• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Easygo+

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025
Jag har försökt skaffa Easygo+ men miljöklass saknas på mitt regbevis. Detta kan inte transp,styrelsen göra något åt. Finns det någon som gått någon annan väg eller fått något annat intyg som kan ersätta miljöklassen?
Anders.

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Easygo+

Hej!
Kontakta återförsäljaren!
Dom kan säkert fixa det!
Så gjorde jag.... Forsbergs fixade det för mig!

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej ett annat sätt är att köpa miljömärket från Dekra, då får du ett intyg som du kan skicka till Transportstyrelsen o få nytt Regbevis med miljöklass.
För mig funkade det iallafall.
Sände in Dekra kvittot samt regbeviset så kom det ett nytt efter en vecka.
Ps men med myndigheter vet man aldrig.Ds

Senast ändrad:
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2027
Medlemskap
2026

Jag har samma problem då miljöklassen inte står på regbeviset. Skickade därför med kvittot från Dekra till Easygo men detta godtogs inte.
Har kontaktat Transportstyrelsen men fick ingen hjälp så nu står mitt hopp till generalagenten för Fiat.
Jag får hoppas på snabbt svar då jag tänker söderut om två veckor.

F

F.d. 52940

Guest

Hej!! Kontakta slut tillverkaren så får du miljöklassat din bil det har vi gjort och fått det godkänt.. och fått vår box
det kommer inte och stå något på reg beviset om bilen är äldre (vår är 07)..
enligt transportstyrelsen.. Ni måste spara original handlingarna för att visa upp vid behov,

Senast redigerad av en moderator:

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025

Hej ett annat sätt är att köpa miljömärket från Dekra, då får du ett intyg som du kan skicka till Transportstyrelsen o få nytt Regbevis med miljöklass.

Jag har ett grönt märke från Dekra men detta godtas inte av varken Easygo eller Transportstyret:mad:.Får försöka med Bengt i Ö.
Anders

Lotta o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
13588
Medlemskap
2024

Hej
Förklara lite för mig är ni snälla.
Easygo+ kräver man någon form av miljöklassning av husbilen?
Har jag rätt om att man skall ha ett grönt kort eller liknande när man kör utomlands?

Stefan

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej Miljöklass styr tariffen på Easygo eller Gobox. (ingen klass =max taxa)
Grönt kort behövs inte inom Eu med omnejd, men kan vara bra att ha.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Ringde Transportstyrelsen för att få dem att skriva in miljöklass från CoC men de påstod att det inte fanns någon miljöklass inskrivet på CoC från Rapido.
Jag begärde då ut kopia från Transportstyrelsen på CoC och fick det hemskickat.

Ringde återförsäljaren och begärde ett nytt CoC från fabriken med miljöklass inskrivet eftersom Transportstyrelsen sagt att det saknades på det CoC Rapido levererat.

CoC kom från transportstyrelsen och där kunde man se att under rubrik 46.1 så stod det skrivet 2003/76B vilket ju är direktivet för Euro 4.
Strax efter kom det även CoC från fabriken vilket var en exakt likadan kopia på det Transportstyrelsen redan hade.

Transportstyrelsen försvarar sig med att det är inte obligatoriskt med miljöklass för bilar över 3.5ton så därför bryr de sig inte om detta.

Så uppenbarligen är de personer som handhar sådant här på Transportstyrelsen inte tillräckligt kunniga och bryr sig inte om att detta kostar en massa pengar för oss i onödan.

Ni som har svårt att få CoC från säljare eller generalagent kan ju begära en kopia från Transportstyrelsen och där kolla om det står 2003/76B som på mitt CoC.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

I oktober efter mycket skriftväxling med easygo+ i Danmark, transportstyrelsen, Biö, Coc-dokument och mitt gamla avtal med Österike, utan att få fram rätt uppgifter, ringde jag Fiat camper, och beskrev mitt problem.
Dom skickade vidare mig till en teknisk avdelning inom Fiat där jag fick ansöka om ett dokument till min bil.
Efter fyra dagar kom dokumentet per post, med rätt uppgifter.
När easygo+ fått uppgifterna kom boxen omgående.
Efter kontakt med Öresundsbron i Malmö har jag fört över rabattavtalet till easygo+ och lämnat tillbaka deras box.
Jag kunde också använda den nya boxen i Rödby genom att lämna in den till biljettförsäljaren som knappade in boxens nummer i datan, och blev debiterad via den.
På de senaste årsmodellerna brukar uppgifterna stå i instrumenten.
Med vänliga hälsn. från ett soligt Quarteria, Portugal.
Krister.

Senast ändrad:

Martin Svensson

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2025

Är på gång att beställa Easygo+
Det verkar som att man skall bifoga en kopia på registreringsbeviset för att visa miljöklass på HB:n. Jag läser här att vissa av er inte har med de uppgifterna som behövs på detta papper och jag funderar på om det är samma problem för mig.

I rutan med miljöfakta finns ett ställe V.10 Miljöklass/utsläppsklass där står det ingenting men på V.9 Miljökategori står det en 4:a

Räcker det med detta eller måste det stå något under V.10 Miljöklass/utsläppsklass också?

Med vänlig hälsning,
Martin

gertolof

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
10305
Medlemskap
2025

Har också planer på att skaffa Easy Go+. Vår husbil är en Rapido 08 och saknar Miljöklassning i Registreringsbeviset. Har fått ett intyg av återförsäljaren för våran husbil, ett intyg som heter (Ve'hicules complets/comple'te's) där det står under punkt
46:1 Emissions d' e'chappement: Nume'ro de la directive de base et de la dernie're directive modificative applicable a' la re'ception CE : 2003/76B
Enligt inlägg 9 skulle detta intyg bekräfta att bilen är klassad som Miljöklass 4. Men hur vet man att man att det så, får man något intyg eller dokument som visar att man hamnat i rätt Tariff? i vårt fall Miljöklass 4. Antar att det finns ett antal Tariffer för olika utsläppsklasser. Någon som vet hur många? Tycker det är viktigt att man hamnar i rätt Tariff från början så man inte är osäker på att man betalar för mycke:)

Funderar att besöka Norge men då kanske man inte behöver Easy Go+ utan passera betal-vägarna och ta det på faktura i efterhand. Är alla betal-vägar kamera övervakade eller måste man betala innan passage?

Gert - Olof

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Easygo+ godkänner inte CE : 2003/76B som betyder euro 4 utan du får skicka ett mail till intyg.se@fiat.com och be om ett intyg på miljöklass euro 4.
Bifoga kopia på regbevis o CoC från Rapido och ange postadress så skickar de hem ett intyg.
Detta intyg ihop med regbevis o CoC godkänner easygo+.

Martin Svensson

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2025

Det är nog bara i Österrike EasyGo+ (Och miljöklassning) behövs om HB väger över 3500kg annars räcker det med EasyGo eller en bronizz från Öresundsbron

gertolof

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
10305
Medlemskap
2025

Tack Håkan för ditt snabba svar, är det någon kostnad för detta intyg från Fiat?

Hej Martin Svennson. Vår Husbil väger mer än 3500kg. Jag antar att Easy Go+ funkar i Norge?

Gert - Olof

Martin Svensson

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2025

Ja det funkar i Norge men om ni inte skall till Österrike behöver du inte ha + och har du inte + spelar miljöklassningen ingen roll för det är bara i Österrike som den spelar någon roll.
Martin

IngeroRoy

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
16773
Medlemskap
2025

Fråga från novis:
Om det står V10 Miljöklass EURO 5 på reg beviset, är det tillräckligt för att få en Easygo+
Vart ska man skicka reg beviset? :confused:

Toppen