• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EFB-teknik för att möta våra nya behov i husbilen?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
949F8778-8C7E-478C-895A-37BCEFD07E83.jpegLäser i min tidigare husbibel ”Båtliv” om EFB-tekniken som framtidens lösning för våra ökade energibehov i våra husbilar, med storbilds-TV, micron och eltandborstarna.

Själv hade jag ingen aning om vad EFB stod för, tänkte spontant på Evangeliska Fosterlandsstiftelsens Bibelskola, men efter att ha läst artikeln förstår jag att det var fel spår. Men vad det betyder för oss, om det är framtidens lösning är jag fortsatt ovetande om och överlåter den debatten till alla våra kunniga kamrater i klubben.


Tommy
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Vad det verkar en något förfinad variant av vanlig bly-syra batteri. Varta lyckas också med konststycket att helt utelämna vad EFB kan tänkas betyda. Så, vem vet, du kanske har rätt med din tolkning av EFB. :D ;)
 

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
vara säljer väl batterier i Sverige?
Kan man inte då på svenska förklara den enligt varta fantastiska lösningen för???
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
EFB = Enhanced Flooded Battery tyder på att de har donat med elektrolyten på något sätt för att få batterierna att bättre klara låga och långa urladdningar något som ju bodelsbatterier råkar ut för, Kanske något mellanting mellan AGM och Gel? Max urladdning 50% är ju detsamma som för vilket blybatteri som helst.

MVH
Hans
 
Toppen