• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Ducato 2014 - Bränsletemperatur-sensor

Gonbes

HBK Intresserad
Kommun
Gävle
Hej! Jag har en 2014 Ducato 130 Multijet 2,3 D och det verkar som att jag har en felaktig bränsletempgivare. Problemet är att jag inte kan hitta sensorn!
Alla guider jag kan hitta säger att sensorn är placerad ovanpå bränslefiltret och visar filter som ser ut så här:

images

Men det verkar vara en äldre typ, eller något, för mitt filter ser ut så här:
960x960%2FTecDoc%2F287%2F095%2F57%2F131424243.jpg

På det här filtret kan jag inte se någon plats för en bränsletemperaturgivare, bara för bränslevattengivaren i botten.
Så kan någon hjälpa mig att hitta platsen för bränsletemperatursensorn på min bil är jag väldigt tacksam

Jag vill inte behöva ta bilen till en Fiat-mekaniker för detta eftersom det är en ganska billig del att köpa och verkar vara lätt nog att byta själv. /Göran

Gonbes

HBK Intresserad
Kommun
Gävle
Eftersom eftersom man, när det gäller både temp- och vatten-sensor refererar till ”K101” tolkar jag det som att hypotesen att sensorn i botten av filtret fyller båda funktionerna skulle stämma.
Inte minst bilden på sid 7 stödjer ju den tanken.
Jag får isf Googla vidare med den utgångspunkten och försöka hitta uppgifter så jag kan mäta upp sensorn. - I den bästa av världar låter det sig göras utan demontering och diesel-sölande.
Här talas det tom om "K101 FUEL TEMPERATURE AND WATER IN FUEL FILTER SENSOR (FRONT)"

Toppen