• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dum fråga

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Om vi nu tvingas veva in markisen riktigt blöt finns då risken för mögel ? Måste vi veva ut och torka den snarast ?
Med vänlig hälsning, Gunilla

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Dum fråga

Ingen dum fråga.

Jag har fått mögel på markisen o den går att tvätta bort. Tyvärr så går inte all missfärgning at få bort om ingen här har något bra förslag på medel.

Så mitt råd är att alltid se till att markisen är ren o torr vid längre förvaring.

Egil 84

HBK Medlem
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
84
Medlemskap
2026

På vår förra bil förstörde vi vår markis. Regnade när vi var ute sista gången på hösten, kom hem körde in bilen och hade inte en tanke på markisen. På våren när vi tog ut bilen och kollade igenom allt var markisen förstörd av mögel. Gick inte att tvätta bort allt den förblev prickig.
Nu är vi väldigt noga med att torka den vid bra väder om det kommit regn på den.

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Fick kåda från barrträd nar vi campade i skuggan under pinjeträd i Spanien.
Gick inte att tvätta bort. men i dag 10 år senare är allt borta.
Man får kolla så man inte rullar in björkkvisatar och div. löv innan man rullar in markisen,
Långakaftad borste är bra.

Jägarn

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag tvättar vid behov med såpa. Det löser flygfän och kryp och spola och låt torka. Jag har aldrig virat in en blöt markis mer än tillfälligt.

Toppen