Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Den som inte vill eller kan köpa E10 kan tanka 98 oktan som skall finnas kvar istället. Den är lite dyrare än E85 men kommer nog inte att bli lika dyr som E10 & man får ett potentare bränsle & piggare motor.Jag vet inte ifall jag förstår detta korrekt, men ska man bygga om tusentals mackar för en pump/bensinkvalitet till?
som dessutom blir dyrare och inte alla fordon klarar, man kan då undra vilka som kommer att köpa denna produkt
Som hovslagare är jag ganska insatt i vad man vill komma åt. Förr gick hästarna och betade i gröna hagar och då var det ett kretslopp som fungerade någorlunda. Idag går väldigt många, troligen de flesta, i alldeles för små hagar, som är söndertrampade. Man är dålig på att ta bort bajset och kisset är omöjligt att ta bort, så hagarna är övergödda. Det bidrar till övergödningen i sjöar och hav. Betänk att bara i norra Stockholmsområdet finns det fler än 25 000 hästar. Det är inte bara miljöproblemet man vill komma åt, utan även hur hästarna har det.
Det å ha mange hester krever plass og planlegging. Med omlag 20 ha for våre 20 hester så praktiserer vi beite rotasjon og beitepleie, men vi har et bedre klima så hestene går ute året rundt. Et par bilder tatt for noen minutter side:Som hovslagare är jag ganska insatt i vad man vill komma åt. Förr gick hästarna och betade i gröna hagar och då var det ett kretslopp som fungerade någorlunda.
När jag igår läste om de nya målen, mängden av biobränsle som skall blandas i bensinen och dieseln, kommer frågan osökt, vilket biobränsle och varifrån?
Hur ska behovet av biobränslen täckas utan palmolja från Sydostasiens skövlade regnskogar och utan överexploatering och kalhyggen av den svenska skogen?
Idag fick jag svaret, Sverige vill göra bensin av CO2 och vatten, s.k. Elektrobränsle, som skall blandas i. Går det verkligen?
Här finns mera information:
Sverige vill göra bensin av CO2 och vatten
Sverige ska satsa på att tillverka bensin och diesel genom att fånga in koldioxid från atmosfären. Tillsammans med vatten och grön el kan nytt bränslewww.dagensps.se
Här på Forumet finns de som har mycket bättre kunskap i ämnet än undertecknad, men visst låter det som Columbi ägg om det är görligt.
Tommy
Bl.a. härifrån:
(Kanske betalvägg?)Södra satsar 100-tals miljoner på produktion av biodrivmedel
En nyckel för att nå klimatmålen. ”Bilarna är här och nu, men sedan kommer flyget och sjöfarten”www.smp.se
Själv kör jag vår husbil på HVO100 sedan 1år tillbaka för mellan 50öre och 1kr dyrare än vanlig Diesel. 90% fosilfritt, varför vänta på att fossilföretagen ställer om?
Man kan i tråden ana viss kritik mot den förda politiken... Är det målet (att minska de fossila utsläppen) som är problemet, eller är det medlen för att nå dit?
Om det är medlen som ogillas skulle bättre idéer antagligen välkomnas av representanter för både regering och riksdag. Målet torde vara en följd av Parisavtalet. Det godkändes med 87% ja-röster i riksdagen 2016, så att skylla det på ett ensamt parti är väl lite fel.
Om Parisavtalet är för tufft eller för mesigt finns det olika meningar om. Men det lär inte kunna uppfyllas utan betydande konsekvenser.
Jag tänkte på att de marknadsför den somHåller med dig helt men blir nyfiken, varför är din HVO bara 90% fossilfri? Jag kör Energifabrikens HVO som är 100% fossilfri.
HVO100, Neste MY Förnybar Diesel™ – Energifabriken
Nu kommer inte Regeringen få in några pengar på det här förslaget. Utan det är enbart för att förbättra miljön. Förlorarna är hästägarna som måste se till att deras hästar har tillräckligt stora hagar, som inte är söndertrampade. Vinnarna är framför allt hästarna. Men som vanligt så har skrikhögerns faktaresistens inte klarat av att ta in fakta.År int mp ett miniritetsparti som kommer botrt.
ar ju såm många somsja bort att man blirvimdsig
.
Bara att " beklaga"! det är segel som gäller!Då är man dubbelt drabbad.. Har precis fått hem min båt som har med en V8 bensin på 5,7L & så Opel Insignian + husbilen är dieslar.
Visa bilaga 204235
Prishöjningarna är ju utspridda på 10 år så man får ju tid att vänja sig. Gissningsvis kommer tyvärr detta att påskyndas ytterligare för att inte som det är idag ett Sverige som inte är moget för ett storskaligt el.bilsinförande.
Lite OT. Nätbolagen tillsammans med näringslivet har börjat varna för framtida el.brist.
Orsaken är bl.a:
- El.nätet är kraftigt underdimensionerat & där har man inte ens påbörjat utbyggnad & modernisering.
- SSAB, LKAB och Vattenfall skall samverka i framtagning av fossilfritt stål med ett beräknat el.behov motsvarande en tredjedel av Sveriges elproduktion, dvs ca 50 TWh el. Och i ett slag lär det öka prognoserna för framtida elbehov i Sverige från mellan 150-200 TWh till en bra bit över 200 TWh.
- Kärnkraftverk (Ringhals 1 har lagts ner 881 MWh borta. Nedläggning av fler anläggningar är på tapeten.
- Norrländska vattenkraften som idag levererar till hela Sverige beräknas bara täcka stålproduktionen i norr.
Ekvationen går ju inte ihop, det kan ju t.o.m. en lekman förstå. Sol- & vind.el kommer inte att kunna kompensera den kommande energibristen, såvida man inte täcker merparten av sveriges areal med paneler & fläktar.
Jag förmodar att el.bils ivrarna bland oss har invändningar mot detta vilket kan bli kul.