• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

EBL 99

F

F.d. 53284

Guest
Jag försökte koppla in Inverter och solpanel i mitt Elektroblock EBL 99.
Gick så där. Jag har inte hittat tillräckligt små 'kontaktdon' att fästa på kablarna och sedan i panelen.
För reservuttagen fanns även ett 'plastblock' där man tydligen skall fästa kabel med don.
Någon som kan reda ut det hela??

Jonas Håkansson

FD HBK Medlem
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
1970
Medlemskap
2023
Sv: EBL 99

Jag köpte min solpanel där. Tror jag fick jag med så det passade.

Hittade detta på vår medlemssida

Kontakterna köper du hos Electro Kit Malmö 040-298761
Typ: mate-n-lok

På EBL'en har du en trepolig kontakt som är märkt Solar regul, de tre kontakterna i den är märkta 1,2 och 3.

Kontakt 1: Där kopplar du in minuskabeln från Regulatorn.
Kontakt 3: Där kopplar du in pluskabeln från Regulatorn.

Gör du det så laddas bodelsbatteriet, du ser på ampermätaren i husbilen (om det finns en sådan) hur mycket.

Kontakt nr 2 kräver ett tillbehör som heter LR 02. Jag tror att den är till för att kunna ladda bilbatteriet när bodelsbatteriet är fulladdat. Där vet jag inte hur inkopplingen skall gå till, men det vet säkert någon annan.

Jonas

Toppen