• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dynamax solar batterie 100 amp

widdewidda

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
14661
Medlemskap
2025
Är lite fundersam om ett batteri Dynamax solar batterie 100 amp jag beställde från amazon. Se länk nedan.
Det som är märkligt är att storleken och vikten är mindre än typ banners 95 amp som jag annars har i husbilen. Det skiljer nästan 9 kilo i vikt och längden på batteri är ca 7 cm kortare.
Kan batteriet verkligen innehålla 100 amp.
Eller har storleken ingen betydelse

Bilagor

• 16485426932273657596233030754900.jpg
    16485426932273657596233030754900.jpg
    1,8 MB · Visningar: 15

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Är lite fundersam om ett batteri Dynamax solar batterie 100 amp jag beställde från amazon. Se länk nedan.
Det som är märkligt är att storleken och vikten är mindre än typ banners 95 amp som jag annars har i husbilen. Det skiljer nästan 9 kilo i vikt och längden på batteri är ca 7 cm kortare.
Kan batteriet verkligen innehålla 100 amp.
Eller har storleken ingen betydelse

Skulle tro att det är ett 80Ah batteri där man anger kapaciteten vid C100 istället för C20 som är det vanligaste.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ett startbatteri innehåller mycket mer bly än ett förbrukarbatteri.
Blyet är även uppbyggt på helt olika sätt.
Det beror på de stora skillnaderna i jobbet de ska utföra, höga strömmar under kort begränsad tid=startbatteri / låga strömmar under lång tid=förbrukarbatteri.
Uppgivet energiinnehåll (Wh) skiljer även stort på dessa typer,
Batterier av god kvalitet kan leverera:
Förbrukarbatteri=50-80% av energiinnehållet.
Startbatteri=20-30% av energiinnehållet.
Detta utan att ta för stor skada och snabbt sänka livslängden.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ok kan jag räkna batteriet som ett 100 amp batteri eller 80 amp. Vill använda batteriet tillsammans med mina andra 2 95 amp banner batterier.

Det är ett 80Ah, men det kan ge 100Ah vid försiktig urladdning, 95Ah batterier kan ge 110-120Ah när de är nya under samma omständigheter.
Du kan använda dom ihop, men det är aldrig bra att blanda gamla och nya batterier, det skadar det nya batteriet.
Bäst är att byta till två nya lika batterier.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det är ett 80Ah, men det kan ge 100Ah vid försiktig urladdning, 95Ah batterier kan ge 110-120Ah när de är nya under samma omständigheter.
Du kan använda dom ihop, men det är aldrig bra att blanda gamla och nya batterier, det skadar det nya batteriet.
Bäst är att byta till två nya lika batterier.

Ett litet tillägg bara, ett bly/syra-batteri kan inte leverera den energi man betalar för utan att ta skada vid för djup urladdning.
Man kan räkna med ca. 50% på ett lågprisbatteri av typen ovan, alltså ca. 50Ah kan man utnyttja ur detta batteri.

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Ett litet tillägg bara, ett bly/syra-batteri kan inte leverera den energi man betalar för utan att ta skada vid för djup urladdning.
Man kan räkna med ca. 50% på ett lågprisbatteri av typen ovan, alltså ca. 50Ah kan man utnyttja ur detta batteri.
Jag vill nog gå ändå längre när det gäller bly/syra batterier. Kan man hålla ett energiuttag som ligger under 30% (70%kvar) så kan dessa batterier hålla mycket länge, så snart man går under 30% så ökar slitaget och efter 50% går det brant utför.
Ska man kunna hålla sig under 30% uttag så måste naturligtvis batteribanken och förbrukningen anpassas efter detta men ett mycket vanligt fel är att batteribanken är underdimensionerad vilket avsevärt förkortar livslängden för bly/syra batterier

Toppen