• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ducato 2011 generatorladdning (victron orion DCDC laddare)

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
tjenare, vi har en Adria coral 2011 på fiat ducato (euro 4) och jag tycker att generatorn beter sig rätt underligt. Har installerat en victron DCDC 30A men har svårt att kalibrera rätt av/påvärden. (ska styras med hjälp av att läsa av laddspänningen).

På mina andra äldre/vanliga bilar och vans (upp till euro 5) sitter vanliga dumma generatorer som alltid ger någonstans mellan 14.4-14,8V men på ducaton kan generatorn ladda allt mellan 13,4 och 14,4. Är detta vanligt förekommande? Läst att även euro 5 generatorer kan vara lite halvsmarta (sitter säkert samma generator på min som på ducato euro 5, den blev euro 5 bara några veckor senare i tillverkningen)

Det blir lite krångligt att ställa in DCDC laddaren när generatorn inte är så förutsägbar. Tar gärna emot tips :cool:

Ha det fint!
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Har du 2011 så är jag ganska säker på att det är en vanlig korkad generator.
Jo det vill ju jag med tycka.. men av laddspänningen att dömma så verkar den ju faktiskt tänka på något sätt.. Eller så är den sönder? Hört att det är drygt att byta generator på ducato så det hoppas jag inte . :cool: Den kan som sagt ladda 14.4V ett tag men nästan alltid efter ett tags körning så kan den ligga så lågt som 13,3-13,4v.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.289
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det kan vara så enkelt att ditt startbatteri börjar bli trött, det måste ta emot laddning till ett visst volttal innan den startar DC/DC och ja det är ganska drygt att byta generator.
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Har du testat att stänga av "input voltage lock out" helt?

Hur har du anslutit din nya dc/dc?

Vilken laddström (A) får du vid laddspänning 13,4V?
Jag ska säga att jag har inte hårdtestat någonting riktigt än, nu i helgen var första turen sedan den installerades och vi har haft fulla batteriet hela helgen (stått på ställplats med el) så har inte sett någon direkt laddström öht i och med det.

Jag har dcdc non isolated (gemensam jord mellan start och bodelsbatterier) . Jag har satt dcdc laddaren vid bodelsbatteriet , dragit en 16mm2 kabel ifrån startbatteriets pluspol till input på DCDC laddaren sen dragit en 16mm2 jordkabel ifrån en jordskena vid bodelsbatteriet till DCDC laddaren. Märker att det är en del spänningsfall på mätkretsen (den gemensamma jorden kan vara väldigt klen eller kanske dålig) för jag har 14,2 ungefär på startbatteriet när jag har 13.9 mellan input på DCDC laddaren och jordplinten vid bodelsbatteriet, så 13,4v var förmodligen runt 13,7 någonting men ändå väldigt lågt tycker jag..

Har testade stänga av input lockout voltage på vägen hem. Kör du med denna funktion avstängd?

Kanske vore bättre att hitta en tändnings-plus någonstans på elblocket och styra laddningen med tändningen istället :)
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Det kan vara så enkelt att ditt startbatteri börjar bli trött, det måste ta emot laddning till ett visst volttal innan den startar DC/DC och ja det är ganska drygt att byta generator.
startbatteriet är nytt 2022 så det borde vara okej. DCDC laddaren ser väl bara spänningen och startar/stänger av laddningen därefter.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har ingen Victron dc/dc själv, men hjälper en som har likadan dc/dc som dej, fast den är annorlunda kopplad via ebl.
Med dina kraftiga kablar borde du inte få speciellt stort spänningsfall i kablarna, däremot kan du få det i anslutningar.
Kolla upp nästa gång vilken laddström (A),
(ifall du har mätning på den)
du får vid de olika spänningarna. Det är inget konstigt med en lägre spänning in på en dc/dc vid lite högre strömmar.
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Jag har ingen Victron dc/dc själv, men hjälper en som har likadan dc/dc som dej, fast den är annorlunda kopplad via ebl.
Med dina kraftiga kablar borde du inte få speciellt stort spänningsfall i kablarna, däremot kan du få det i anslutningar.
Kolla upp nästa gång vilken laddström (A),
(ifall du har mätning på den)
du får vid de olika spänningarna. Det är inget konstigt med en lägre spänning in på en dc/dc vid lite högre strömmar.
I min installation finns inga spänningsfall att tala om, alla anslutningar är riktiga elpress kabelskor pressade med en elpress. Där emot har nog den gemensamma jorden lite mer motstånd (typ halvdålig kontakt av någon anledning) mellan start och bodelsbatteriet men denna kretsen används inget för själva laddningen utan bara för att läsa av spänningen på startbatteriet.

Jag läser av bodelsbatteriet via smartshunten och när jag läste låg spänning så var inte strömmen speciellt hög, max ett par 2-4 ampere. Med andra ord har jag inte mätt laddspänningen direkt på startbatteriet utan via smartshunten som sitter bak vid bodelsbatteriet, även om spänningen kanske är några tiondels volt lägre där så känns det konstigt att den varierar så stort / sjunker så mycket.

Ska prova dra ur batterierna lite granna och se hur det beter sig.
 
Senast ändrad:
Toppen