• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Ebl laddning

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ni som kan det här med laddning och EBL
Får äntligen el på min parkering för husbilen.

Kan jag då låta EBL var uppkopplad på nätet och underhållsladda batterierna till 1 april? Eller är det bättre att koppla in då och då och låta ladda ett dygn eller 2?

Tänker då på livslängd av både batteri, AGM och EBL.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Kan jag då låta EBL var uppkopplad på nätet och underhållsladda batterierna till 1 april? Eller är det bättre att koppla in då och då och låta ladda ett dygn eller 2?

Jag har aldrig låtit EBL underhållsladda över vinter. Tror det sliter för hårt på främst batterierna. Jag kopplar loss jorden på startbatteriet. Sedan har jag en gammal 5A Ctek laddare som jag kopplar in på startbatteriet. Sedan får bodels batteriet, idag ett LiFePo4, lite översyn då och då. Klarade förra vintern på ca 70% SOC, utan stödladdning.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ska du ha någon form av förbrukare igång i bodelen under parkeringen så skulle jag ha 230V ansluten 24/7.
Startbatteriet ifall det är friskt klarar ca. 4 veckor, sen är risken stor för permanent degradering.
Kan du garantera att ingen förbrukning är igång (typ lyft av polsko) utan bara självurladdning sker, samt att batterierna är friska så räcker det att ladda upp igen till 100% kanske 1gång, fast själv skulle jag låta underhållsladdning stå på 24/7 med batterierna inkopplade, då kan du ha larm m.m. igång, och batterierna tar inte skada av underhållsladdning.
Laddare åldras såklart, men klarar ändå 15-20år eller mer i drift.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det finns billiga, 250 - 400 Skr, smarta batteriladdare på runt 4-5 A på ex Biltema, Jula, Clas, Kjell, mm. Eller välj en liten Ctek. De räcker väl för underhållsladdning om batteriet är väl uppladdat från början. Se till att de har separat 230 matning via en förlängningssladd genom ett fönster. det går väl att stänga fönstret ändå.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026

Inte för att jag kan eller vet men jag har alltid låtit el vara anslutet och det har inte varit något problem med det. (Utom den gången Vattenfall glömde ansluta jorden efter ett elavbrott.) :confused:

Toppen