• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dyrare diesel, mycket dyrare

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nu har Regeringens Promemoria, Reduktionsplikt för bensin och diesel presenterats;

Det skall blandas i mera biobränsle i det fossila bränslet, när är det gäller diesel blir reduktionen 26 procent år 2022 och ökar sedan till 66 procent år 2030.

Regeringen aviserar i sin Promemoria att landets bilister kan vänta sig dyrare bensin och diesel när mer av de dyrare biobränslena ska blandas in.

Prishöjningen är svår att förutse, men räkna med upp till 35 öre dyrare bensin varje år, sedan tillkommer skattehöjningar. Dieselpriset bedöms årligen att öka med 50-75 öre litern. Fram till 2030 blir ökningen på bensin upp till 3,60 kr per liter. Dieseln spås öka mer, upp till 6,75 kr per liter. Utöver detta kan oljepriset samt skattehöjningar påverka priset. Förutom det ökade priset vid pumpen så är det väl så att det inblandade biobränslet i dieseln har lägre energiinnehåll och våra husbilar kommer även att dra mera bränsle.

Kanske inte är fel med en liten eldriven husbil i framtiden.


Tommy
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag tror inte mycket på el-husbilar under detta deceniet, det är mycket annat som ska klaffa enligt min ”magkänsla” efter allt jag läst om batteridrift... Nu är vi visserligen mest fokuserade på oss själva som husbilsåkare, men hur ska alla småföretagare klara sina verksamheter som är beroende av både diesel och bensin? Ska bli intressant att följa utvecklingen, vi själva får anpassa oss så gott det går!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag såg ett av de här "långtradarprogrammen" i TV. Det var tungt och uppför och chaffisen sa.
"Nu går det tungt.. ca. 15 liter milen just nu."
Batterier i det läget skulle nog bli svettiga. Plus batterier i alla diesellok som fortfarande släpar på enorma laster både där det finns el-ledningar och naturligtvis där det inte finns el-ledningar "än".

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Den är ju i stället för en stor PORSCHE med privatchaffis, vad är alternativet till en vanlig gammal bil.

Jo denna.
Skrinda.jpg
Men å andra sidan sett så skapar ju gräsätande djur utsläpp så man får väl släpa på kärran själv.

M.v.h. JANKRO
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Nu har Regeringens Promemoria, Reduktionsplikt för bensin och diesel presenterats;

Det skall blandas i mera biobränsle i det fossila bränslet, när är det gäller diesel blir reduktionen 26 procent år 2022 och ökar sedan till 66 procent år 2030.

Regeringen aviserar i sin Promemoria att landets bilister kan vänta sig dyrare bensin och diesel när mer av de dyrare biobränslena ska blandas in.

Prishöjningen är svår att förutse, men räkna med upp till 35 öre dyrare bensin varje år, sedan tillkommer skattehöjningar. Dieselpriset bedöms årligen att öka med 50-75 öre litern. Fram till 2030 blir ökningen på bensin upp till 3,60 kr per liter. Dieseln spås öka mer, upp till 6,75 kr per liter. Utöver detta kan oljepriset samt skattehöjningar påverka priset. Förutom det ökade priset vid pumpen så är det väl så att det inblandade biobränslet i dieseln har lägre energiinnehåll och våra husbilar kommer att dra mera bränsle.

Kanske inte är fel med en liten eldriven husbil i framtiden.


Tommy
Då är man dubbelt drabbad.:mad:. Har precis fått hem min båt som har med en V8 bensin på 5,7L & så Opel Insignian + husbilen är dieslar.
Swirl-8.jpg
Prishöjningarna är ju utspridda på 10 år så man får ju tid att vänja sig. Gissningsvis kommer tyvärr detta att påskyndas ytterligare för att inte som det är idag ett Sverige som inte är moget för ett storskaligt el.bilsinförande.

Lite OT. Nätbolagen tillsammans med näringslivet har börjat varna för framtida el.brist.

Orsaken är bl.a:
  1. El.nätet är kraftigt underdimensionerat & där har man inte ens påbörjat utbyggnad & modernisering.
  2. SSAB, LKAB och Vattenfall skall samverka i framtagning av fossilfritt stål med ett beräknat el.behov motsvarande en tredjedel av Sveriges elproduktion, dvs ca 50 TWh el. Och i ett slag lär det öka prognoserna för framtida elbehov i Sverige från mellan 150-200 TWh till en bra bit över 200 TWh.
  3. Kärnkraftverk (Ringhals 1 har lagts ner 881 MWh borta. Nedläggning av fler anläggningar är på tapeten.
  4. Norrländska vattenkraften som idag levererar till hela Sverige beräknas bara täcka stålproduktionen i norr.

Ekvationen går ju inte ihop, det kan ju t.o.m. en lekman förstå. Sol- & vind.el kommer inte att kunna kompensera den kommande energibristen, såvida man inte täcker merparten av sveriges areal med paneler & fläktar.

Jag förmodar att el.bils ivrarna bland oss har invändningar mot detta vilket kan bli kul.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Det kunde ju vara trevligt med så vackra ekipage som lyser upp tillvaron. Tyvärr vill miljönissarna även förbjuda hästarna pga deras metanutsläpp som förstör atmosfären.
Njaaee, än så länge är det väl korna och den enorma överproduktionen av kött de vill åt(?)
Nu tänker jag inte ha några fler politiska kommentarer.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Då är man dubbelt drabbad.:mad:. Har precis fått hem min båt som har med en V8 bensin på 5,7L & så Opel Insignian + husbilen är dieslar.

Ekvationen går ju inte ihop, det kan ju t.o.m. en lekman förstå. Sol- & vind.el kommer inte att kunna kompensera den kommande energibristen, såvida man inte täcker merparten av sveriges areal med paneler & fläktar.

Jag förmodar att el.bils ivrarna bland oss har invändningar mot detta vilket kan bli kul.
----------------------------------------------------
Ja uttalandet från en av bossarna i ett litet gränsfallsspärrparti efter sammanslagningen av flera småpartier och en storerebror som egentligen inte är överens, var...

"Vi skall bli så duktiga så alla världens länder skall bli avundsjuka på oss."

För att leva upp till det uttalandet så kan man säkert gå över både elbrist och elende bara för att..............

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Njaaee, än så länge är det väl korna och den enorma överproduktionen av kött de vill åt(?)
Nu tänker jag inte ha några fler politiska kommentarer.
-------------------------------------------------
Nej, de har även grävt i hästuppfödningen. Kan bero på att även det anses som onödigt intresse och hobby för en befolkning som skall tillbaka till Hedenhös för att visa övriga hur duktiga vi är.
Miljöstenålder sensur.jpg

M.v.h. JANKRO.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det dröjer nog inte många år till innan framtiden är här...... inget fosilt bränsle eller eldriven....


Ställplatser verkar redan finnas.....

irland-hast-och-vagn-glamping-1-1500x777.jpg
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.747
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Njaaee, än så länge är det väl korna och den enorma överproduktionen av kött de vill åt(?)
Nu tänker jag inte ha några fler politiska kommentarer.
Nej du. MP har sett till att en utredning är på gång att minska antalet hästar. Om utredningens krav går igenom kommer många ridskolor lägga ner..

Stod om detta i pressen i höstas.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
I en engelsk undersokning gallande E10 kan man lasa foljande:

" 10. Introducing E10 will add to fuel costs paid by motorists. Moving from E5 to E10 is estimated to reduce pump price petrol costs by 0.2 pence per litre. However, as the energy content of the fuel will also decrease, motorists will have to buy more litres of fuel. Overall fuel costs for petrol cars are therefore estimated to increase by 1.6% as a result of moving from E5 to E10. (More details on these calculations can be found in annex C; but note that the estimated GHG saving of 1.8% already takes into account the impact of the lower energy content). "

Sankt pris ger okad kostnad....

//Freddy
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Regeringen skattar sönder alla inkomsttagare.
De kommer även vara saktfärdiga även denna gång när de kommer om många år upptäck att de gjort fel.Det här ju visat sig i Julhelgen att dom inte kan skilja på rätt å fel.Dom borde skämmas.
Sjukvården är hjältar säger de,man kan inte betala maten med hjältestatus.
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Nej du. MP har sett till att en utredning är på gång att minska antalet hästar. Om utredningens krav går igenom kommer många ridskolor lägga ner..

Stod om detta i pressen i höstas.
Som hovslagare är jag ganska insatt i vad man vill komma åt. Förr gick hästarna och betade i gröna hagar och då var det ett kretslopp som fungerade någorlunda. Idag går väldigt många, troligen de flesta, i alldeles för små hagar, som är söndertrampade. Man är dålig på att ta bort bajset och kisset är omöjligt att ta bort, så hagarna är övergödda. Det bidrar till övergödningen i sjöar och hav. Betänk att bara i norra Stockholmsområdet finns det fler än 25 000 hästar. Det är inte bara miljöproblemet man vill komma åt, utan även hur hästarna har det.
 
Toppen