• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

EBL 208 S E även till startbatteri?

Palle Mattsson

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12252
Medlemskap
2023
Vi har en Adria Adriatic Coral 580 S årsmodell 2005 intagen till Sv 2008 på Fiat Maxi med 2,8 JTD motor.
Jag har kompletterat elutrustningen med en solpanel som via laddningsregulator LR 1218 och EBL 208 S E nr 911.475 laddar bobatteriet. Den delen fungerar mycket bra.
Från början trodde jag att även startbatteriet fick laddning den vägen. Så är icke fallet. Det visar sig att EBL 208 inte har kopplingen solcell - startbatteri.
Jag bifogar en ritning över hur det ser ut. De heldragna ledningarna visar hur det fungerar med bobatteriet.
De streckade ledningarna är de jag undrar över. Skulle det kunna fungera med med att ladda även startbatteriet på det sättet? Kan det bli konsekvenser för laddningsfunktionen av bobatteriet?
Tacksam för synpunkter och förslag.
Palle

Bilagor

• 2014-03-12 Schema solcell.jpg
    2014-03-12 Schema solcell.jpg
    71,5 KB · Visningar: 73

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: EBL 208 S E även till startbatteri?

Det finns säkert bra lösning på ditt problem. Ett annat alternativ kan vara att se över de förbrukare som drar ur startbatteriet när man står stilla. De jag tänker på är t ex larm och bilradio. Det är KANSKE enklare att koppla dessa på bodelsbatteriet.

Lycka till

Palle Mattsson

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12252
Medlemskap
2023

Du har rätt. Jag har inte tänkt på det. Men .. jag ska naturligtvis kolla upp om det är enklare att göra så och i så fall överväga den åtgärden.

Palle Mattsson

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12252
Medlemskap
2023

Jag vill avrapportera mitt ärende genom att tacka Claes Nielsen i Kumla för länken till Airandsun | Air and sun heating system. Där har man lagt ut en väldigt bra instruktion för inkoppling av startbatteriet via EBL 208. Det enda som behövdes var c:a 40 cm kabel från laddreläets +utgång till startbatteriets +ingång till EBL 208. Klart och det fungerar alldeles utmärkt.:D

Bilagor

• 2014-04-05 Schema klart.pdf
    402,5 KB · Visningar: 74
Toppen