• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dyr camping

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
I Sverige är det hysteriska priser på ställplatser/camping. Men dom största idioterna är vi nästan alla Hbkare. Har alltid frågat om vi behöver allt som många platser tillhandahåller ex kaklade duschrum,diskrum,toa ,nära till matställen. Då nästan alla har solceller behöver vi heller ingen ström. Nä skit i dyra ställplatser det finns många fina ställplatser/campingar med anständiga priser 125-175 :- eller fricampa antingen i naturen eller citycampa på en parkering i någon trevlig ort/stad
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.258
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Kanske inte riktigt en bra jämförelse i reportaget.
De står i Tyskland på ställplats för 150kr, vilket är rimligt. Medan på en camping i Kalmar län 750kr... Varför inte stå på en ställplats i Kalmar län också, eller på en camping i Tyskland, för en mer nyanserad prisjämförelse.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.709
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Det är inte alla som vill använda ställplats eller camping. Visserligen krymper antalet bra nattparkeringar i landet, men fortfarande är det möjligt med en kväll utan oljud
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.553
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ursäkta att jag tränger mig på med fakta.

1721659184003.png
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.831
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
645
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Ursäkta att jag tränger mig på med fakta.

Visa bilaga 235044
Det är svårt att göra dessa jämförelser rättvisa. På kontinenten tar de nästan alltid betalt per person, barn, hund m.m. vilket gör att priserna haltar mot norden där det ju oftast är enhetspriser! Precis hemkommen från Tyskland och Polen kan man konstatera att husbil med 2 personer på camping kostar 3-400 kr medan ställplatser max 150-200.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
523
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Ja och vad får man på en camping egentligen som man inte har i husbilen, ja det skulle vara el då. Har man 5 veckors semester och vill bo på camping så ok men är man pensionär så får man tänka annorlunda då man bor mycket i bilen.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
751
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Vi har nu camperat runt i Finland i drygt två veckor. Eurokursen gör att vi betalat emellan 350-450kr per dygn på campingar längs med östkusten. Finnarna tycker det är rimligt att betala €25 inkl el plus €5 p.p. Dyrt anser vi då de platser vi besökt har varit ganska spartanska vad gäller service (förutom bastu som ingått i priset).
Det finns bondgårdar inåt landet som upptäckt att erbjuda ställplatser för €15 är lukrativt. Då är det att köra ut bilen på en f.d. åker...
Men i stort sett alla campingar har bara varit belagda till hälften dvs gott om utrymme.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.653
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Ursäkta att jag tränger mig på med fakta.

Visa bilaga 235044
Drygt 300 SEK i Sverige. Undrar hur de räknat fram den siffran. Sällan man hittar en camping i Sverige under 300 även om de finns.

För att ta fram ett rättvisande pris bör man räkna ett snitt på alla svenska campingövernattningar, stugor oräknade, under ett år. Med tanke på att de campingar som är dyra är i allmänhet stora så där tillbringas relativt sett många övernattningar. Skulle va intressant att se hur de räknat.

Jag tror med andra ord inte på siffran. Men det är klart, räknar man in säsongplatserna också så vet man inte fast de är ju ointressanta för oss.
Vad är underlaget?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.553
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vad är underlaget?
Vad jag förstår, alla campingplatser som är sökbara / är med i deras sammanställning av campingplatser.

Jag har större tilltro till denna sammanställning av data än tyckande privatpersoner.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.004
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vad jag förstår, alla campingplatser som är sökbara / är med i deras sammanställning av campingplatser.

Jag har större tilltro till denna sammanställning av data än tyckande privatpersoner.
Jag har rest 30 dagar nu. Dom gånger jag funderat på campa har jag inte hittat någon som var billigare än 500 kr. Oftast mella 500-700 kr och på vissa av dom får man betala extra för dusch.

Dyra campingnätter i Sverige. Har avstått att boka in mig. På sånt....
 

Jost68

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
29346
Medlemskap
2024
Drygt 50 av 150 campingar som var lediga 1-2/8 kostade under 330 på en snabb sökning på camping.se.
Men dessa ligger såklart inte vare sig på Tylösand eller Böda Sand utan på andra spännande platser runt om i Sverige och då främst i de norra delarna.
Om en camping är fullbokad hela sommaren så vore det inte mycket till affärsman om campingägaren inte skulle testa att höja priserna till kommande år. Det är helt enkelt så marknadskrafterna funkar. Prova att boka hotell, köpa en sommarstuga eller liknande i Tylösand och jämför med Västerbottens inland så kommer ni upptäcka att de skiljer sig markant för både campingtomten, sommarstugan och hotellet.

Med det sagt så tycker jag priserna dragit iväg lite för mycket och då väljer vi bort dessa ställen under högsäsong helt enkelt om det inte är något vi absolut vill besöka mitt i sommaren. Vi åker nästan uteslutande norrut på vår semester. Mindre folk, billigare och enklare att få camping, ställplats eller fricampa. Dessutom är det otroligt vackert och massor att se och besöka.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.266
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
För ett par veckor sedan betalade jag 150kr på Sudersand/Fårö för att få komma in och tömma tankar, orkade inte åka till Visby och gratistömma.
 

chaus&son

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2024
Drygt 50 av 150 campingar som var lediga 1-2/8 kostade under 330 på en snabb sökning på camping.se.
Men dessa ligger såklart inte vare sig på Tylösand eller Böda Sand utan på andra spännande platser runt om i Sverige och då främst i de norra delarna.
Om en camping är fullbokad hela sommaren så vore det inte mycket till affärsman om campingägaren inte skulle testa att höja priserna till kommande år. Det är helt enkelt så marknadskrafterna funkar. Prova att boka hotell, köpa en sommarstuga eller liknande i Tylösand och jämför med Västerbottens inland så kommer ni upptäcka att de skiljer sig markant för både campingtomten, sommarstugan och hotellet.

Med det sagt så tycker jag priserna dragit iväg lite för mycket och då väljer vi bort dessa ställen under högsäsong helt enkelt om det inte är något vi absolut vill besöka mitt i sommaren. Vi åker nästan uteslutande norrut på vår semester. Mindre folk, billigare och enklare att få camping, ställplats eller fricampa. Dessutom är det otroligt vackert och massor att se och besöka.
Vi var på ca 20 campingar och ställplatser på vår resa till riksgränsen, och detta var i slutet av maj och några veckor i juni. Vi var inte kräsna och många ställen var väldigt spartanska. Men det var mycket sällan vi betalade under 350 kronor, och flera gånger över 400 kronor.
Det är verkligen inte billigt att campa i Sverige, en prisökning på 25% är hutlöst.
Vår resa gjordes dessutom på lågsäsong...så vad det kostar på högsäsong vågar jag inte tänka på.
 

Lars Gradén

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
37230
Medlemskap
2024
Vi har nu camperat runt i Finland i drygt två veckor. Eurokursen gör att vi betalat emellan 350-450kr per dygn på campingar längs med östkusten. Finnarna tycker det är rimligt att betala €25 inkl el plus €5 p.p. Dyrt anser vi då de platser vi besökt har varit ganska spartanska vad gäller service (förutom bastu som ingått i priset).
Det finns bondgårdar inåt landet som upptäckt att erbjuda ställplatser för €15 är lukrativt. Då är det att köra ut bilen på en f.d. åker...
Men i stort sett alla campingar har bara varit belagda till hälften dvs gott om utrymme.
Var ligger finska östkusten?
 
Toppen