• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Effekt solceller

F

F.d. 53081

Guest
Har köpt och monterat en billig solcellspanel På Hjertmans båtfirma i Sundsvall.
50 watts panel 750 kr. Regulator 350 kr.
Nu undrar jag över effekten. Idag när varit full sol har den givit 0,3 A.
Slår jag på en liten halogenlampa blir det +- noll. Jag vet inte vad en liten halogenlampa har för watt men inte är det 50 watt. Under vilka förhållanden ska en 50 watts panel ge 50 watt?
Ni som vet. Är det här OK? eller har jag köpt nåt billigt skräp? Jag tycker att 0,3 A är väldigt lite, eller?

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Effekt solceller

Du bör få ut minst 50% (2A) idag och om solen faller in rätt så blir det 75% (3A)
Undrar om du har för svag regulator?

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Hej Rolf!
Först måste du veta om solcellens regulator är kopplad över elblocket eller direkt till batteriet. Om det nu är solcellsladdningen du ser måste du veta att du belastar batteriet så mycket så att regulatorn börjar ladda fullt.

Jag gjorde ett test på min panel en dag nu när solen sken.
Då fick jag ut ca 60% av angiven effekt och det får nog ses som ok.
Solen står lågt och panelen ligger ned.

Om du skall få lite korrekta värden som behöver du helst en tångampermeter och mäta på kabeln som går ut från regulatorn samtidigt som du belastar så pass mycket att batteriets spänning sjunker rejält..

F

F.d. 53081

Guest

Jag har kopplat regulatorn direkt till batteriet. Vad menar du med att belasta batteriet. Jag tror att min elcentral visar hur mycket solcellen laddar. Om jag inte har nånting på som drar ström visar den + 0,3 A. Om jag tänder en lampa visar den 0,0 A.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Jag har kopplat regulatorn direkt till batteriet. Vad menar du med att belasta batteriet. Jag tror att min elcentral visar hur mycket solcellen laddar. Om jag inte har nånting på som drar ström visar den + 0,3 A. Om jag tänder en lampa visar den 0,0 A.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan RolfS, reagerar som flera inlägg ovan, och som malbeck med lite undran.....

Om du har solcellen/laddaren kopplad direkt till batteriets poler, så kan du inte se hur mycket den laddar i bilens ordinarie display om det är den du syftar på, för strömmen går då inte genom mätshunten som ger indikering till Amp. visning i displayen.

Det du kan se som har med solcellen att göra är att spänningen (Volt) på batteriet kanske ligger på runt eller lite över 14V med hjälp av solcellen i stället för kanske 12,5V om ingen laddning tillförs till batteriet från någon yttre källa, men som sagt inte hur mycket ström (Amp.) som går till batteriet från solcellen.

På nattkröken, eller om du täcker solcellen med någon skiva på dagen.....Ändras 0,3 till 0 då eller händer ingenting ?
Det verkar mera som det du ser är något felvärde eller att displayn inte är nollad ok.
Om din halogenlampa skulle dra 0,3A så innebär det att den bara skulle vara på ca. 3,6W vilket verkar lite.

Lite andra funderingar.

-Om batteriet är fullt så kan ju solcellsladdaren dra ner laddströmmen även om solcellen kan producera mer Amp.

-När solen skiner som bäst på dagen nu, så borde du kunna se kanske uppåt 2Amp. om batteriet behöver laddning, men som sagt inte på bilens display enl. ovan utan ev. med en tångamp.mätare runt pluskabeln mellan solcellsladdaren och batteriet.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Om du skall få 50W laddning från en solcell på 50W så måste du nog åka till Afrika och ställa dig i solzenit och ha en MPPT laddare som omvandlar överskottsspänningen till ladd-Amp.

Senast ändrad:
F

F.d. 53081

Guest

Låt mig först säga att jag är inte så kunnig i det här med el. Min elcentral visar hur mycket ström jag har i batterierna. Igår morse hade jag 12.3. Med solcellens hjälp hade jag på kvällen kommit upp i 12.9. Då hade jag inte på någonting som förbrukade ström. När jag tittar på bodelsbatteriet som visar t.e.x. 12.5, kan jag trycka in ett alternativ som vad jag kan förstå visar hur mycket det laddar respektive förbrukar. Under hela dagen igår visade det 0.3 A.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Din laddning ska mätas mellan regulatorn och batteriet. Om du inte har display på regulatorn, så kan du inte se den verkliga laddningen. Spänningen däremot kan du se, som tidigare nämnts.

F

F.d. 53081

Guest

Så här står det i manualen till E-control basic: The display shows the voltage V and the ingoing/outgoing current A to the ancillary battery. Det är därför jag tror att det visar den ingående strömmen från solcellen. Men jag kanske har fel.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Eftersom du anslutet kabeln från solpanelen direkt till batteriet, så får du ingen/felaktig visning på E-controlen.
Om du ansluter solpanelen till E-Control (enl manualen), så kommer visningen att visa även solpanelens laddning.

F

F.d. 53081

Guest

Nästa fråga från en okunnig. Om jag ska koppla in solcellen på electroblocket ska jag gå från regulatorn till EBL eller ska jag skippa regulatorn och gå direkt till EBL från solcellen? På min EBL finns det ingen ingång som det står solar på. Det finns två laddningsingångar 1 och 2 som är lediga. Kan jag gå in på nån av dessa?

F

F.d. 53081

Guest

Nu har jag kopplat som Knut sa och den ger 2.8 A. Det verkar ju OK. Men 50 watt är väl i minsta laget. Köpte 50 w för att testa. Om det funkar bra kan jag ju köpa 50 w till.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Rolf, mät upp hur stor yta som är möjlig att använda till en solpanel och köp sen så stor solpanel som möjligt (men köp till rätt pris)

Toppen