• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dyrt att anlägga en ställplats

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Läser i DalaDemokraten, att Ludvika Kommun påbörjat arbetet att skapa en ställplats av parkeringen för husbilar, som redan finns vid Skuthamn i Ludvika: https://husbilsplatser.husbilsklubben.se/locations/97

Det visar sig nu att markarbetet för de 8 platserna som redan fanns, blir avsevärt dyrare än planerat. Entreprenörens anbud låg på 1 184 000 kronor, nu tillkommer extra arbeten till en beräknad kostnad på 990 000 kronor, på grund av markförhållandena. Kommunen hade tack och lov redan budgeterat med 2 miljoner, så arbetet kommer att färdigställas.

Bara kostnaden för markarbeten på en redan existerande parkeringsplats för husbilar, 250 000 kr per plats! Ja hade det varit ett ”vanligt företag” så hade kalkylen varit svår att räkna hem. Ett räkneexempel:
Investering 250 000 kr, avskrivning på 10 år 25 000 kr/år. Beläggning 100 nätter per år, 250 kr + 25% moms 62,50 kr = Pris 312,50 kr per natt för att täcka avskrivningen.

Frågan är, vem skulle betala 312,50 kr för en ställplats i Avesta?

Skapar funderingar när vi diskuterar priser på ställplatser, där påståenden om giriga ägare och snåla kommuner ibland kommer upp. Själv håller jag mig i alla fall borta från att göra sådana investeringar som Ludvika Kommun, så äventyrlig är jag inte, men tacksam mot kommunerna som satsar på oss.

Tommy
 
Senast ändrad:

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Läser i DalaDemokraten, att Ludvika Kommun påbörjat arbetet att skapa en ställplats av parkeringen för husbilar, som redan finns vid Skuthamn i Ludvika: https://husbilsplatser.husbilsklubben.se/locations/97

Det visar sig nu att markarbetet för de 8 platserna som redan fanns, blir avsevärt dyrare än planerat. Entreprenörens anbud låg på 1 184 000 kronor, nu tillkommer extra arbeten till en beräknad kostnad på 990 000 kronor, på grund av markförhållandena. Kommunen hade tack och lov redan budgeterat med 2 miljoner, så arbetet kommer att färdigställas.

Bara kostnaden för markarbeten på en redan existerande parkeringsplats för husbilar, 250 000 kr per plats! Ja hade det varit ett ”vanligt företag” så hade kalkylen varit svår att räkna hem. Ett räkneexempel:
Investering 250 000 kr, avskrivning på 10 år 25 000 kr/år. Beläggning 100 nätter per år, 250 kr + 25% moms 62,50 kr = Pris 312,50 kr per natt för att täcka avskrivningen.

Frågan är, vem skulle betala 312,50 kr i Avesta för en ställplats?

Skapar funderingar när vi diskuterar priser på ställplatser, där påståenden om giriga ägare och snåla kommuner ibland kommer upp. Själv håller jag mig i alla fall borta från att göra sådana investeringar som Ludvika Kommun, så äventyrlig är jag inte, men tacksam mot kommunerna som satsar på oss.

Tommy
Hur kan lite asfalt kosta så mycket?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Varför inte bara sätta upp några nya skyltar där det står "Husbilsparkering max 24tim". och några förhållningsregler och låta allt vara som det har varit. Platsen har funkat som snabb nattvila för min del i ca. 20år utan att jag har saknat något.
Verkar underligt att entreprenörer kan få kommuner att betala hur mycket som helst utan att fundera.
Brukar komma sent och åka tidigt just där, och kan tyvärr inte tänka mig att betala en hög avgift för de nattimmarna.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tidningens artikel ligger bakom en betalvägg men jag skall citera vissa delar som just beskriver varför det kostar så mycket:

”– Det som hänt är att AEB har upptäckt att på parkeringen, under gruslagret, så är dethttps://www.dalademokraten.se/artikel/det-hade-kunnat-blivit-ett-slukhal-projekt-stallplatser-blir-en-miljon-dyrare-an-beraknat bärighetslagret inte bra. Vi lät vår oberoende konsult titta på det som AEB kommit fram till och även våra egna experter. Alla är samstämmiga om att bärigheten är för dålig.

Johanna Ingre vill ha sagt att markförhållandena är så dåliga att det funnits risk för allvarligare tillbud.”


Sedan säger man i artikeln att det stått bilar och husbilar på platsen 10-tals år och man är nu glada att ingen olycka har skett eftersom underlaget visar sig så dåligt att det kunnat sluta med ett slukhål!

Rubriken på artikeln är just:
”Det hade kunnat blivit ett slukhål”


Tommy
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Vet ikke hvilken bæreevne som det er beregnet for, men om en tar utgangpunkt i en aksellast på 12 tonn og parkering i nordisk klima året rundt så må en ha kontroll på oppgyggingen minst 2,5 meter ned og ha tiltrekkelig drenering i bunnen. (Beregnet selv bæreevnen på hele det norske veinettetet rundt 1980, men det var for rullende belastning - statisk krever mer styrke i toppen). Et asfalt dekke på 15 cm på en korrekt veikropp kan tåle parkering også av tyngre husbiler. Alternativet er en grusplass som vedlikeholdes årlig - den krever ikke like bra veikropp, en kan jo etterfylle der topplaget presses ned. Men uten en god veikropp så er det en periode på våren hvor bæreevnen lett blir for dårlig.
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
Läser i DalaDemokraten, att Ludvika Kommun påbörjat arbetet att skapa en ställplats av parkeringen för husbilar, som redan finns vid Skuthamn i Ludvika: https://husbilsplatser.husbilsklubben.se/locations/97

Det visar sig nu att markarbetet för de 8 platserna som redan fanns, blir avsevärt dyrare än planerat. Entreprenörens anbud låg på 1 184 000 kronor, nu tillkommer extra arbeten till en beräknad kostnad på 990 000 kronor, på grund av markförhållandena. Kommunen hade tack och lov redan budgeterat med 2 miljoner, så arbetet kommer att färdigställas.

Bara kostnaden för markarbeten på en redan existerande parkeringsplats för husbilar, 250 000 kr per plats! Ja hade det varit ett ”vanligt företag” så hade kalkylen varit svår att räkna hem. Ett räkneexempel:
Investering 250 000 kr, avskrivning på 10 år 25 000 kr/år. Beläggning 100 nätter per år, 250 kr + 25% moms 62,50 kr = Pris 312,50 kr per natt för att täcka avskrivningen.

Frågan är, vem skulle betala 312,50 kr i Avesta för en ställplats?

Skapar funderingar när vi diskuterar priser på ställplatser, där påståenden om giriga ägare och snåla kommuner ibland kommer upp. Själv håller jag mig i alla fall borta från att göra sådana investeringar som Ludvika Kommun, så äventyrlig är jag inte, men tacksam mot kommunerna som satsar på oss.

Tommy
hej allmänt känt att anläggningsföretagen tar i när det gäller kommenala anläggningar kummunerna har inte kunskaper om ställplatser
och acepterar dyra anbud för att avslå det ( djävulens advokat) privat hade löst det det bättre till bättre pris undrar hur alla mariner har löst
det detta går inte att räkna hem hans
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Om jag inte minns fel skulle det bli åtta platser. I projektet ingår utökad asfaltering, anläggande av sanitära funktioner samt ev. ett betalsystem.
Beträffande markförhållanden håller man nu på att gräva ur och förstärker med nya massor.
Att ÄTA-listan (Ändring, Tillägg, Avgående) tenderar svälla vid kommunala projekt är mer regel än undantag, åtminstående vad gäller Ä och T.
 

MiRe

HBK Medlem
Inlägg
2.324
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Inte förvånad av prissättningen av entreprenörer i Ludvika. Det är inte första gången kommunen fått betala ockerpriser för jobb. När dom drenerade stadshuset fick dom betala för sand som hade räckt att fylla hela stads huset med. Tyvärr så ser det nog ut i många kommuner. Där det sitter för dåligt insatta tjänstemän i prissättning. När det ska göras upphandlingar. Det borde vara mer kompetens... //Micke
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
hej allmänt känt att anläggningsföretagen tar i när det gäller kommenala anläggningar kummunerna har inte kunskaper om ställplatser
och acepterar dyra anbud för att avslå det ( djävulens advokat) privat hade löst det det bättre till bättre pris undrar hur alla mariner har löst
det detta går inte att räkna hem hans
Marinorna har väll oftast både servicehus och stabil mark (hör liksom ihop med säker Kaj) innan dom på sin höjd målar ett par linjer. Inte ens lite asfalt som det raljeras om behövs.
Förövrigt bygger väll kommunerna så mycket annat, så ett hum har dom nog (särskilt med tanka på anbudet och vad dom satt undan)
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Tråkigt att det inte går att hålla sej till frågan om att det faktiskt kostar pengar att anlägga en ställplats. Kommunerna är alltid lovligt villebråd och det är lätt att tycka illa om allt de gör. Men jag är väl dum som alla andra som jobbar eller har jobbat kommunalt vad jag förstår (ironi).
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Min gissning är att det kan finnas bra tomter i kommunen som inte kräver lika dyra markarbeten.
Ja, det gör det säkert, men det kanske är planerat för annat? Kan tänka mig att kommunen, tillskillnad mot dom flesta här, tycker att Ställplatser är det ända som behöver byggas. Finns ju även hus, skolor, industrier mm mm mm osv
 

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
Det finns ingen vilja att stödja den frihet vi hade tänkt oss när vi köpte husbil. Jantelagen? vet ej men åker man söder över (tyskland) så finns du! är välkommen och du betyder något bidrar. Sverige är fantastiskt som tyskland .
blir lite besviken på dessa paragrafryttare som vill stoppa hellre än stödja sina egna medborgare ( betalande )medborgare.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om det ikke bygges riktig fundament for oppstilling av tyngre kjøretøy så trenger en å legge en 30 cm armert sammenhengende betongplatta for å tåle 6 tonn aksellast. Asfalt i seg selv bærer ikke mer enn sand. Ren sand er godt grunnlag og trenger ikke mye arbeid, leire er en katastrofe og trenger masse overbygging før en kan legge asfalt. Kombinasjonen myr og leire og en bil kan forsvinne i løpet av et år - har sett et mindre hus forsvinne ned i bakken.
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Det är väldigt positivt att kommuner beslutar att anlägga ställplatser även om det råkar bli kostsamma projekt och kanske medför lite högre dygnsavgifter. Fast det finns kanske osynliga vinster för kommunerna som kunde sänka behovet av höga avgifter. Sedan tycker jag att det är bra att det finns privata investerare som hittar möjligheter att till lägre kostnad anlägga jättefina ställplatser. Detta ökar konkurrensen och vår frihet att välja.
 
F

f.d. 53452

Guest
Läser i DalaDemokraten, att Ludvika Kommun påbörjat arbetet att skapa en ställplats av parkeringen för husbilar, som redan finns vid Skuthamn i Ludvika: https://husbilsplatser.husbilsklubben.se/locations/97

Det visar sig nu att markarbetet för de 8 platserna som redan fanns, blir avsevärt dyrare än planerat. Entreprenörens anbud låg på 1 184 000 kronor, nu tillkommer extra arbeten till en beräknad kostnad på 990 000 kronor, på grund av markförhållandena. Kommunen hade tack och lov redan budgeterat med 2 miljoner, så arbetet kommer att färdigställas.

Bara kostnaden för markarbeten på en redan existerande parkeringsplats för husbilar, 250 000 kr per plats! Ja hade det varit ett ”vanligt företag” så hade kalkylen varit svår att räkna hem. Ett räkneexempel:
Investering 250 000 kr, avskrivning på 10 år 25 000 kr/år. Beläggning 100 nätter per år, 250 kr + 25% moms 62,50 kr = Pris 312,50 kr per natt för att täcka avskrivningen.

Frågan är, vem skulle betala 312,50 kr för en ställplats i Avesta?

Skapar funderingar när vi diskuterar priser på ställplatser, där påståenden om giriga ägare och snåla kommuner ibland kommer upp. Själv håller jag mig i alla fall borta från att göra sådana investeringar som Ludvika Kommun, så äventyrlig är jag inte, men tacksam mot kommunerna som satsar på oss.

Tommy
Hej Tommy och tack för alla dina intressanta inlägg.

Det skulle vara intressant att se offert och offertunderlag för ställplatsen. Själv har jag jobbat mycket med liknande inom privata näringslivet så jag känner väl till sådana här historier. När notan för tilläggsarbeten blir nästan lika stor som ursprungsofferten så föreligger allvarliga fel. Antingen är offertunderlaget ofullständigt eller offertutformningen med tilläggsbetalning för ÄTA (ändringar och tillägg) "slipad". Att sedan budgeten täckte det hela är också en osviklig signal vad det handlar om.
Som du säger kalkylen går inte ihop och även om kommuner i smyg stöttar sina köpmän med liknande subventioner är tacksamt för oss som får nytta av det men jag kan förstå missnöje från den vanlige kommunalskattebetalaren som i slutänden drabbas.

Men som sagt tack för dina inlägg och en god fortsättning på det nya året / Svante
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag har inte för avsikt att kommentera hur mycket en ställplats kan kosta att anlägga, alltså inte heller den här aktuella ställplatsen Skuthamn i Ludvika. Däremot har jag varit på platsen för att se hur långt de har kommit. Grundarbetena verkar vara klara, men mycket kvarstår. Platsen är avspärrad med stängsel och ytan är grusad. Dock kan man se att de har gjort ett tömningsstation för gråvatten, vatten framdraget och vid uppställningsplatserna ned mot sjön Väsman är elkablar framdragna. Sedan finns det någon form av VVS anslutning vid infarten till ställplatsen.

Det är uppenbart att kommunen tänkt sig en ställplats med en hel del faciliteter, och inte bara en hårdgjord parkeringsyta. Så de siffror för kostnader som framkommer i tidigare inlägg kanske omfattar även dessa faciliteter.

Enligt ett sammanträdesprotokoll i kommunen daterat 2021-02-25 ska ställplatsen vara färdigställd 2021-05-31 och att de tänker sig en kostnad för de som använder ställplatsen till 150 kr/dygn.

Skuthamn.jpgTömning.jpgVVS.jpg
 
Toppen