Sv: Effekt solceller
Jag har kopplat regulatorn direkt till batteriet. Vad menar du med att belasta batteriet. Jag tror att min elcentral visar hur mycket solcellen laddar. Om jag inte har nånting på som drar ström visar den + 0,3 A. Om jag tänder en lampa visar den 0,0 A.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan RolfS, reagerar som flera inlägg ovan, och som malbeck med lite undran.....
Om du har solcellen/laddaren kopplad direkt till batteriets poler, så kan du inte se hur mycket den laddar i bilens ordinarie display om det är den du syftar på, för strömmen går då inte genom mätshunten som ger indikering till Amp. visning i displayen.
Det du kan se som har med solcellen att göra är att spänningen (Volt) på batteriet kanske ligger på runt eller lite över 14V med hjälp av solcellen i stället för kanske 12,5V om ingen laddning tillförs till batteriet från någon yttre källa, men som sagt inte hur mycket ström (Amp.) som går till batteriet från solcellen.
På nattkröken, eller om du täcker solcellen med någon skiva på dagen.....Ändras 0,3 till 0 då eller händer ingenting ?
Det verkar mera som det du ser är något felvärde eller att displayn inte är nollad ok.
Om din halogenlampa skulle dra 0,3A så innebär det att den bara skulle vara på ca. 3,6W vilket verkar lite.
Lite andra funderingar.
-Om batteriet är fullt så kan ju solcellsladdaren dra ner laddströmmen även om solcellen kan producera mer Amp.
-När solen skiner som bäst på dagen nu, så borde du kunna se kanske uppåt 2Amp. om batteriet behöver laddning, men som sagt inte på bilens display enl. ovan utan ev. med en tångamp.mätare runt pluskabeln mellan solcellsladdaren och batteriet.
M.v.h. JANKRO.
Ps. Om du skall få 50W laddning från en solcell på 50W så måste du nog åka till Afrika och ställa dig i solzenit och ha en MPPT laddare som omvandlar överskottsspänningen till ladd-Amp.