

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023

Hej, jag gjorde en RLE operation på Memira i Uppsala för exakt två år sedan, man får ändå räkna med att kanske ha terminal glasögon (alltså tex vid datorn ) för just det avståndet är knepigt.
Det jag upplever som mest besvärligt är att det hela tiden blir en ljusgloria tex när man kör bil i mörker så blir det som 4 - 5 lampor från strålkastarna.

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Hej!

Nu har det gått 5 dagar sedan operationen.

Var på andra återbesöket igår, första var dagen efter......

Läkaren var tydligen tvungen att kolla vätskeflödet utan bedövning...
och det var inte kul. Oj sa han...jag måste nog bedöva.

Hela dagen igår efter besöket hade jag så in i h...lvete ont och idag likaså.

Skall tillbaka nästa tisdag i Skene.

Då skall jag säga till honom att bedöva innan!

Fick också reda på att han sytt flera stygn med någon dj--vla nylontråd som måste bort också senare när ögat har lugnat ner sig.

Och det har det inte gjort ännu, det skall jag lova er.
Värker och skaver som f-n.

Bedövar han inte innan.....så slår jag han med gummiklubban i huvudet.

Men trycket har gått ner till 10, ....ifrån 32 så det är ju jättebra.

Men det känns att man är opererad skall jag lova!

Hur som helst, man är väl VIKING.....:oops:

Nä inte jag..... nu vill jag bara bli frisk och bra i ögat.

Och göra färdigt studion!!!

Ha det gott, våren är på väg!

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Har nu opererat båda mina ögon, grundorsak "grå starr" i vä öga, vid op 25/2 rek man mig att op även hö öga (annars obekväm synskillnad mellan ögonen)!
Vid op av vä öga noterades att jag hade ett lite för högt tryck i ögat vilket ledde till att ögat tv behandlas med en extra droppe utöver de 2 vanliga.

4/3 opererades hö öga varvid konstaterades att trycksänkande droppar för vä öga sänkt trycket som nu är under kontroll, kanske slipper jag efter ytterligare 6v denna "trycksänkande droppe".

Har i dag 7/3 provat ut glasögon avsedda för bilkörning. Har efter op nu utan korrigering -2,0 på båda ögonen, det värdet valde jag ihop med ögonläkaren redan före operationen (syfte max bekvämlighet med avseende på ålderspåverkan befintlig/kommande)!
Detta innebär att jag normalt inte länge behöver använda glasögon när jag läser, använder PC (tfn/platta/mm) utan bara när jag kör bil (de inopererade linserna torde utan vidare fungera livet ut några ggr om = verkar inte tidsbegränsade numera)!

Synkorrigering kan jag nu få utförd till 1,0 på båda mina ögon, det var länge sedan det gick (bäst på hö öga före op och då 0,8).

Min grå starr fick jag en första hint om för nästan 15år sedan men den utvecklades i samband med förnyelse av mitt körkort dec -11 pga ett antal extra bokstäver som måste förnyas. Min syn räckte precis till för att få kortet förnyat men det var på gränsen (0,5 resp 0,8), om lägre värden får man "bara" ut B-kort!
Gick i alla fall i det läget till en optiker som skrev remiss betr grå starr och fick därigenom tid för op inom 3 mån vilket nu är avklarat - kostnad som vanliga läkarbesök, i övrigt inga kostnader (kan man vara annat än nöjd?).

Allt har fungerat helt smärtfritt, klarsyn erhållen efter 4-5 dgr på vä öga och efter 1 dag på hö öga!

Om jag känt till hur enkelt/smidigt dessa laceroperationer "fungerar" så skulle jag fixat detta långt tidigare även om jag då måst betala detta själv, kostnad ca 15.000-25.000:-/öga (om det inte går genom den allm vården)!

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Bror!

Skulle verkligen vilja veta hur du kände det efter din operation!

Nu efter en vecka har jag fortfarande ont med värk vid rörelse av ögat, samt irritation i ögat.

Hade räknat med ca en vecka med lite värk, men inte så här mycket.

Förhoppningsvis kommer det att bli bättre framöver, men jag känner lite oro över att ta bort stygnen.....

Om det känns som det gjorde sist när han testade med någon slags pappersremsa kommer jag att gå i taket.

Men förhoppningsvis har ögat läkt såpass bra att det funkar när de tar bort stygnen.

Herregud vad detta är känsligt med ögat.

Kanske har jag ett extra känsligt öga efter 4 tidigare operationer i ungdomsåren.

Med lokalbedövning!!!!!!

Gör aldrig om det i allafall!!!!

Tror inte att denna operation kan jämföras riktigt med en grå starr operation.:oops:

Ha det gott därute!

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Hasse,
till skillnad från dig så var min operation helt smärtfri och operationen av varje öga tog cirka en kvart. Enda "problemet" var att jag såg rött i flera dagar spm avtog pch var helt borta efter fem-sex dagar.
Min operation gjordes med någon typ av kanyl och inga stygn eller laser. Detta var bara gråstarr och är ju mycket enklare operation än grönstarr. S:t Eriks ögonklinik i Stockholm gjorde denna operation och betalades via sjukförsäkringen. Vårdgarantin gjorde sitt till för att korta väntetiden så tiden från första besöket som var akut till ögonen opererats var mindre än två månader.
Hoppas att dina onda ögon fixar till sig snart. Vetskapen om god syn framledes betyder mycket kanske slipper du glasögon helt vilket hände för mig har dock läsglasögon som är ganska skönt.
Krya på dig och ha det så gott det går
Hälsningar
Bror

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

hej!

Jag måste fråga en sak!

Är det någon som har gjort en grön starr operation kirugiskt!

Alltså glaukom!!

Har problem efter operationen med värk och skav.

Har nu gått 12 dagar efter operationen.

Har idag fått en bandagelins insatt för att minska smärtan.

Skulle uppskatta feedback då jag tycker detta är lite jobbigt just nu.

Hur har ni upplevt detta efter operationen?

All info uppskattas!

Ha det gott!!

F

F.d. 4220

Guest

Tack för din omtanke!
Vad jag har kollat upp så ska det inte va några problem med en operation,(lysik lasek eller vad det nu heter).
Skulle gärna vilja veta hur det har gått för dem som har gjort detta alltså typ efter 7-8 år är det ok eller sämre, endel säger att det kan bli så att man måste göra denna operation vart 8-10 år och hur mycket tar ögat skada då?
(Kankse är man blind om 20 år)

Jag var kraftigt närsynt och hade glasögon från jag var 8 år gammal.
Jag hade dessutom stort brytningsfel så det fanns inga mjuka linser som fungerade.
Så 96/97 opererade jag ögonen och det var en befrielse att slippa glasögonen.
Nu 15 år senare så börjar jag behöva dem igen, men nu är det pga åldern (ögonmusklerna stelnar och orkar inte fixa lässkärpan).
Jag har nu progressiva glas, men det är mest läsglasögon jag behöver.
När jag gjorde operationen så sade läkaren att man kunde göra om den ett par gånger utan problem. Det var som sagt länge sedan nu och det har hänt mycket sedan dess...

//Stefan

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Grön starr operationer efterlyses!!!

F

F.d. 53086

Guest

Hej, lite info hur jag upplevt några ögonoperationer om det är till hjälp.
2003 gråstarr op v öga och det var inga problem eller värk efteråt.
Tyvärr så steg trycket under tid mycket så jag behövde trycksänkande ögondroppar, men efter några år så räckte ingen medicinering längre mot det ökade trycket i grön starrs ögat så det beslutades att operera in ett rör i ögat i dec -08 som skulle dränera övertrycket till tårkanalen.
Håller med om att det upplevs otrevligt när läkare sätter en spruta rakt in i ögat även om det inte gjorde ont. Efteråt kan det inte jämföras med gråstarroperation eftersom det är stygn etc som skaver och irriterar, men det mesta av dessa försvann av sig själv efter en tid. Någon liten tråd som fanns kvar togs bort manuellt av läkare utan problem.
Jag upplevde inte heller någon överdrivet stor smärta som Du tycks ha.
Synen har inte blivit bättre, men jag har helt slutat med all medicinering och är nöjd med det och har förstått senare genom andra läkare att det oftast är mer problem efter denna typ av operation än jag haft.

Det höga trycket hade tyvärr redan skadat synnerven så att jag var angelägen att bevara sidosynen man har även om jag inte ser något rakt fram på detta öga.
Har även förstått att laseroperation på andra ögat inte är tillrådligt för att slippa glasögon därför om komplikation tillstöter så finns ju ingen syn kvar.

Krya på Dig hälsar, Janne!

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Smid, du sitter väl inte hemma och är tålmodig patient? Åk till ögonkliniken och vär en besvärlig patient och tala om ordentilgt hur besvärligt du har det! Det minsta du kan begära är att få en ordentlig förklaring på hur det ska vara och hur normalt eller onormalt ditt fall är.
Man ska ju aldrig jämföra olika sorters operationer med varandra, Glaucom med Grå starr t.ex. Grå starr är ju idag rena rutinjobbet. Ja fick mina båda ögon operede samma förmiddag för några år sedan. Det gick som en dans, det mest obehagliga var nog bedövningssprutan som man trycke in i ögonvinkeln så det knakade. Nu ser jag inget vidare i alla fall men det är väl en följd av 55 år som diabetiker. Men så länge jag klarar körkortet får jag vara glad!
// Göte J

Toppen