Köpte för något år sedan fordonsgas/bensin bil 2012 årsmodell. Nöjd, fast för några veckor tillbaka så kopplades inte gasen in och störningslampa tändes. Hade service på gång så avvaktade den, gick ju köra på bensin. Lämnade in för service och påtalade felet. Blev uppringd några timmar senare, jo det var gastrycksregulatorn som felade/läckte. Ok, pris? 15000 svarade hon. Var ju en del, men har för mig besiktningen kollar gasläckor och felkoder, så gav klartecken. Hörde mig för med försäkringsbolaget, jovisst mellan 100000 och 150000km var det en självrisk på 35% minst 3000kr dock. Hade gått 130000. Lite lättare smälta, fick försäkringsnummer som jag lämnade. Lite senare hördes hon av igen, var lite felräkning, den kostade 20000kr istället, och det gick inte bolaget med på. Dom fick leta upp en begagnad. Blev någon dag extra, men dom stod för lånebil så påverkades inte så mycket. I slutändan blev det ju billigare för mig, men garantin på regulatorn är iofs 6 månader, mot 2 år för ny. Har aldrig råkat ut för något sådant innan och undrar lite vilka möjligheter man har att inte godkänna en begagnad del? Mer teoretiskt, känner denna reparationen har jag godkänt. Sen kan man ju undra att en del som kostar 200000kr inte finns som utbytesdel? Kanske har med gas och läckage att göra? Piratdel, någon som känner till?