Personligen
tror jag heller inte att BSR m.fl. lägger ner speciellt mycket utvecklingstid eller bänkning på sina programvaror till respektive bil/motormodell. Det är nog rätt mycket samma standardparametrar man petar på ungefär lika mycket rakt över på dom flesta bil och motormodellerna sen sätter man en siffra i reklambladet.
Skulle dom bänka och fintrimma programvaran till varenda motormodell till varje bilmärke och växellåda dom säljer till skulle dom förmodligen behöva ha en hel arme anställd. För att inte tala om utmaningen med logistiken att skaka fram alla testbilar...
Det fås troligen att låta mer hokuspokus än vad det är.
I vanlig ordning så vet jag inte men logik skall inte underskattas
Det korta svaret - Du har rätt!
Jag sysslar med motoroptimeringar, eller mappningar vilket det egentligen är, som fritidssyssla.
När du ser siffror på webben hos olika firmor som säger att din 120hk motor ska ge 180hk, så är det högst troligtvis inte sant. För kommer du att testa din bil i en bromsbänk? Det är uppskattade siffror, på en mapp som dessutom är gjord på en väldigt säker nivå för att alla motorer är egentligen unika och två bilar med samma motoralternativ, serviceintervaller, miltal osv osv kan klara av helt olika nivåer av trimning (mappning). Hint är att när man designar en mapp på datorn så får du ett uppskattat hästkraftsvärde (och vridmoment). Men det är mer ett riktmärke än något annat.
I branschen är det ofta samma mappar som programmeras in på bilarna, dessa finns tillgängliga från ett flertal databaser online. Väldigt väldigt sällan utvecklar man egna mappar som används på flera bilar för det är helt enkelt tidskrävande att få tag i en bil och göra en mapp. Räkna med 4-8h för att göra EN mapp till en bil om man ska göra en unik (med bilen i bänken dvs). Tänk då att det är 4-8h per motoralternativ och bil, som du dessutom måste hitta, få till bänken rent fysiskt osv osv. Bara att göra de vanligaste 100 bilmodellerna skulle ta tusentals timmar (varje modell har flera motoralternativ).
Så när folk åker till firmor och "mappar" sina bilar, så kopplar teknikern upp sig mot bilen, läser in mappen, skickar den till en databas som i vissa fall själv ser vad du har för unika värden som ska behållas, överför det till din nya mapp, skickar tillbaka den, kopplar upp sig mot bilen och överför. Tar ca 10 - 60min totalt. Jag har gjort egna mappar och även använt standardgrejer på flertalet bilar. Så tog din optimering 10 - 60min så vet du vad som hänt, du lär även ha betalat 4000 - 5000kr för kalaset, du får dock en "garanti". Fun fact - det kostar ca 80-120€ för en sådan transaktion för firman.
Tips: Du kan själv köpa en kabel på Ebay för 100kr, tanka ur din mapp, skicka in den mot samma databaser, betala 80-120€ och tanka upp den till bilen själv, klart. Är du mer intresserad kan du själv editera mappen i en mjukvara passande din ECU. Läs bara på först.
Går att få fart i de flesta motorer, t.ex. en CR (common rail) som jag har i min 2.8JTD har jag fått hyfsad fjutt på, men utan turbo är det generellt sett sällan värt det om det inte är större motorvolym.