• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varmvatten Duschvatten

H-D Lasse

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
37926
Medlemskap
2025
Hej.
Har fått ett intressant problem som jag tror inte fanns från början..
Vatt net i duscen rinner inte unda nog fort, utan fyller upp och blir översvämning.
Samma sak i viss mån i diskhon, dessa båda avlopp är sammankopplade.
Verkar inte vara problem med det separata handfatet på andra sidan bilen som har eget rör..
Har kört med biltemas avloppspump och div kemikalier tillika en kamera som dock inte vill gå ner genom rören.
Innan jag monterar en pump att pumpa vattnet till tanken frågar jag här om nån har en bättre idé..
Jag ser ingen annan lösning..
Bilen är en Knaus sky ti 700 qb 2016.
Mvh Lasse

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Du har ju uppenbarligen ett stopp i systemet. Kemikalier är väl inte det bästa, en bekant till mig som jobbade på avloppsjouren eller vad det hette sa att "Det bästa som finns är kaustiksoda och andra medel som ska "rengöra" sytemet, det ger oss så mycket fina jobb"

Nåväl med detta sagt så kan du prova med att hälla i kokande vatten i diskhon, här är det mest troliga problemet om du/ni spolat ut fett i systemet. Annars så är ju ett vanligt fel hår i avloppet när det gäller duschen.

Häll kokande vatten i köksvasken och när det kommit ner en liten bit så använd avloppspumpen. Funkar inte detta så är det att lossa avlopsslangarna och försöka rengöra dessa, alternativt byta dem. Det fick vi göra på vår 1a husbil.

Edit: Med avloppspumpen menar jag ju naturigtvis biltemas avloppspump som du redan har.

H-D Lasse

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
37926
Medlemskap
2025
Du har ju uppenbarligen ett stopp i systemet. Kemikalier är väl inte det bästa, en bekant till mig som jobbade på avloppsjouren eller vad det hette sa att "Det bästa som finns är kaustiksoda och andra medel som ska "rengöra" sytemet, det ger oss så mycket fina jobb"

Nåväl med detta sagt så kan du prova med att hälla i kokande vatten i diskhon, här är det mest troliga problemet om du/ni spolat ut fett i systemet. Annars så är ju ett vanligt fel hår i avloppet när det gäller duschen.

Häll kokande vatten i köksvasken och när det kommit ner en liten bit så använd avloppspumpen. Funkar inte detta så är det att lossa avlopsslangarna och försöka rengöra dessa, alternativt byta dem. Det fick vi göra på vår 1a husbil.

Edit: Med avloppspumpen menar jag ju naturigtvis biltemas avloppspump som du redan har.
Kokande vatten redan provat. Tror mer på hår..har ryckt i nämda avloppspump för ett helt gym..

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Det förvånar mig om det inte skulle finnas vattenlås någonstans. Annars blir det problem med avloppslukt.

Har du testat med en våtdammsugare? Men en sådan kan du ev få upp "stoppet" eller åtminstone få det att röra på sig.

H-D Lasse

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
37926
Medlemskap
2025
Det förvånar mig om det inte skulle finnas vattenlås någonstans. Annars blir det problem med avloppslukt.

Har du testat med en våtdammsugare? Men en sådan kan du ev få upp "stoppet" eller åtminstone få det att röra på sig.
Ser som sagt inget vattenlås eller för den delen ingenting annat än rör. Våtdammsugare var en ny infallsvinkel..provas! Tack.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Under vasken i köket på min sitter ett vattenlås stort ungefär som en snusdosa. I badrummet finns inget vattenlås direkt efter vasken men slangen går ner under duschgolvet och där sitter ett gemensamt vattenlås för dusch och vask. Jag vet det eftersom det en gång frusit för mig där. Och det kan inte vara något annat än vattenlås som fryser. Jag ska ta ner avloppstanken i sommar så jag vet hur det ser ut och för att kolla och rensa

Det jag menar är att vattenlås kan vara väldigt små och kanske dolda. Kan du följa slang/rör hela vägen så att du verkligen kan utesluta att det finns vattenlås?

När du kör med dammsugare så prova olika alternativ med öppna resp stängda ventiler och vaskproppar.

H-D Lasse

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
37926
Medlemskap
2025
Helt omöjligt att komma åt att se överallt. Sättet man bygger husbilar på lämnar att önska. Vattenlåset måste isf sitta efter vasken, därifrån är jag rätt säker. Kan det vara så att det sitter under isolering under tanken?

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Det kan det mycket väl göra.
Som jag skrev så bör det sitta ett vattenlås under mitt duschgolv. Golvet går ju inte att plocka upp. Det är därför som jag planerar att ta bort isoleringen från min tank för att sen ta ner tanken. Då bör jag komma åt och se upp under duschgolvet. Jag vet inte hur det ser ut där med inlopp från vask och och dusch i badrummet resp från vasken i köket.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Vattenlås i husbilssammanhang kan ju bara vara att rördragningen gör en "onödig" dipp neråt och upp igen. Dock har inte alla husbilar något vattenlås. Så är det på vår Pössl (plåtis) och ja det innebär risk för avloppslukt. Vi måste vara noga med proppar i avloppen under färd då det verkar bli ett visst undertryck i kupen!

IngridKrister

HBK Medlem
Kommun
Essunga
HBK-Nr
17510
Medlemskap
2025
Hej.
Har fått ett intressant problem som jag tror inte fanns från början..
Vatt net i duscen rinner inte unda nog fort, utan fyller upp och blir översvämning.
Samma sak i viss mån i diskhon, dessa båda avlopp är sammankopplade.
Verkar inte vara problem med det separata handfatet på andra sidan bilen som har eget rör..
Har kört med biltemas avloppspump och div kemikalier tillika en kamera som dock inte vill gå ner genom rören.
Innan jag monterar en pump att pumpa vattnet till tanken frågar jag här om nån har en bättre idé..
Jag ser ingen annan lösning..
Bilen är en Knaus sky ti 700 qb 2016.
Mvh Lasse
Varmt vatten maskindisk medel.

Toppen