• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dum i huvudet?

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Jag måste vara dum i huvudet!
Som ni säkert läst i kvällspressen beräknar man att 40% av växthusgaserna i världen genereras av lantbruket.
Nu skall Sveriges lantbruksuniversitet mäta hur mycket som kossorna pruttar och rapar ur sig.
Så långt allt väl!
Men en jordbrukare får ,ofta, bidrag för att bedriva sin verksamhet och generera växthusgaser medan vi bilister får betala massor för att vi genererar en bråkdel av det.
Hur hänger det ihop?
Visserligen gör väl lantbrukaren en samhällsinsats men utan bilismen skulle inte samhället fungera.
Jag är nog för gammal och dum i huvudet för att begripa skillnaden, eller finns det även bidrag för oss bilister att söka?
/Nisse
:wideeyed:

Senast ändrad:

FredrikL

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2025
Sv: Dum i huvudetet?

Självkritik e bra, men vad menar du?
Vi är väll lite till mans ena riktiga däng-skallar, men Nisse, ta dt inte så hårt!
Fredrik

Kingen

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2025
Sv: Dum i huvudet?

Nisse!

Från en galning till en annan, vi får ju göra avdrag på skatten. Sk milersättning.
Men det gäller ju bara de som jobbar ännu (som stackars mig):wideeyed:
Det är ju lite orättvist att de som inte jobbar, inte kan dra av för resor.
Lite mer synd är det om de stackarna oxå, för de har ingen semester att ta ut.:twitcy:

F

F.d. 7282

Guest

Nisse: vill inte eller kan inte förstå ?

Bönderna producerar väl ändå så att vi får mat på bordet .Ganska nödvändigt tycker jag.
Att åka omkring med husbil för nöjes skull. Inte fullt så nödvändigt tycker jag ;)

// Pär

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024

Pär & Marianne;

Det är ju faktiskt så att det finns andra fordon än husilar i landet!
Husbilarna är ju en försvinnande liten del av fordonsparken. Samhället är synnerligen beroende av att hjulen rullar. Vi kan ju knappast återgå till häst och vagn.
/Nisse
:D

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024

Kingen;

Nu skall du inte psyka mig för att jag går och drar benen efter mig.:)
Tycker faktiskt synd om dig som måste jobba.:p
Såg i tidningen att ni skulle få en massa nya arbetstillfällen, ompackningscentral för köttfärs?! Så du lär få jobba till 70 minst.:rolleyes:

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021

Hej

Visst producerar bönderna mat, men maten måste ju fraktas till dom hungriga på något sätt, eller människan måste ta sig till bonden för att köpa.

Han kan inte på något vis äta upp allt själv!
Och producerar han bara det han äter själv, så släpper han ju ut mindre växthusgaser. Och får antagligen mindre bidrag.

Som jag räknar ut det, så måste svaret bli att vi alla skall ha varsin kossa och gris i trädgården.
Fast då kommer nog miljöinspektionen och jordbruksverket och påpekar brister i djurhållningen.............

Någon som känner för att gå tillbaka till stenåldern???? :confused:

Men det som retar mig desto mer, är att flygbränsle inte är belagt med samma skatt som bensin och diesel. Och när det gäller flyg-resor, så vill jag påstå att dom till största delen består av rena semester- eller lyx-resor. Man kunde i många fall ha avstått från resan eller tagit tåg eller buss i stället, fast det tagit lite längre tid.

Resor med bil, är en nödvändighet om man bor på landsbygden. Det är ingen lyx.

Resor med husbil, därimot, kan nog räknas som lyx. Det är ett stort nöje. :)

MvH
Smålänning

Toppen