• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dyr reservdel

MiKi

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Köpte för något år sedan fordonsgas/bensin bil 2012 årsmodell. Nöjd, fast för några veckor tillbaka så kopplades inte gasen in och störningslampa tändes. Hade service på gång så avvaktade den, gick ju köra på bensin. Lämnade in för service och påtalade felet. Blev uppringd några timmar senare, jo det var gastrycksregulatorn som felade/läckte. Ok, pris? 15000 svarade hon. Var ju en del, men har för mig besiktningen kollar gasläckor och felkoder, så gav klartecken. Hörde mig för med försäkringsbolaget, jovisst mellan 100000 och 150000km var det en självrisk på 35% minst 3000kr dock. Hade gått 130000. Lite lättare smälta, fick försäkringsnummer som jag lämnade. Lite senare hördes hon av igen, var lite felräkning, den kostade 20000kr istället, och det gick inte bolaget med på. Dom fick leta upp en begagnad. Blev någon dag extra, men dom stod för lånebil så påverkades inte så mycket. I slutändan blev det ju billigare för mig, men garantin på regulatorn är iofs 6 månader, mot 2 år för ny. Har aldrig råkat ut för något sådant innan och undrar lite vilka möjligheter man har att inte godkänna en begagnad del? Mer teoretiskt, känner denna reparationen har jag godkänt. Sen kan man ju undra att en del som kostar 200000kr inte finns som utbytesdel? Kanske har med gas och läckage att göra? Piratdel, någon som känner till?

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Dyr reservdel

Det är just på fordonsspecifika delar priserna brukar vara betydligt över förväntan.

Inget fordon visserligen men en tvättmaskin. Behöver egentligen en termostat som kostar c:a 2.200:- som reservdel (Miele) Men på Elgiganten kan man välja mellan två nya maskiner för lägre eller lika pris.:wideeyed:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, en kompis hade en sådan bil ett tag, och även lite extrarabatt på gasen.
Funkade skapligt tills man skulle på långfärd till landsändar utan gasstationer, med en 15 Liters bensintank, och en motor som inte alls gick lika bra på bensin som gas.
Men det hände något med tryckregulatorn i den också som hade med läckage att göra, och han fick fantasifulla prisförslag på en ersättning.
Han plockade sönder och lagade den som satt i bilen.
Sedan sålde han bilen, för det verkar vara rätt kraftig prissättning på samtliga delar till gassystemet.
Han sa att det passar nog bäst hos kommuner och en del företag som inte bryr sig så mycket om vad det står på fakturan från bilverkstaden.

M.v.h. JANKRO.

MiKi

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

Ja det var just dom skälen som jag inte köpt innan. Har skiduthyrningslägenhet i Kungsberget och barn i Västerås. Norr om Sala så är det tomt om fordonsgas. Men med 30l bensintank och ca 400km på gas blev det inga problem. Helnöjd annars, men som du säger så verkar prissättningen på gas prylar helt hysteriskt! Kan man mecka gas attiraljer är nog jobbet tryggat... Lite konstig prissättning på gas också, kostar ca 1euro i Europa, och betalade runt 6-7 kronor i Norge, här mellan 15-18/kg i ett miljöstyrt? land.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Gas är nog bra för företagsbilar men för privatpersoner tror jag inte på dem.
Har haft en själv och när de börjar att bli några år är de mycket dyra att äga.
Lösningen med två bränslesystem är komplex med många extra delar. Det är i princip bara märkes och specialverkstäder som kan hantera service och reparation. Felsökning är mångdubbelt svårare och tack vare små serier är reservdelarna myckt dyra. Att för en privatperson köpa en gasbil är en dålig investering. Min Volvo hade vissa problem men då den var ny togs de på garanti. Inget att ha när garantin gått ut. Högt inköpspris som ny men lågt begangnatvärde är nått att tänka på. Mycket dyrt som privatperson.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er stor forskjell på CNG fordonsgas og LNG LPG motorgas. LPG har vært i bruk i mange år over hele verden, deler til biler med LPG drift er mye rimeligere enn for CNG. Årsaken til den svenske satsingen på CNG ligger sikkert i at en kan produsere denne gassen som biogass fra sopor, kloakk og kompost, selv om en stor del av det som forbrukes kommer fra samme kilde som LPG.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

I mitt förra företag hade jag ca: 60 bilar som gick på gas (CNG) pga krav i upphandlingar. Många VW och Sprinter blev det. Över 70% fick den typen av fel, som alltid fixades på garantin. Det sista åren var det dock lite bättre. Lite mindre fel.

Men jag skulle aldrig köpa en begagnad privat

S

Sören-6830

Guest

Apropå dyr reservdel:
Ett av LCD-varselljusen slocknade på vår Arto. Det berodde på en slarvigt monterad kabel. Anslutningen var gjord så att den inte gick att reparera. Vid kontakt med N+B i Polch sa de att, trots att garantitiden var utgången för ett år sedan, de skulle ersätta armaturen. Men jag kunde inte få den direkt från dem utan måste gå omvägen via någon av deras åf.
Skickade förfrågan till Duerrwang i Dortmund och Forsbergs i Hyssna. Duerrwang svarade dagen efter, Forsbergs efter ytterligare några dagar.
Duerrwangs pris €187 inkl frakt, Forsbergs 3 113:-.
Tycker prisskillnaden är i största laget, undrar om detta är generellt? Och varför är svenska åf i så fall så mycket dyrare?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Sören-6830;764641. Tycker prisskillnaden är i största laget skrev:
---------------------

Ja det är generellt och helt vanligt.
Och varför är rätt enkelt.... De har helt enkelt en högre och fantasifullare siffra som de multiplicerar nettopriset med :p:.

Dessutom så ligger KAMA många gånger som svensk importör och mellanhand på på mer allmänna reservdelar och campingtillbehör, och de skall också ha en del av kakan, dock troligen inte på just märkesdelar.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Toppen