• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem EBL

batju

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2024
Vår dotter har en gammal FFB Tabbert från 1989. Deras EBL har lagt av.
Någon som vet var man kan få fatt på en sådan.
 

Bilagor

  • Screenshot_20210120_140101_com.android.gallery3d.jpg
    Screenshot_20210120_140101_com.android.gallery3d.jpg
    300,3 KB · Visningar: 46

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Produkten är mycket gammal.

Om den ska ersättas med något annat, måste förmodligen alla anslutningar ändras.

Kan eventuellt finnas begagnad hos någon (hus)bilskrot, eller på (tyska) ebay.

Tryggast är nog att låta reparera den gamla. En googling gav bl. a. denna träff: Calira EVS 12/12 autm

Pålle
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Vad är det för fel på den?
Laddar den inte bodelsbatteriet och/eller fungerar inte belysningen i bodelen
när dom kör på 230V?

Öppna lådan och kolla om det inte sitter en säkring i den som du kan byta.

Den borde inte vara speciellt avancerad. På våran förra Fiat -90 med annan påbyggnad
så satt det en enkel transformator med tyristorstyrd laddning där tyristorn hade fått överspänning.
Jag bytte den sedan fungerade den igen.
Jag köpte på mej några tyristorer om någon annan på forumet skulle behöva ha hjälpen att byta dessa. :)
Din närmsta elektronik affär med elektronik kunnig personal borde kunna hjälpa dej.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Vad innehåller EBLen? Måste man ha den?
Frågan kommer efter att jag tillbringat helgen med att få något grepp om elen i våran veteran från -83.
I det fallet kändes en del lösningar lite föråldrade, samt att det har varit lite för många händiga personer som har satt sin egen prägel på systemet. Så i mitt fall där det blir en solcell med regulator blir all bodels laddning nytt behåller kablarna till förbrukarna.
Fungerade den gamla EBLen tillräckligt bra tidigare, lär den vara tillräckligt enkel så att den går att reparera.
Göran i Björnarbo
 

batju

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2024
Vad är det för fel på den?
Laddar den inte bodelsbatteriet och/eller fungerar inte belysningen i bodelen
när dom kör på 230V?

Öppna lådan och kolla om det inte sitter en säkring i den som du kan byta.

Den borde inte vara speciellt avancerad. På våran förra Fiat -90 med annan påbyggnad
så satt det en enkel transformator med tyristorstyrd laddning där tyristorn hade fått överspänning.
Jag bytte den sedan fungerade den igen.
Jag köpte på mej några tyristorer om någon annan på forumet skulle behöva ha hjälpen att byta dessa. :)
Din närmsta elektronik affär med elektronik kunnig personal borde kunna hjälpa dej.
Den laddar inte bodelsbatteriet, varken från generatorn eller från tillkopplad 230 volt
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Då kan det vara flera fel eller bara ett. Den tyristorn jag skrev om här ovan och eller ett
av reläerna som gett upp eller någon som varit där och lyckats dra ur någon kabel men det har ni säkert redan kollat.
Det borde inte vara svårt att mäta upp den på bordet med 230V tillkopplad.
Det borde gå att mäta på kablarna in vilken kabel det är som kommer från generatorn och se om det inte är avbrott på
den från generatorn.
Till min bil hittade jag elschema på nätet så jag hade tur som slapp mäta upp en massa kablar.
Det brukar dock sitta en säkring mellan den kabeln och över till bodelsbatteriets kabel.
Har ni kollat alla säkringar.

På min bil fick jag koppla ur den separata 12Volt växelspänningen till bodelsbelysningen
när jag satte LED i varje armatur. Dom blinkade hopplöst när dom fick växelspänning i sig. :)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vad innehåller EBLen? Måste man ha den?
Frågan kommer efter att jag tillbringat helgen med att få något grepp om elen i våran veteran från -83.
I det fallet kändes en del lösningar lite föråldrade, samt att det har varit lite för många händiga personer som har satt sin egen prägel på systemet. Så i mitt fall där det blir en solcell med regulator blir all bodels laddning nytt behåller kablarna till förbrukarna.
Fungerade den gamla EBLen tillräckligt bra tidigare, lär den vara tillräckligt enkel så att den går att reparera.
Göran i Björnarbo
Det snabba svaret är nej, du behöver ingen ebl.
På min gamla husbil var ebl:en trasig (vägde dessutom satan) så jag slängde ur den.
Sedan mätte jag upp var alla kablar gick till och skapade en kopplingsplint med säkringar och en separat liten låda för styrningen till 12v vid körning på kylen.
Funkade jättebra. Ingen raketforskning i en ebl...
 
Toppen