• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Efoy. Problem i kyla?

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Funderar på att skaffa en bränslecell, men någonstans har jag läst att apparaten inte tål förvaring i minusgrader. Stämmer detta och hur hanterar ni som köpt Efoy i så fall utrustningen vintertid? Montera loss?
Här hemma i Jämtland kan det bli ordentligt kallt och jag brukar inte ha bilen uppvärmd annat än när jag använder den och kallställning är bökigt nog som det redan är.

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Efoy. Problem i kyla?

10L/mån blir en betydande kostnad med tanke på hur mycket tankpatronerna kostar och med hänsyn till ett det är knappt tre månader per år som är någorlunda säkra för frost. Kanske bättre med en liten elvärmare i utrymmet där bränslecellen står?

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

På de bilder jag sett av montage av Efoy så tycks apparaten vara inbyggd i en del fall bakom tankpatronen, med diverse slangar för varmluft och koldioxid, förutom nödvändiga elanslutningar. Ser ut att kunna vara en del bök att ta loss?
Vi får se hur det blir. Jag har i vilket fall bokat tid för montage och får lov att övervaka att det hela blir lätt att demontera.
aake

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det jeg har praktisert er å kneppe den løs og ha den innendørs når en ikke bruker bilen. Har og hatt den i bilen en vinter, brukte nesten 5 liter på et halvår - dette var på den gamle 1600 som er litt mindre effektiv enn dagens serie. Klart at om Efoy står slik at den også vedlikeholder batterien så blir forbruket vesentlig høyere.

Vinterløsningen er at om det er fare for frost så startes bellen slik at den blir varm og stoppes igjen til det blir fare for frost igjen inne i boksen. Under drift er selve kjernen oppe på +80° - faktisk skulle et dekke redusere behovet for oppvarming om en for en periode ikke ønsker å løfte de 7-8 kilo ut av bilen.

Det tar ett par minutter å ta løs en Efoy slik at en kan bære den inn i huset. samme tid trenger en for å montere den igjen.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Knut
Efoy skall vara till min nya bil. Och ännu är min gamla ute till försäljning ett par veckor, sedan går den i vinterförråd och kommer åter ut på marknaden till våren.
Några ivriga spekulanter har jag haft men alla har varit drygt 1,90 m långa och jag har fått avråda bestämt; bilen har inte takhöjd nog för jättar, Jag är 1,85 lång och längre än så bör man inte vara för att trivas med hänsyn till takhöjden.
aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Knut och SirMcLain

Extremt varierande uppgifter om metanolförbrukningen för frostskydd över vintern; 10 L/mån eller 5 L för hela vintern.

Jag räknar med att ha 220V anslutet för batteriladdning under de perioder då bilen inte är i bruk och då kanske det räcker med de 5 liter metanol som Knut anger? Klarar man sig med en 10 L metanolkasett över vintern så känns det helt överkomligt och värt kostnaden för att slippa besväret att montera i och ur mellan vinterns fiskeutflykter. Men det gäller då att verkligen hålla koll på metanolnivån i tankpatronen, kanske säkrast att ändå ta in Efoy i stugvärmen?

Vad tror ni om nyttan av att komplettera med en 20 - 40W värmekabel (se "Frostguard" på Claes Ohlson) ett varv runt bränslecellen?

aake

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ett slik varmeelement og litt isolasjon så en holder +5 i selve boksen ville hindre brenselscellen i å starte - den trenger det ikke. Om cellen skulle fryse så er opptininingen igjen en langdryg sak, det er vatn inne i den aktive cellen og en får ikke startet cellen igjen så lenge det finnes is der inne og en skall ikke sjokktine det kan lage større skader. Min vintersesong var noe kortere enn den dere har opp i isødet, men jeg tror den gamle spec fra fabrikken sa 1 liter/mnd for frostskydd - noe som kan stemme med hva jeg opplevde den vinteren bilen sto med 230 tilkoblet og uten varme i 3 mnd. Senere har jeg ikke benyttet denne mekanismen, ett par vintre i Spania med Efoy i produksjon om solen ikke strakk til - sist vinter overvintret Efoy i pannrummet i huset mens vi var i Australia nesten ett halvår - samme er planen for denne vinter.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Jag har en Efoy i min husbil och har även lagt ut några bilder med text på forumet om hur den är monterad. Jag vet inte om det är dessa bilder du har sett aake. Om det är så, kan jag hålla med om att det kan se rörigt ut. Men jag kan försäkra om att det går snabbt och enkelt att montera ur och i bränslecellen. Jag gör det faktiskt varje gång jag har varit ut med husbilen, då jag inte är riktigt trygg med min uppställningsplats av husbilen. Det blir alltså åtskilliga gånger per år.

Det jag behöver göra är att lossa spännbanden över dunken och lyfta ur denna. Därefter lossar jag kablagen, avgasslangen och frånluftsventilationen. Efter att ha lossat spännbandet på bränslecellen lyfter jag den ur den och bär in den och förvarar den i rumstemperatur. Hela proceduren tar endast några minuter. Varken avgasslangen eller frånluftsventilationen sitter fast, utan kan dras loss.

Johan K.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Ser på Truma's hemsida att den gasoldrivna bränslecellen Truma VeGA äntligen levereras, men än så länge endast till nyproducerade husbilar.

Uppenbar fördel att kunna driva med gasol och dessutom anges att utrustningen tål lagring ner till -20 minusgrader.

aake

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

De trykker på et vesentlig problem for LPG baserte brenselsceller - behovet for rensing.
Ren gasol inneholder noe olje, det kan finnes andre forurensinger. Alt dette må vekk før gasolen spaltes i en katalysator slik at cellen får jobbe med hydrogen. Metanol spaltes ien enklere membran, selv her er det viktig å slippe forurensning.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Ja Knut, det är begripligt varför Truma har fått arbeta med detta i flera år. Men man lär förhoppningsvis ha löst problemen nu när man lanserar stort. Imponerande prestanda på aggregatet! Det var kanske inte så klokt av mig att beställa Efoy 140?
aake

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg vet ikke selv hva jeg ville valgt i dag, efoy jobber ved 80 grader, mens Tuma har mellom 300 og 400 grader. Andre LPG celler jobber ved over den dobbelte temperatur for å redusere problemene med filter for gassen. Det har blitt levert stasjonære gasolceller på noen kW i flere år, vekt over 100 kg. Oppstart tid over ett døgn for disse, første utgave av vega ett par timer.

Har selv over 1500 timer driftstid på min efoy 1600.

Toppen