• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ecodriving

Jenny & Micke

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2025
Det pratas mycket om ecodriving eller "sparsam körning" som vägverket vill kalla det.

Genom att använda växelspak och gaspedal på ett medvetet så minskar man både bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen.

Vi får således en mindre belasning på vår plånbok och vår miljö.

Är det någon som tänker prova ecodriving i sommar?

Läs mer här:
Sparsam körning - bränslesnålt körsätt / Vägverket
För bilister / Vägverket
ECODRIVE.org: Home
Sparsam körning - Wikipedia, den fria encyklopedin

A

ALF443

Guest
Sv: Ecodriving

Hej Micke!
Jag har kört sk. Eko-driving i snart 10 år med min AUDI A4 Avant. Vi köpte bilen ny 1998 med färddator och farthållare. Färddatorna fick mig att snabbt inse hur bensinförbrukningen påverkades av mitt körsätt.
Samma körsätt har jag automatiskt fått med mig till husbilen bl.a. hoppa över växlar vid acceleration, inte varva upp motorn med för högt varv, planera körningen långt i förväg och släppa gasen och låta bilen rulla ex. när du närmare dig tätbebyggt samhälle.
Jag har nyligen tagit C-körkort och fick en bekräftele på att jag har tänkt rätt. Ecko -driving kommer att bli en del av din utbilding för körkort.
De flesta husbilar har idag en diesel med turbo, vilken gör förbränningen mycket effektivare.
Något jag inte visste innan jag tog mitt C-körkort var att jag alltid skall låta motorn gå en stund innan jag kör iväg, för att turbon skall komma upp i varv och få sin smörjning. Detsamma gäller när man skall stanna bilen. Då skall motorn gå på tomgång en stund, så turbon får gå ner i varv.

/Henry:)

Brittis

HBK Medlem
Kommun
Smedjebacken
HBK-Nr
455
Medlemskap
2025

Hej, jag fick genom mitt arbete för ca ett år sedan en kurs i eko-drivning. Jag har tagit till mig detta och försöker att köra mer ekonomiskt och miljömässigt. Det har faktiskt märkts en minskad förbrukning på diesel och bensin, det är lättare att se förändringarna på "tjänstebilen". :wideeyed:När jag kör husbilen använder jag samma körmetod som i personbilen:wideeyed:Mvh

F

F.d. 8036

Guest

När jag tog C-kort förra året fick man ju också lära sig ECO-driving och det var väldigt nyttigt och detta tillämpar jag nu också när jag kör husbil.

Siv o Hans

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
977
Medlemskap
2023

Hej , Eco-driving är nog en mycke bra kurs att gå , det finns nog mycke att lära,

Men vi som har automatlåda , finns det inte några goda råd för oss också , även om
vi inte kan påverka lådan på samma sätt som en manuel låda .

Hadde dom några jämförelser mellan dom olika växellådorna i bränsleåtgång.

P

.PGS Hymer

Guest

ECO-Driving är nog inte så bra med gammla Fiat Vxl-lådan.Fram till -01
Att ligga på höga växlar under
80km.och segdra.Dom ska köras lite hårt med det mår dom bra av.Viktigare med
hel Vxl-låda än spara några ören på diesel. Kör så det ryker L*;)

Senast redigerad av en moderator:

Jenny & Micke

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2025

Jag tror mycket på Ecodriving.

De flesta trafikskolor lär ut de till sina elever.

Många lastbilsföretag satsa pengar på att investera i teknik som stöder Ecodriving och utbildar sin chaufförer i hur man kör mer ekonomiskt.

Vägverkets snabbkurs i sparsam körning:
1. Kör med framförhållning - undvik stopp
2. Växla upp tidigt och kör på så hög växel som möjligt
3. Kör med jämnt gaspådrag & håll hastighetsgränserna
4. Motorbromsa
5. Kör inte på tomgång
6. Rulla i medlut, håll jämnt gaspådrag i motlut
7. Använd motorvärmare
8. Serva bilen regelbundet
9. Ta bort takbox m.m.

Många punkter fungerar för oss med automatlåda och små motorer.

Ecodriving är också ett "lugnare" körsätt. Det passar också mig bra, då man har semester när man är ute och puttrar med Husbilen.

Jenny & Micke

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2025

Jag har nu aktivt testat ecodriving med vår Saab 9-5 (med takbox).

Under semestern sommaren 2007 körde vi Saaben med takbox.
Jag nyttjade turbon flitigt och körde med momsen över farterna 90 och 110 km/h.
Bränsleförbrukningen låg då på 0,95-1,00 liter/mil.

Under påsken åkte vi Umeå - Vilhelmina - Borgafjäll - Vilhelmina - Umeå med takbox.
Sträckan Vilhelmina - Borgafjäll - Vilhelmina bestod av tung körning över Gitsfjället.
När jag åter i Umeå tankade blev bränsleförbrukningen 0,83 liter/mil.

Senast ändrad:
F

F.d. 29809

Guest

Hej,

Jag kör som du beskrev att du gjorde förra sommaren. Min bil är en ducato -01 med 2,8 JTD motorn som gått 2 700 mil, min förbrukning är 1.23 l/mil i snitt. Din bil verkar vara liknande som min, har du samma motor? Jag kör mest motorväg och väl uppe i fart växlar man inte och har då svårt att köra med ecodriving. Kan någon förklara varför min bil drar så mycket mer?

Toppen