• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Efoy

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
var köper jag en Efoy bränslecell och hur stor behöver jag för att ladda 520 ah?
Båttillbehörsaffärer säljer,storlek beror helt på din förbrukning,så räkna på vad du behöver per dygn AH,antar att du har solcell också så dra bort vad den normalt ger,ska du använda bilen året runt,hur många dygn står du stilla osv.
En Efoy är dyr i inköp och drift så det gäller att räkna på det.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Båttillbehörsaffärer säljer,storlek beror helt på din förbrukning,så räkna på vad du behöver per dygn AH,antar att du har solcell också så dra bort vad den normalt ger,ska du använda bilen året runt,hur många dygn står du stilla osv.
En Efoy är dyr i inköp och drift så det gäller att räkna på det.
Haft vår sedan 2009 och för oss är den ovärderlig, dyr i inköp kan jag hålla med om men inte i drift, gör av med styvt 5 l metanol om året april/oktober. Passar på att handla när vi är i Tyskland och fördelen är ju att du alltid har ström när andra kanske tvingas släcka ner.....
 
F

Fd.47585

Guest
Haft vår sedan 2009 och för oss är den ovärderlig, dyr i inköp kan jag hålla med om men inte i drift, gör av med styvt 5 l metanol om året april/oktober. Passar på att handla när vi är i Tyskland och fördelen är ju att du alltid har ström när andra kanske tvingas släcka ner.....
Om du bara använder 5 liter/år så laddar du ca 420 Ah enligt datablad med den. Då känns investeringen helt galen. Måste vara betydligt effektivare att täcka taket med solceller och betydligt billigare. Eller har jag missat något?
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
998
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Vi hade 2x130 w solceller och dubbla bodelsbatterier och vår Efoy slog aldrig på under de 4 år vi hade bilen. Solcellerna var så effektiva så det räckte för vår försörjning under 6 månader i Portugal.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om du bara använder 5 liter/år så laddar du ca 420 Ah enligt datablad med den. Då känns investeringen helt galen. Måste vara betydligt effektivare att täcka taket med solceller och betydligt billigare. Eller har jag missat något?

E-Foy är ju inget elverk utan skall ju bara kapa topparna, annars blir det för dyrt, fördelen är ju att den laddar när solcellerna inte gör någon nytta, spelar ingen roll hur många solceller du har på vintern eller på natten. :)
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
ska du ladda in 520Ah per dygn?
Det är ju typ 6,5kWh, gör ni verkligen av med så mycket ström??

Gör man av med mer energi än man lyckas putta in per dygn, så skulle jag ändå råda att först fylla taket med solpaneler, ifal den energin inte räcker till så kan annan laddutrustning hjälpa till.

Elverk ger rejäl laddning med kraftig laddare, men bullrar lite för mycket för en del.

Bränslecell ger måttlig laddning, och är ännu dyrare i inköp.

Skulle jag skaffa bränslecell så skulle jag hellre välja en Truma VeGa eller annan typ av bränslecell, än en stor Efoy.
Truma ger dubbla effekten.

Fuel cells for caravans – great idea, but cost is too high | RV Books
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Gör man av med mer energi än man lyckas putta in per dygn, så skulle jag ändå råda att först fylla taket med solpaneler, ifal den energin inte räcker till så kan annan laddutrustning hjälpa till.

Elverk ger rejäl laddning med kraftig laddare, men bullrar lite för mycket för en del.

Bränslecell ger måttlig laddning, och är ännu dyrare i inköp.

Skulle jag skaffa bränslecell så skulle jag hellre välja en Truma VeGa, än en stor Efoy.
Truma ger dubbla effekten.

Fuel cells for caravans – great idea, but cost is too high | RV Books

Truma VeGa tillverkas inte längre.
 
F

Fd.47585

Guest
Du har missat något...vi har alltid ström...
Men vi åker året runt med två batterier om 100 Ah var och en gammal solcell från 2013 och har också alltid ström, aldrig haft problem med det under de drygt 7000 mil vi kört vår bil. Aldrig under 70% av kapaciteten (som ju kan gå ner till 50% utan att skada batteriet). Vi laddar datorer, telefoner, tittar på tv flera timmar varje kväll osv osv. Men ändå räcker vår solcell och batterierna även på vinterhalvåret, därför jag undrar. Och vi står oftast utan "snuttefilt" :)
 
Senast redigerad av en moderator:

molle78

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Habo
Jag köpte min Efoy 210 på Skeppa marin förra hösten, då dom hade drive på dom inkl 2st 10l dunkar och bluetooth dong, har samma batteribank på 520Ah och det funkar utmärkt.
Tänk på att koppla laddningen på Mastervolten och inte batterierna för annars ser inte systemet att det laddar eller hur mycket som tillförs.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men vi åker året runt med två batterier om 100 Ah var och en gammal solcell från 2013 och har också alltid ström, aldrig haft problem med det under de drygt 7000 mil vi kört vår bil. Aldrig under 70% av kapaciteten (som ju kan gå ner till 50% utan att skada batteriet). Vi laddar datorer, telefoner, tittar på tv flera timmar varje kväll osv osv. Men ändå räcker vår solcell och batterierna även på vinterhalvåret, därför jag undrar. Och vi står oftast untan "snuttefilt" :)

Kör du i skandinavien på vintern?
 

zakke

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
7768
Medlemskap
2024
Men vi åker året runt med två batterier om 100 Ah var och en gammal solcell från 2013 och har också alltid ström, aldrig haft problem med det under de drygt 7000 mil vi kört vår bil. Aldrig under 70% av kapaciteten (som ju kan gå ner till 50% utan att skada batteriet). Vi laddar datorer, telefoner, tittar på tv flera timmar varje kväll osv osv. Men ändå räcker vår solcell och batterierna även på vinterhalvåret, därför jag undrar. Och vi står oftast untan "snuttefilt" :)
Vi är väldigt nöjda med vår efoy, speciellt nu när det börjar bli höst och det inte går få ut så mycket ur solcellerna. Går tyst bara att trycka igång den då man ser att det behövs (Har cpap)
 
Toppen