• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dubbla Bodelsbatteri:

F

F.d. 4838

Guest
:wideeyed: VI vill montera ett extra batteri i bodelen,kan vi koppla ett nytt batteri till det befintliga som är ett par år gammalt.Hur skall vi göra?? Finns det någon som kan hjälpa oss ?? Mvh. Hans
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dubbla Bodelsbatteri:

Då får det bli inköp av ett par startkablar som jag gör om och sätter på batteripoler på och sträckan kan väl bli 4 dm max för dom står brevid varann .

Det som är lite konstigt är ju att till/från batterierna så är det ju inte så märkvärdigt grova kablar från laddaren .

Det är bodelsbatterierna som jag pratar/skriver om .
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Dubbla Bodelsbatteri:

Egentligen behövs det inte grövre kabel än vad som nu finns mellan bodelsbatteriet och Elektroblocket. Strömmen som kommer att gå i kablarna som förbinder batterierna med varandra blir ju hälften jämfört med strömmen som går till Elektroblocket. Dessutom kommer det inte att gå någon ström till startmotorn, det ser elektrobloket till.

Birger
 
F

F.d. 17187

Guest
Sv: Dubbla Bodelsbatteri:

:wideeyed: VI vill montera ett extra batteri i bodelen,kan vi koppla ett nytt batteri till det befintliga som är ett par år gammalt.Hur skall vi göra?? Finns det någon som kan hjälpa oss ?? Mvh. Hans
Hej

Jag har ett 80a och ett 110 a bly och det fungerar utmärkt + solcell

har kopplat enl bifogad bild
 
Senast redigerad av en moderator:

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Dubbla Bodelsbatteri:

:wideeyed: VI vill montera ett extra batteri i bodelen,kan vi koppla ett nytt batteri till det befintliga som är ett par år gammalt.Hur skall vi göra?? Finns det någon som kan hjälpa oss ?? Mvh. Hans

Som jag skrev i en annan tråd i forumet. Skyllermarks har en alldeles utmärkt hemsida som förklara det mesta om el. Bland annat vilka kabelareor som behövs och hur viktigt det är med rätt storlek på kablaget. Man använder ibland båtar som exempel, men det samma gäller för husbilar. Börja med att läsa den här skriften: http://www.skyllermarks.se/pdf/infohafte_2010.pdf sen finns det mycket mer på hemsidan.
Bland annat hur du kan avgöra hur mycket kapacitet det finns i dina batterier. Som du kanske vet så åldras dom och tappar sin kapacitet
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Dubbla Bodelsbatteri:

Bengt-Åke,
det har tyvärr blivit många inlägg sedan din fråga om sladdar till bodelsladdaren under
det gågna dygnet, beklagar.
Från bodelsladdaren kommer kanske max 10A, då duger det gott med 3mm i kabel-
diameter.
De kablar jag skrev om för ett dygn sedan ska vara grova!

Rantzow,
om man inte har ett "elektronikblock" som finns i modernare h-bilar så får man vara
"sitt eget" elektronikblock och koppla bodelsladdaren till interna AC-nätet och hålla
reda på hur länge man haft laddningen på.
Kräver lite tankekraft men det kan man väl svälja! :p
 
Toppen