• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dum fråga men hur grillar man egentligen ?

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Jag och hustrun har alltid diskuterar om när man använder locket på eller ej vid grillning. Vill ha lite goda råd från Er flitiga grillare här i klubben. Har både gammaldags kolgrill och en Kobb grill.

Punx8

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Dum fråga men hur grillar man egentligen ?

Beror på hur man vill ha köttet men för att få ner värmen och få köttet genomgrillat och inte allt för svart använder jag alltid locket, kör jag utan lock får glöden för mycket luft och steker på köttet för fort så det bränns. Lägger på locket någon minut innan jag placerar köttet på grillgallret för att få så jämn temperatur som möjligt när det är dags för köttet. Funkar fint på min lilla Weber Go Anywhere i varje fall :)

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Jag skulle vilja säga:

Locket på vid fläskkött, det ska grillas under en längre tid.
Locket av vid nötkött, har du lock på så blir köttet torrt.

Hur man gör med fisk vet jag inte, är köttätare ;)

För att inte få Fläskkött torrt grillar jag den hårt så den får färg och sen lindar jag in den i folie med andra gosaker och sen kan den ligga ganska länge och ändå behålla saftigheten.. Så då använder jag inte heller lock :)

Grilla är en konst där alla har sin egen filosofi..

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Nu får jag inte glömma att skriva att jag gillar blodigt nötkött och det lär jag andra att också tycka om.. ;)

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Svårt att grilla lagom länge tycker jag. Oftast blir det för torrt. P.g.a. hustru livrädd för rött.

Med god grillolja till kocken så får det ändå gå!

:)

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Jag och hustrun har alltid diskuterar om när man använder locket på eller ej vid grillning. Vill ha lite goda råd från Er flitiga grillare här i klubben. Har både gammaldags kolgrill och en Kobb grill.

Gokväll

Kolgrill, termometer o locket på.

Min filosofi.

Hejs
Claes 105

Toppen