• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

E-Fiat

Hackef

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2025
Någon som tror att det kommer husbilar baserade på nya E-Ducato från Fiat under detta år eller nästa?
En ”plåtis” variant kan jag tänka mig att det dyker upp men jag har själv svårt att tro på halv-/helintegrerade husbilar med de batteripaket som idag finns tillgängliga. Blir för tunga och får för dålig räckvidd. Men många kanske håller med att det skulle vara läckert om man kunde köra 40-50 mil på en laddning med fullastad husbil. En annan variant jag funderar på är hybrider där man skulle kunna köra i miljözoner med elen och sen dra på dieseln utanför. Men kanske för tungt och dyrt alternativ det också.

Roadliner

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2025
Ska HB överleva framtiden så blir det nog batteri eller bränslecell som gäller.
Solpaneler kan ju i stort sätt täcka hela taket på HB, med undantag takluckor.

Hackef

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2025
Bränsleceller skulle vara riktigt bra, åtminstone för räckvidden tänker jag. Problemet åtminstone den närmaste tiden är infrastrukturen, tankställen för vätgas. Kanske de vanliga mackarna kan ta hand om det ifall diesel/bensin inköpen börjar minska rejält.

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Jag kan det inte - har haft elbil i 6 år - svårt att dra vatten och avlopp genom batteripack - vet ej hur man ska fixa tankarna och avlopp till dom. Just nu tror jag att e-Ducato m.fl primärt är distributionsbilar för närtransporter och att husbilar inte är en prioriterad fråga som får hanteras sen. Kvarstår - batterier mår inte bra att lagras länge vilket är det vi ofta gör med husbilar i Sverige. Jag är inte säker på att tillverkarna ännu tänkt klart.

Hackef

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2025
Jag kan det inte - har haft elbil i 6 år - svårt att dra vatten och avlopp genom batteripack - vet ej hur man ska fixa tankarna och avlopp till dom. Just nu tror jag att e-Ducato m.fl primärt är distributionsbilar för närtransporter och att husbilar inte är en prioriterad fråga som får hanteras sen. Kvarstår - batterier mår inte bra att lagras länge vilket är det vi ofta gör med husbilar i Sverige. Jag är inte säker på att tillverkarna ännu tänkt klart.
Ja det är som du skriver. E-Ducato är som jag förstår primärt tänkt som distributionsbil för kortare transporter. Men vem vet, det kanske skissas, beräknas och designas hos Adria, Kabe, Hymer, Dethleffs, Pilot ............ och så dyker det upp något på en mässa.

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Ganska fullpackat under golvet.

584x460.jpg

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det är nog det minsta problemet (tankarna). Det är väldigt många husbilar som inte har tankarna under bilen utan i bilen....

Toppen