• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dyrare diesel, mycket dyrare

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag vet inte ifall jag förstår detta korrekt, men ska man bygga om tusentals mackar för en pump/bensinkvalitet till?
som dessutom blir dyrare och inte alla fordon klarar, man kan då undra vilka som kommer att köpa denna produkt :rolleyes:
Den som inte vill eller kan köpa E10 kan tanka 98 oktan som skall finnas kvar istället. Den är lite dyrare än E85 men kommer nog inte att bli lika dyr som E10 & man får ett potentare bränsle & piggare motor.
 
F

F.d. 22252

Guest
År int mp ett miniritetsparti som kommer botrt.
ar ju såm många somsja bort att man blirvimdsig
Som hovslagare är jag ganska insatt i vad man vill komma åt. Förr gick hästarna och betade i gröna hagar och då var det ett kretslopp som fungerade någorlunda. Idag går väldigt många, troligen de flesta, i alldeles för små hagar, som är söndertrampade. Man är dålig på att ta bort bajset och kisset är omöjligt att ta bort, så hagarna är övergödda. Det bidrar till övergödningen i sjöar och hav. Betänk att bara i norra Stockholmsområdet finns det fler än 25 000 hästar. Det är inte bara miljöproblemet man vill komma åt, utan även hur hästarna har det.

.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
....((((Som hovslagare är jag ganska insatt i vad man vill komma åt. Förr gick hästarna och betade i gröna hagar...)))
-----------------------------------------
Tack Jocke A, en bra seriös förklaring på hästproblemet med för många på en begränsad yta, vilket aldrig kan vara roligt för hästar som skulle behöva sträcka ut ibland i för små övergödda hagar, liksom det troligen aldrig är roligt när det bor för många på en begränsad yta som ex. i storstäderna där politiker oftast bor.
(Min lilla erfarenhet av hästhagar är att man fick gå och leta efter hästarna i för stora naturhagar då hästarna inte ens kunde ses från grinden.)

Det blir då som oftast det man reagerar på när politiker är igång och tror.........
"Hela Sverige är som storstockholm när vi skapar nya lagar och regler för saker som vi ser problem med. Som trängsel, buller, avgaser, smog, övergångsställen m.m. och m.m."
En del nya lagar och regler som kommer, och ofta har med trafik att göra kan man ställa sig helt frågande inför när man ex. står på ett övergångsställe eller sitter i bilen vid samma övergångsställe på en helt stilla väg och helt ensam. Varför dessa nya regler som verkar helt galna... Jo de behövs i några storstäder där politiker med skygglappar för övriga Sverige bor, trängs och står och stuffar i oändliga köer. Men i övriga Sverige skulle vi kanske ibland klara oss bättre utan nya storstadslagar.

M.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Som hovslagare är jag ganska insatt i vad man vill komma åt. Förr gick hästarna och betade i gröna hagar och då var det ett kretslopp som fungerade någorlunda.
Det å ha mange hester krever plass og planlegging. Med omlag 20 ha for våre 20 hester så praktiserer vi beite rotasjon og beitepleie, men vi har et bedre klima så hestene går ute året rundt. Et par bilder tatt for noen minutter side:
IMG_20210104_083944.jpg IMG_20210104_084020.jpg
Første bildet viser 5 av unghestene og det andre en 2 åring og en 1 åring, de siste i en liten innhegning som brukes når vitrenger å ha ekstra tilsyn med enkelt hester. Begge bildene tatt fra terassen hjemme.

I den lille innhegningen benytter vi alltid en stor støvsuger (400 liter tank med vakumpumpe)) for fjerning av avføring. I de andre betene så klipper vi ned gress som ikke blir spist og sprer samtidig gjødslet. Med noen års mellomrom blir det og hatt på endel mineraler og amoniafosfat, ingen stor fare for overgjødsling her.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
När jag igår läste om de nya målen, mängden av biobränsle som skall blandas i bensinen och dieseln, kommer frågan osökt, vilket biobränsle och varifrån?

Hur ska behovet av biobränslen täckas utan palmolja från Sydostasiens skövlade regnskogar och utan överexploatering och kalhyggen av den svenska skogen?

Idag fick jag svaret, Sverige vill göra bensin av CO2 och vatten, s.k. Elektrobränsle, som skall blandas i. Går det verkligen?

Här finns mera information:

Här på Forumet finns de som har mycket bättre kunskap i ämnet än undertecknad, men visst låter det som Columbi ägg om det är görligt.

Tommy
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
All kemiska processer är reversibla, dvs. går åt båda hållen. Så visst går det. Problemet är att det kan vara väldigt energikrävande och ha dålig effektivitet. Just den tekniken du pekar på läste jag om för ett tag sedan och vad jag inser har den lååååångt kvar till att vara användbar till rätt pris och i rätt volymer.
HVO100 görs väl idag huvudsakligen av rester från flottyroljor och "skräpet" som blir kvar i skogen efter det att timret har tagits tillvara för papper och virke. En del kommer från palmoljerester. Själva palmoljan används till annat (livsmedelsindustrin). Det är resterna efter pressningen av oljan man gör biobränsle av.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Neste skriver att alla motorer med "common rail" funkar utmärkt och de flesta "icke-common rail" också. Det som är problemet är att få motortillverkarna att godkänna. Men varför skulle de ta den kostnaden om ingen tvingar dom.

Bifogar Nestes "vitbok" som dock är ett par år gammal.

MVH
Hans
 

Bilagor

  • Neste_renewable_diesel_handbook.pdf
    1,3 MB · Visningar: 16

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
När jag igår läste om de nya målen, mängden av biobränsle som skall blandas i bensinen och dieseln, kommer frågan osökt, vilket biobränsle och varifrån?

Hur ska behovet av biobränslen täckas utan palmolja från Sydostasiens skövlade regnskogar och utan överexploatering och kalhyggen av den svenska skogen?

Idag fick jag svaret, Sverige vill göra bensin av CO2 och vatten, s.k. Elektrobränsle, som skall blandas i. Går det verkligen?

Här finns mera information:

Här på Forumet finns de som har mycket bättre kunskap i ämnet än undertecknad, men visst låter det som Columbi ägg om det är görligt.

Tommy

Bl.a. härifrån:
(Kanske betalvägg?)

Själv kör jag vår husbil på HVO100 sedan 1år tillbaka för mellan 50öre och 1kr dyrare än vanlig Diesel. 90% fosilfritt, varför vänta på att fossilföretagen ställer om?
 

Bilagor

  • Screenshot_20210104-134806.png
    Screenshot_20210104-134806.png
    1.005,6 KB · Visningar: 9

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Bl.a. härifrån:
(Kanske betalvägg?)

Själv kör jag vår husbil på HVO100 sedan 1år tillbaka för mellan 50öre och 1kr dyrare än vanlig Diesel. 90% fosilfritt, varför vänta på att fossilföretagen ställer om?

Håller med dig helt men blir nyfiken, varför är din HVO bara 90% fossilfri? Jag kör Energifabrikens HVO som är 100% fossilfri.
HVO100, Neste MY Förnybar Diesel™ – Energifabriken
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Man kan i tråden ana viss kritik mot den förda politiken... Är det målet (att minska de fossila utsläppen) som är problemet, eller är det medlen för att nå dit?

Om det är medlen som ogillas skulle bättre idéer antagligen välkomnas av representanter för både regering och riksdag. Målet torde vara en följd av Parisavtalet. Det godkändes med 87% ja-röster i riksdagen 2016, så att skylla det på ett ensamt parti är väl lite fel.

Om Parisavtalet är för tufft eller för mesigt finns det olika meningar om. Men det lär inte kunna uppfyllas utan betydande konsekvenser.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Nej inget gengasaggregat men en hembränningsapparat , det är väl ok å bränna handsprit
Man kan i tråden ana viss kritik mot den förda politiken... Är det målet (att minska de fossila utsläppen) som är problemet, eller är det medlen för att nå dit?

Om det är medlen som ogillas skulle bättre idéer antagligen välkomnas av representanter för både regering och riksdag. Målet torde vara en följd av Parisavtalet. Det godkändes med 87% ja-röster i riksdagen 2016, så att skylla det på ett ensamt parti är väl lite fel.

Om Parisavtalet är för tufft eller för mesigt finns det olika meningar om. Men det lär inte kunna uppfyllas utan betydande konsekvenser.

Helt ok å sträva efter att få ner utsläpp, men beskattning i Sverige är mycket skev.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
År int mp ett miniritetsparti som kommer botrt.
ar ju såm många somsja bort att man blirvimdsig


.
Nu kommer inte Regeringen få in några pengar på det här förslaget. Utan det är enbart för att förbättra miljön. Förlorarna är hästägarna som måste se till att deras hästar har tillräckligt stora hagar, som inte är söndertrampade. Vinnarna är framför allt hästarna. Men som vanligt så har skrikhögerns faktaresistens inte klarat av att ta in fakta.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Då är man dubbelt drabbad.:mad:. Har precis fått hem min båt som har med en V8 bensin på 5,7L & så Opel Insignian + husbilen är dieslar.
Visa bilaga 204235
Prishöjningarna är ju utspridda på 10 år så man får ju tid att vänja sig. Gissningsvis kommer tyvärr detta att påskyndas ytterligare för att inte som det är idag ett Sverige som inte är moget för ett storskaligt el.bilsinförande.

Lite OT. Nätbolagen tillsammans med näringslivet har börjat varna för framtida el.brist.

Orsaken är bl.a:
  1. El.nätet är kraftigt underdimensionerat & där har man inte ens påbörjat utbyggnad & modernisering.
  2. SSAB, LKAB och Vattenfall skall samverka i framtagning av fossilfritt stål med ett beräknat el.behov motsvarande en tredjedel av Sveriges elproduktion, dvs ca 50 TWh el. Och i ett slag lär det öka prognoserna för framtida elbehov i Sverige från mellan 150-200 TWh till en bra bit över 200 TWh.
  3. Kärnkraftverk (Ringhals 1 har lagts ner 881 MWh borta. Nedläggning av fler anläggningar är på tapeten.
  4. Norrländska vattenkraften som idag levererar till hela Sverige beräknas bara täcka stålproduktionen i norr.

Ekvationen går ju inte ihop, det kan ju t.o.m. en lekman förstå. Sol- & vind.el kommer inte att kunna kompensera den kommande energibristen, såvida man inte täcker merparten av sveriges areal med paneler & fläktar.

Jag förmodar att el.bils ivrarna bland oss har invändningar mot detta vilket kan bli kul.
Bara att " beklaga"! det är segel som gäller!
Tills " Nissarna" , bestämmer något annat, (mindre folk i butiker &backar) då är där mindre folk-----!
 
Toppen