• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

EasyGo, Autopass,GoBox eller Brobizz?

Bumse

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
359
Medlemskap
2025
Om man har en husbilöver 3,5 ton, "måste" man då ha någon form av box iNorge, Österrike etc eller kan man fortfarande betala kontant på plats, som förr i världen?

Som novis på området, vad ska man välja, EasyGo, Autopass, GoBox, BroBizz?
Likvärdigt eller ?
Erfarenheter? Tips?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: EasyGo, Autopass,GoBox eller Brobizz?

Om du skal til Österike og Norge så vil jeg anbefale EasyGo+ for bler over 3500 kg. Den boksen fungerer i Norge, Sverige (grensebroene), Danmark og Österike. GoBox fungerer bare i Österike, Autopass og Brobizz bare i Scandinavia.

Bumse

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
359
Medlemskap
2025

Har EasyGo en egen box eller måste man ha någon av de andra?

F

F.d. 29925

Guest

Var får man tag i Easy Go ??

OK, har hittat hemsidan men det får bli nästa år.

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Prisjämförelse mellan Easygo och Bropass:

image.jpg

F

F.d. 53013

Guest

Hej! Tänk på att du måste ha ett miljöcert. Inskrivet i reg.beviset.

Scaniaboy

HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025

Alltså ska man en tur över Öresundsbron och har en Easy Go med eller utan plus, skaffa ett bropass istället. Tar någon vecka att få ett Bropass.
Ni åker då med husbil t.o.r inkl. årskostnaden för 1 092:-.

Med Easy Go kostar det 1 660 kr t.o.r. Easy Go har ingen årskostnad.
Easy Go + är personlig för den bil den är registrerad för.

Bropasset kan man låna ut och ta någon lite symbolisk summa som täckning för årsavgiften om man vill.

Bumse

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
359
Medlemskap
2025

Är det alltså samma bropass oavsett vilken bil det handlar om. Dvs kan en liten personbil och en stor husbil använda samma Brobizz??

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Korrekt løsning for en bil over 3500 kg skulle være å skaffe EasyGo+ med hele sin papirmølle og så registrere denne som Brobizz for Øresundsbroen.
På denne måten får en problemfri kjøring i Østerike og laveste pris over broen.

Trenger en ikke Østerike så er Brobizz brikken den enkle løsningen.

Årsavgiften på Brobizz registreringen er det som utløser rabatten på broen.

F

F.d. 50560

Guest

Vi kom från Danmark och åkte över Öresundsbron. utan BROPASS när jag betalade lite över 800:- i den manuella betalstationen, sa kvinnan att jag skulle köra och parkera gå in i informationen och visa kvittot så får jag hälften tillbaka om jag skaffar bropass, jag gjorde så och 10 min senare står jag med en sådan där liten maskin i handen och pengar tillbaka på kontot. plus en mycket bra genomgång hur och vart den fungerar, Rekommenderas att köpa den på plats.

// Mats

Bumse

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
359
Medlemskap
2025

Vilken miljöklass krävs för att få EasyGo ?
Räcker det med EURO 4?
Har EasyGo, en egen box, eller utgår man från nån annan?

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Har en Easygo+ som jag fick i april och den fungerade utmärkt i Österrike. (Har i och för sug inte fått någon räkning än). Bestämde oss för att åka via Danmark hem. I Puttgarden blev det stopp när vi skulle registrera överfärden genom att sätta streckkoden mot läsaren. Fick flytta över till en manuell fil där den efter en stunds bökande kunde läsa av det och ta betalt efter fråga hur lång husbilen var (8 m). Bestämde oss sedan för att i stället för Öresundsbron åka Hälsingör-Hälsingborg i stället. Där hade de inte sett en sådan apparat och försökte ändå läsa av den. Misslyckades och fick beskedet att den här gäller inte på Scandlines. Fick betala i stället. Att vi valde bort bron berodde på att vi därifrån hade fått flera olika bud om hur vi skulle registrera Easygo+ så att den även skulle gå att använda på bron med rabattpriset. Vi kommer nog bara att åka TT-Line i fortsättningen också.

Toppen